[VD] Pony voor de kar én onder de man én VD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

[VD] Pony voor de kar én onder de man én VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 20:31

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagje, mijn Shetje van 5 jaar oud loopt momenteel 1 x per week voor de kar, wordt 1 a 2 x per week gereden en wordt 2 dagen gelongeerd. Nu lijkt het me onwijs leuk om vrijheidsdressuur met d'r te gaan doen, ze kan netjes stappen, draven, galopperen, halthouden op commando en naar met toe komen en van me af lopen op commando. Ze heeft ook geleerd dat als ik met mijn vingers knip, dat ze haar neus naar mijn hand moet brengen en ze vind het nog steeds leuk!

Nu vraag ik me alleen af of, als we verder gaan oefenen (spaanse pas, knielen, liggen etc.) het niet te ingewikkeld voor haar wordt, omdat ze ook al voor de kar loopt en bereden wordt.

Niet dat ze straks Spaanse pas gaat lopen voor de kar en gaat knielen en liggen, als mijn verzorgstertje aan het rijden is? Dit zijn misschien een beetje overdreven voorbeelden, maar wat denken jullie ervan?

Groetjes Marianne
Laatst bijgewerkt door Whoops op 18-06-04 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:44

de mijne loopt nu even niet voor de kar, maar wel aan lange lijnen, hij sleept bomen, loopt onder het zadel, aan de fiets en doet vrijheidsdressuur.

Alleen met voetjes geven vergist ie zich wel eens, dan begint ie te buigen, maar verder nooit hoor!

Als je het maar leuk houdt voor je pony en hem niet overneemt!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:47

Dennis doet ook alles dwars door elkaar heen. Alleen voor de kar niet meer, maar dat deed hij altijd wel. Maar ook aan de LL, onder het zadel, aan de longe, naast de fiets en ook VD. Dennis vergist zich eigenlijk nooit. Maar pest wel af en toe iemand er mee. Als iemand twijfeld met voetjes oppakken taat hij ze vooruit geven ipv gebogen. Als je z'n hoef in 1x gewoon pak is er niets aan de hand Tong uitsteken.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:53

ja aan de longe loopt ie ook nog wel eens, met enkele en dubbele lijnen.....

Citaat:
Maar pest wel af en toe iemand er mee. Als iemand twijfeld met voetjes oppakken taat hij ze vooruit geven ipv gebogen. Als je z'n hoef in 1x gewoon pak is er niets aan de hand


aha dat kan het ook wel eens zijn bij Morrie, die pest nogal graag.... als hij moet niezen bijvoorbeeld, doet ie dat bij voorkeur in mijn gezicht Cool

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:12

Hon doet alles Tong uitsteken

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:25

Zolang je gewoon duidelijk commando's gebruikt en er niet te lang mee bezig bent ( 10 minuutjes is meer dan zat) kan het alleen maar een leuke afwisseling zijn.
Let gewoon goed op wat hij zelf aangeeft, of hij het leuk blijft vinden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:22

Ja hoor waarom zou dat niet lukken?

Pinky loopt ook 3 maal per week onder het zadel, daarbij geregeld voor de wagen en doen we ook (bijna) alle kunstjes van de vrijheidsdressuur en hij is nogsteeds geen gestoorde Tong uitsteken
Ook nog wandelen, lange lijnen, longeren, fietsen, western, tricken, springen, en kan erbij Knipoog

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:39

hoe meer uitdagingen hoe leuker een pony het vindt, zolang deze het maar aankan. Als hij het te moeilijk gaat vinden merk je dat ruim op tijd en kan je een stapje terug nemen.
Had er een staan die deed regelmatig al het bedenkbare behalve polo, zwemmen en western. Vond ie prachtig. Als hij geen nieuwe uitdagingen kreeg ging hij zich vervelen, met alle gevolgen van dien.

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 18:39

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, ben nu wel overtuigd dat VD naast het rijden en het mennen wel moet lukken. Als ik maar niet teveel en te lang vraag, moet het wel lukken denk ik!

Groetjes Marianne

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:57

boef doet ook alles, gaat allemaal goed(en die is nu officieel 16 verklaard!)