Welke sulky voor mijn mini-shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:20

ik kan je dingen over die zwarte sulkies vertellen waarvan je nekharen overeind gaan staan. ik was nl ook ooit zo dom om voor goedkoop te gaan. ze zien er op het oog leuk uit ja, wegens niks en kosten niks. ze zijn dan ook niks waard, is mijn bescheiden mening. ik vind ze levensgevaarlijk en zéker als je er met twee man op wilt ook niet erg paardvriendelijk.

ik heb nu geen sulky maar koop er volgend jaar één bij HCA. ik heb nu voor de minipony een marathonwagentje.
de expert die ik over de sulkies heb gesproken, en ook de man waar ik les had, zijn niet te spreken over de kwaliteit. het is chinese makelij, huis- tuin- en keukenijzer, veel te dun en teveel slakken gebruikt. slakken zijn omgesmolten resten afvalijzer. de kracht is er al uit, vaak betreft dit materiaal wat al te maken heeft gehad met metaalmoeheid. dit maakt het ijzer zwak. dat heb ik zelf mogen ervaren, en daarnaast heb ik ook van anderen ervaringen meegekregen waar je niet blij van wordt.

mennen met een mini is net zo goed serieus te nemen als wedstrijden rijden met een sportpaard, het moet veilig en paardvriendelijk zijn, en als het even kan ook ruiter/ mennervriendelijk.


merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:21

vwb de knoop in het lamoen, je krijgt er standaard een lamoen bij dat geschikt is voor de kleintjes. mijn pony is rond de meter en ik kocht er een groter lamoen bij. deze is wat langer en breder dan de standaardmaat. in het lamoen wat ik had, kon je écht met je blote handen een knoop leggen! na ons ongelukje was het helemaal verwrongen en we hebben het toen zélf met de blote hand teruggebogen, kost echt geen moeite. alleen op de hoeken achterin is het lamoen versterkt, en daarvoor heb je een steuntje nodig, maar ook daar konden wij het zonder machinale hulp of een sterke kerel gewoon verbuigen.

bij mij ging het al mis toen mijn pony schrok, galoppeerde en een bocht maakte in een kuil, stom toeval wat iedereen kan overkomen. de spoorbreedte van de sulkies is net zo breed als het bankje, dit maakt dat je met je gewicht in een bocht tot over het evenwichtspunt terecht kunt komen, zoals bij mij gebeurde, en dan ga je onherroepelijk om!

iemand anders hier op Bokt ging in volle galop door een forse kuil en daarbij is het bankje ingezakt. nu was dat ook wel behoorlijk geweld maar een wagen van goede kwaliteit zakt dan niet in!

ook al koop je een wagen voor rustige ritjes, een pony, hoe klein en lief ook, kan altijd schrikken of een sprongetje maken. tuig en wagen moeten daartegen bestand zijn, vind ik. dat wil ik van die HSHPtjes niet zeggen. het heeft mijn pony veel problemen opgeleverd toendertijd, terwijl het met een betere sulky of vierwieler nooit zo fout zou zijn gegaan.

onlangs stond op MP een oudere mini draverssulky voor een klein bedragje. zo'n sulky is hartstikke leuk, breng hem even weg naar een ijzerhandel (deze beschikken praktisch altijd over een ijzersmid), zodat zwakke punten kunnen worden opgespoord en netjes gemaakt, likje verf erover en je hebt een superleuke sulky voor weinig geld.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:21

dat zit 'm waarschijnlijk in het meeverwerken van slakken. als in een bepaald stuk (zeg steun van het bakje) veel slakken zitten zal deze zwakker zijn dan de andere steun als daar nauwelijks slakken in zitten.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:15

@ suseQ, bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik weet er verder ook het fijne niet van, metaalbewerken, hihi! bepaalde dingen krijg je in globale vorm echter wel mee.

ik vind het zo apart dat de verhalen zo wisselend zijn, sommige mensen zijn er echt heel blij mee, anderen raden het iedereen ten strengste af. wat ik wel over het geheel in dit topic zie langskomen, zijn mankementen die je bij een degelijker wagen niet zult tegenkomen. de afbrekende leuning, het doorgezakte bankje, mijn verwrongen lamoen, tot compleet afgebroken wielen, en natuurlijk het gevalletje van willemke, waarvan ik wel moest lachen, hihi!

al met al toch mankementen die 'eng' zijn en wel in een dusdanige verhouding (even puur afgaande op het aantal positieve reacties in verhouding tot het aantal negatieve) dat ik zelf NOOIT meer zo'n wagen koop, of een andere waarover dergelijke verhalen de ronde doen.

immers 'het is leuk voor een rustig ritje' is leuk voor de ervaren menner, maar levensgevaarlijk voor de minder ervarene waarvan de pony ineens van het pad af besluit op hol te gaan. een grote kuil kan ook voorkomen in een minder controleerbare situatie, evenals gewicht tegen een leuning.
in mijn geval was het dus een kwestie van een paar kleine toevalligheidjes waardoor ik met kar en al omging en de pony als een idioot door de wei zoefde met de kar (en mij, want ik hing vast!) achter zich aanslepend op de zijkant. wij hadden gedegen begeleiding erbij maar het was in een oogwenk gepiept. gevolg was wel een finaal verwrongen lamoen en een pony met een beschadigd en pijnlijk been. dit soort dingen hoeven met een betere wagen niet te gebeuren, waarschijnlijk was mijn wagentje met een steviger lamoen zowiezo al niet omgegaan. het lamoen kon je met de blote handen buigen namelijk. een wagentje dat opzij hangt trekt in het lamoen, als het op één wiel gaat. een stevig lamoen houdt dat wel en dan valt het wagentje terug op twee wielen. als het lamoen zo gemakkelijk doorbuigt valt het wagentje dus gewoon door, met in feite een bijna 90 graden gedraaid lamoen. zo kwam het lamoen dus ook uit de strijd, de uiteinden die door de lichtogen zaten zaten nog op hun plek zeg maar , de rest van het lamoen lag in een 'draai' van 90 graden en ook nog eens helemaal doorgebogen.

dus, in ieder geval één ongeluk dat voorkomen had kunnen worden met een lamoen van fatsoenlijke kwaliteit. en zo extreem was het allemaal niet, iedere fatsoenlijke wagen zou overeind gebleven zijn.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers