@ suseQ, bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik weet er verder ook het fijne niet van, metaalbewerken, hihi! bepaalde dingen krijg je in globale vorm echter wel mee.
ik vind het zo apart dat de verhalen zo wisselend zijn, sommige mensen zijn er echt heel blij mee, anderen raden het iedereen ten strengste af. wat ik wel over het geheel in dit topic zie langskomen, zijn mankementen die je bij een degelijker wagen niet zult tegenkomen. de afbrekende leuning, het doorgezakte bankje, mijn verwrongen lamoen, tot compleet afgebroken wielen, en natuurlijk het gevalletje van willemke, waarvan ik wel moest lachen, hihi!
al met al toch mankementen die 'eng' zijn en wel in een dusdanige verhouding (even puur afgaande op het aantal positieve reacties in verhouding tot het aantal negatieve) dat ik zelf NOOIT meer zo'n wagen koop, of een andere waarover dergelijke verhalen de ronde doen.
immers 'het is leuk voor een rustig ritje' is leuk voor de ervaren menner, maar levensgevaarlijk voor de minder ervarene waarvan de pony ineens van het pad af besluit op hol te gaan. een grote kuil kan ook voorkomen in een minder controleerbare situatie, evenals gewicht tegen een leuning.
in mijn geval was het dus een kwestie van een paar kleine toevalligheidjes waardoor ik met kar en al omging en de pony als een idioot door de wei zoefde met de kar (en mij, want ik hing vast!) achter zich aanslepend op de zijkant. wij hadden gedegen begeleiding erbij maar het was in een oogwenk gepiept. gevolg was wel een finaal verwrongen lamoen en een pony met een beschadigd en pijnlijk been. dit soort dingen hoeven met een betere wagen niet te gebeuren, waarschijnlijk was mijn wagentje met een steviger lamoen zowiezo al niet omgegaan. het lamoen kon je met de blote handen buigen namelijk. een wagentje dat opzij hangt trekt in het lamoen, als het op één wiel gaat. een stevig lamoen houdt dat wel en dan valt het wagentje terug op twee wielen. als het lamoen zo gemakkelijk doorbuigt valt het wagentje dus gewoon door, met in feite een bijna 90 graden gedraaid lamoen. zo kwam het lamoen dus ook uit de strijd, de uiteinden die door de lichtogen zaten zaten nog op hun plek zeg maar , de rest van het lamoen lag in een 'draai' van 90 graden en ook nog eens helemaal doorgebogen.
dus, in ieder geval één ongeluk dat voorkomen had kunnen worden met een lamoen van fatsoenlijke kwaliteit. en zo extreem was het allemaal niet, iedere fatsoenlijke wagen zou overeind gebleven zijn.