al ervaringen met clickertraining?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

al ervaringen met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 13:15

Ik ben sinds enkele dagen begonnen met clicker training, omdat dat me wel heel nuttig leek voor het paard dat ik rijd. Hij reageert er heel goed op. Ik ben nu net bezig met hem leren een voorwerp met zijn neus aan te raken, en dat te associeren met een klik en iets lekkers. Ik ben verbaasd over de uitwerking! Na 2 keer 5 a 10 minuten volgt hij me nu al de stal door met zijn neus aan dat voorwerp gekleefd, zodat hij de klik en wat lekkers (2 biksjes per keer Haha! ) krijgt. En als het betreffende voorwerp niet meer in zicht is, houdt ie ook meteen op met zoeken (hij dramt dus niet door)! Op het eerste gezicht dus een fantastische methode. Ik hoop hem hierna als het echt verankerd is te gaan leren dat ie zijn hoofd omlaag houdt als ik dat vraag, en dat ie niet op mijn hakken moet lopen als hij naast me aan een halster loopt enzo.
Zijn er mensen op bokt die al verder zijn met clicker training en hun ervaringen willen delen?

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...


Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

blijkbaar nog niet zo bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 15:25

Gezien de weinige reacties ga ik er maar van uit dat clicker training bij paarden blijkbaar nog niet zo ver door gedrongen is! Correct me if I'm wrong, want ik ben echt heel erg benieuwd naar ervaringen, vooral omdat ik zelf er net mee begonnen ben en dus nog veel tips kan gebruiken.
Groet!

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

clicker kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 17:27

Je kunt een (losse) clicker kopen op de site van http://www.mediaboek.nl, maar je kunt ook het boek kopen van Alexandra Kurlander, en daar krijg je een clicker bij. Dat heb ik dus gedaan, want alleen een clicker... dan ben ik bang dat ik dingen verkeerd ga aanleren. Ik vind het prettig om dingen terug te kunnen lezen als ik het effe niet meer weet!

De site van Alexandra is http://www.crisny.org/users/kurlanda/ Die staat vol met leuke verhalen en manieren om ermee bezig te zijn, en je kunt op haar site het boek (Clicker Training For Your Horse) bestellen. Ik had het binnen vier dagen in huis!! En het leest makkelijk, ook al is het in het Engels.

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

vandaag weer verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 13:17

Denken jullie dat het erg is als je niet elke dag met clicker training bezig bent? Ik rijd mijn (verzorg)paard twee a drie keer per week, en ben er op die dagen dus ook met clicker training mee bezig. Tot nu toe pakt ie het supersnel weer op, hij lijkt het zich goed te herinneren.

En Sizzy, naar zo'n kikkertje was ik dus ook op zoek, maar kon ik (niet snel genoeg) vinden. Ik dacht dat die dingen niet meer te krijgen waren! Op welke 'afdeling' heb je hem gevonden?

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...


Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 10:05

In het begin geef je bij elk gedarg dat je wilt aanleren en wat hij goed doet een klik en een snoepje, maar het is toch de bedoeling dat je daarna variabel gaat belonen? Dus als hij het gedrag niet lang genoeg vertoont, geef je nog geen klik, en krijgt ie dus ook geen snoepje. Maar als hij dan weer het gedrag laat zien, kan dat wel een klik + snoepje opleveren.
Ik vind het erg grappig om te zien dat mijn paard soms denkt wel even snel wat te verdienen... dan doet ie alsof hij het blokje met zijn neus aanraakt, maar ik zie dan dat ie het net NIET doet, of dat ie eigenlijk alleen maar zijn neus in de richting draait. Lui ! Geen klik, dus en geen snoepje... Gelukkig snapt ie dan wel snel dat ik echt meer wil zien.

Onze katten trouwens vinden het maar niets. Ze willen er gewoon niet voor werken en zijn veeeeeel te snel afgeleid. Zouden paarden toch intelligenter zijn dan katten, of willen ze gewoon liever voor je werken?

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

zelfde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 14:09

Ik kan ook niet op die site van yahoo komen..... Ben dus ook benieuwd naar de oplossing...

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

aangemeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 12:26

Ik heb me inderdaad aangemald bij die nieuwsgroep, dus ga zo eens kijken of ik er bij mag van ze! Haha!

Volgens mij is het niet erg als je paard in het begin direct zijn hoofd omhoog gooit om het snoepje in ontvangst te nemen. In het begin moet je elk initiatief wat er op lijkt belonen, zodat hij door krijgt wat het gewenste gedrag is. Daarna ga je langzamerhand wat meer vragen (eisen stellen) voordat ie de klik en de beloning krijgt. Omdat je paard denkt het goed te doen, maar de klik nog niet komt, zou hij theoretisch gezien het gedrag keer op keer blijven aanbieden, totdat die beloning in de vorm van de klik en snoepje komt. Ik heb ervaren dat met het aanraken van de neus op een voorwerp het inderdaad zo werkt. Max duwde, en wilde zijn beloning, zonder dat ik er al voor geklikt had. Hij keerde direct weer terug naar het voorwerp en gaf er nog een duw tegen, bleef voor de zekerheid er maar even tegenaan staan. En toen beloonde ik hem wel. Zo leer je ze bepaald gedrag langer te laten zien. Als er andere meningen zijn hoor ik het wel!

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

klopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 09:30

er zijn (gelukkig) diverse boeken te vinden, want ik zou het niet zelf kunnen verzinnen...

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

mailinglist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-02 10:12

Ik kreeg toen vrij snel een antwoord, dus misschien is er bij jou iets mis gegaan. Volgens mij zijn ze niet zo kieskeurig. Ik zou het gewoon nog een keer proberen, nog een keer aanmelden dus.
Succes!

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers