[VD]Welk commando voor het compliment?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

[VD]Welk commando voor het compliment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 19:02

Ik weet dat je het compliment aanleerd door het paard te laten buigen en dan 1 van zijn voorbenen op te tillen en proberen of hij dan op zijn knie wil gaan steunen.

Maar op den duur lijkt mij dat je hem steeds minder wil gaan helpen. En dat je dan het paard alleen maar een commando geeft en dat hij dan het compliment uitvoert, dus zonder dat jij het been op tilt.

Wat voor stemcommondo en/of gebaar maken jullie bij het maken van een compliment?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:51

snepje1 schreef:
Ik weet dat je het compliment aanleerd door het paard te laten buigen en dan 1 van zijn voorbenen op te tillen en proberen of hij dan op zijn knie wil gaan steunen.



Sorry, maar je weet dus kennelijk niet hoe je een compliment aanleert. De manier die jij beschrijft wordt idd gebruikt, maar is gevaarlijk en bezorgt je paard spierpijn.
Betreft commando's kan je van alles verzinnen, zolang je maar consequent bent.
Als jij wilt dat ie op het commando "bloemkool" in het compliment gaat, gebruik je dat woord consequent in je training.
Welk woord je gebruikt maakt dus niet uit, als het maar duidelijk is
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 13-06-04 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 20:05

wat is de goede manier dan volgens jou?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:12

als je het doet zoals jij zegt, komt het hoofd onder het paard, terwijl het hoofd naast de schouder (min of meer) of voor de borst hoort te zijn (einddoel).
Je vraagt dus eerst laag of opzij, maar NOOIT ala buiging.
Hoe en wat verder is bij mij algemeen bekend. Ik leg er niet veel over uit, aangezien het verkeerd opgevat kan worden en ik de banketstaaf ben. Maar kijk eens op www.vrijheidsdressuur.nl, is van pinky-girl hier op bokt, en daar staat veel op

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 20:17

Och ja dat wist ik ook eigenlijk wel. Ik heb me er een hele tijd geleden in verdiept. heb ook op jou site gekeken. Maar ik heb me er nooit verder over druk gemaakt omdat ik vindt dat marquez eerst de buiging helemaal onder de knie moet hebben voordat ik aan het compliment begin.
Hij heeft de buiging nu bijna onder de knie. Dus kan ik straks beginnen met de buiging.
Je hebt idd gelijk ik was het alleen even vergeten.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:25


Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:42

'Komkom' in combie met een tikje/aanraking van het voorbeen wat 'opgevouwen' moet worden doe ik het.


En verder ga ik (uiteraard, dit word saai Tong uitsteken) met Stef mee.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:07

Ik gebruik "down" als compliment. Overigens, ik zit met het probleem dat mijn paard prima afbuigt, goed zijn hoofd naast het liggende been plaatst alleen krijg ik hem niet zover om ook daadwerkelijk op het liggende been te steunen. Iemand tips Verward ?

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:30

Ik gebruik laag.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:14

down" gebruik ik als hij met vier benen op de grond moet gaan liggen, meestal gebruik ik kniel of coooooooooooommmmmmmmmppppppplllllllliiieeeeeeeemmmmmmmmeeeeeeeeeeent. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:06

Ik gebruik 'buig' voor het compliment bij [***], en bij [***] voor de buiging. Je kunt dus elk woord kiezen, maakt voor het beest niets uit.

Je kunt je paard trouwens wel het compliment vanuit de buiging aanleren, als de buiging er echt zo goed in zit dat je paard geen ronde buiging (met het hoofd onder de borst) maar een klassieke buiging maakt. Kijk voor het verschil eens op de site in de link in mijn onderschrift. Je kunt dan met je zweep een voorbeen aantikken en tegelijkertijd de buiging vragen met jestemhulp. Doe je dat consequent, dan zal je paard uiteindelijk zelf een buiging gaan maken. Er bestaan nog ongeveer 4 andere manieren om dit aan te leren, maar dit is de meest paardvriendelijke (omdat je niets afdwingt door beentjes vat te pakken en dergelijke).

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:53

Ik gebruik het commando "neer"

Kaya

Berichten: 281
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:30

Ik gebruik het commando Buiuiuig en buig zelf ook. Leuker met 2 paarden! Ik vraag altijd de buiging aan de ene kant van het paard, het knielen aan de andere kant. Bij mijn beide paarden aan verschillende kanten, zodat ik tussenin kan staan. Spaanse pas met 2 tegelijk (of 1 vanuit het zadel, 1 los ernaast) is ook heel gaaf. Ze zijn beiden GEK op witte zwepen - die gebruik ik altijd als aanwijzer Knipoog)

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:45

Ik gebruikte bij mijn shet het commando "laag" Hij begreep het redelijk

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 22:20

maar ik heb het voor elkaar dat ie zn hoofd "tussen zn benen'' door doet, maar hoe leer je m op zn knien te gaan??

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:18

Ik gebruik complie Haha!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:44

Ik gebruik ook neer Tong uitsteken

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:17

Voor het compliment gebruik ik knie.