[LO] Galop versterken, welke hulpteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

[LO] Galop versterken, welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 23:23

Mabel heeft met galoperen nog best moeite.
Op een recht stuk springt ze het liefst een keer een wissel, en op de volte valt ze het liefst naar binnen.
Onder tussen kan ze wel 20 meter recht voor uit zonder wissels, en een 20 meter volte, maar echt lekker gaat het nog niet.

Nou longeer ik de laatste tijd met pessoa, maar de een zegt dat je alleen in opgerichte stand het galoperen kan oefenen, de ander zegt dat het ook laag ingesteld kan...
Dus daar twijfel ik over, dus nog niet geprobeert.

Met stiek bijzetten, dan lijkt het wel wissels om te pas, zovaak als ze probeert over te springen,...

Het probleem is eigenlijk dat ze het zichzelf zo moeilijk maakt, al gooi je je teugels los, en jaag je der voorruit, ze gaat een paar passen harder maar komt dan terug om ze verzameld mogelijk te galoperen, terwijl ze daar eigenlijk nog niet het evenwicht voor heeft.
Onder het zadel laat ik haar vaak aan een los teugeltje rond galoperen, maar het liefst valt ze door het binnen been heen en maakt zo klein mogelijke voltes.

aan het zinnetje neem les heb ik eigenlijk vrij weinig, want ik heb les, en mijn instructrice zegt van wissels niet afstraffen, maar als ze omspringt, ook weer terug laten springen.
Maarja, daar zitten ze in een B proef niet op te wachten Knipoog

Iemand een idee, hoe het beste bij te zetten met longeren in galop?

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:30

idd,wat je instructrice zegt!als ze omspeingt,gewoon doorrijden tot ze terugspringt.als je haar terug gaat nemen haal je haar uit dr concentraite,en je haalt beide uit balans.
met longeren zou ik haar niet te kort bijzetten,mar gewoon net op aanleuning,zo kan ze het zowel wat lager als wat hoger opzoeken...
het belangrijkste is haar niet te straffen,het is gewoon een evenwichts"stoornis"dat vanzelf beter word naarmate ze sterker word.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:14

longeren met pessoa, als ze haar evenwicht nog niet goed op orde heeft, iets lager dan de middenstand bevestigen. door laten galopperen. Na een tijdje vind ze (hopelijk) haar evenwicht, en gaat ze mooi doorspringen. dan zal het haar makkelijker afgaan op een hand te blijven galopperen. volhouden, steeds iets langer.
niet te zwaar maken, als ze moe wordt gaat ze overspringen om maar even die spieren te laten rusten.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 01:44

Ethelate schreef:
maar het liefst valt ze door het binnen been heen en maakt zo klein mogelijke voltes.


En waar ben jij dan?
Jouw been zegt toch van niet, waarom gebeurt het dan wel?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:48

ik zou hem helemaal niet bijzetten met longeren.
et dier heeft duidelijk erg veel moeite met het evenwicht en dan ga jij dat nog eens moeilijker maken door het hoofd 'vast te zetten'

Ik zou het gewoon alleen met een hoofdstelletje doen en tevreden zijn met 1 rondje goed galop.

Verder veel naar buiten gaan en op een recht stuk galoperen, daar kunnen ze hun evenwicht zoeken.
In een bak heb je daar weinig ruimte voor, want als het er is moet je eigenlijk alweer de bocht om.

Ik heb het met Danno net zo gedaan, nog steeds eigenlijk, en zijn galop is heel erg verbetert.

een paar stalgenoten van me doen het ook zo en hun zeggen ook dat het veel beter werkt.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:26

holly schreef:
En waar ben jij dan?
Jouw been zegt toch van niet, waarom gebeurt het dan wel?


Ja dat is zo makkelijk gezegd.
Ik probeer ook altijd de hulpen te geven dat Hieke zo loopt als Bonfire... Maar dat doet ze ook niet... Scheve mond

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:21

ik zou hem longeren met passoa teugel..
maar met rijden zou ik nix doen..
je moet zijn achterhand eronder rijden en dat doe je door hem voor tegen te houden en achter bij te drijven..
en werken aan de gevoeligheid van je been.
steeds iets harder been geven tot hij reageert.
ik zou eerst aan dat been werken en dan aan de galop..

basis gaat voor.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 11:49

in stap en draf is ze super voor het been, maar in galop is het gewoon te zwaar voor haar, moet ik echt mijn been constant er aan houden anders valt ze er door heen. Onder het zadel galopeer ik nu steeds met een lang teugeltje de bak rond (20x60) maar dan blijft ze proberen naar binnen te vallen. Maar dat gaat al steeds beter, alleen mijn vraag was dus hoe ik het met longeren het beste kan bijzetten om te versterken

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:12

Ik ben ook niet zo voor een hulpteugel bij een paard wat van zichzelf moeilijk galoppeert. Ik zou zeggen; advies instructrice opvolgen, hoewel je er wel rekening mee moet houden dat dat niet bij ieder paard werkt. Die van mij werd er helemaal hyper van. Op den duur bleef hij verspringen. Later heb ik hem gewoon laten verspringen en doorgalopperen. Vervolgens terug naar de draf en later weer eens proberen. En nu springt hij nauwelijks meer verkeerd aan, af en toe aan de longe nog wel eens. Pessoa heb ik overigens ook ter ondersteuning bij het werken aan de longe gebruikt en daar was ik persoonlijk erg positief over.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:18

Los longeren?... waarom wil je een paard wát al moeilijk galoppeerd, het nóg moeilijker maken door één of andere teugel erom te doen? Dat je met hulpteugels longeert, prima, dat is jouw opvatting, maar waarom zou je dat doen met dit paard? Sorry, ik ben echt niet zo fel op hulpteugels als minx zelf, maar hiervoor zou ik ze ook niet gebruiken denk ik. Misschien dat dat anders is als ik er meer van zou weten, maar ik zou me hier eerst eens hard gaan afvragen waarom dat paardje steeds overspringt. Een paard heeft ALTIJD een goede reden om iets te doen. Dus geen hulpteugels of wat dan ook, je moet het probleem zoeken, en dat oplossen. Niet de symptomen, zoals minx mij dat altijd verteld.
Dus mijn tip: Loslaten dat paard! En ga maar kijken wat het doet. Neem een afgezet stuk, neem je lichaamstaal, en hou het daarbij! Geen hulpteugels, geen bit, geen hoofdstel of halster, geneens een longeerlijn of zweep, alleen jij, je paard en een afgezette ruimte. En als je paard een paar passen goed galoppeerd, BELONEN dat paard! BELONEN!!
maar goed, je meot natuurlijk doen wat je goeddunkt. Ik zou er zelf in dit geval geen hulpteugel om doen.
Groetjes, Larzana

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 23:58

Zoals ik al zei, onder het zadel galoperen we met een lang teugeltje, op zit de bak rond. Dan gaat het goed, maar zodra je aan de teugel wil rijden, verzamelt, gaat het mis. Kan je zeggen, niet genoeg kracht, maar dat is juist de vraag, hoe dat te trainen.
Van de week met pessoa aan de longeerlijn gedaan, en dat werkte super.
Kijken of ze het onder het zadel nou ook beter snapt.
ennuh, ik zoek de fout met het rijden ook bij mij hoor, zeg niet dat het alleen aan haar ligt, maar daarom wil ik het juist met longeren goed oefenen. Dan zit ik haar iig niet in de weg.

leougly
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:49

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Alleen links om. Mijn oaard springt achter over zodra je iets verzameling vraagt. Met lange teugels rijden gaat goed. Rechtsom doet ze het niet. Mijn lerares zecht dat haar linker achterbeen minder sterk is dan de rechter. Ik moet dat oefenen door schouderbinnenwaards in draf te lopen. Dan versterkt haar achterhand. Ik ben daar nu mee bezig dus ik kan nog niet zeggen of het helpt. Ik vind schouderbinnenwaards namelijk ook nog heel moeilijk

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:00

Ik ga verder ook mee met cowgirl, naar buiten, rechte stukken galloperen, eerst de balans ook in de galop leren vinden en zorgen dat jij haar niet stoort.
Sommigen paarden zijn in de galop erg gevoelig voor het gewicht van de ruiter en zodra je het verplaats springen ze al over. Op letten dat je niet teveel aan je binnenhand gaat plukken, daardoor springen ze ook vaak over.
Als de balans bevestigd is dan zou ik idd zoals leougly zegt, trainen. En als ze langzaam wil galopperen juist stukje harder en andersom. Ze komt dan al snel misschien in een te trage galop waar ze eigenlijk amper sprong maakt. Dat vinden ze makkelijker.
In het begin wat het bij Skipper of langzaam met weinig sprong of kei en kei hard (stuwend) door training wordt hij steeds meer dragen. Geduld is het sleutelwoord, dit los je niet in een week op.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:26

Dat ze 'verzameld' probeert te galopperen herken ik wel. Als je goed kijkt (tenminste bij die van mij) is het meer een kwestie van de kont er niet onder willen zetten. Vaak problemen op de volte om het binnenachterbeen goed onder te schuiven: overspringen is dan makkelijker. Is combinatie van gebrek aan balans en niet sterk/soepel genoeg van achteren (en een beetje luiheid soms....)
Wat ik doe om het op te lossen: zo licht mogelijk galopperen, bijna verlichte zit, dus goed steun houden op je beugels. Veel buiten galopperen, lange stukken om kracht en balans te kweken.
En af en toe m'n instructrice laten rijden...........dat helpt misschien nog wel het meeste.

Ik vind dit probleem moeilijk op te lossen met longeren omdat ze dan ook overspringen. Echt voorwaarts drijven heeft weinig effect (paard valt toch uit elkaar of springt over). Heb het wel geprobeerd aan de pessoa (zowel laag als iets hoger), maar dat lukte maar matig. Ik kon toen wel heel goed zien waar het probleem zat trouwens. Te lage stand werkte niet omdat hij toen zowat de grond in galoppeerde, te hoog is te moeilijk - ik doe 'em dus zo laag mogelijk aan de zijkant vast. Goed losdraven, veel overgangen, lengtebuiging vragen, opletten dat het binnenachterbeen goed gebruikt wordt en vandaar uit dan kleine stukjes galopperen.
Misschien heb je hier wat aan.