[NH] Wat is leiden moeilijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:09

heb je het zelf ook geprobeert? de kunst is nl dat je geen geweld (of iets in die geest) gebruikt. alles moet logisch zijn en dat moet je uitstralen. Door je paard achteruit te laten lopen geef je hem eigenlijk op zijn kop. Als jinj in methodes geloofd waarbij je moet straffen werkt dit, maar akls het om het positieve gaat, moet je het negatieve (het voorbij lopen) negeren en oplossen zonder 'geweld', dus door je bv om te drraien en de andere kant op te lopen. je moet maar kijken wat je er mee doet, volgens mij is het nu wel duidelijk waarom ik het wél zou doen Tong uitsteken

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:46

ja hier ben ik het mee eens Duncan Lachen
Maar uiteindelijk gaat het om wat werkt, dus als slingeren met de longeerlijn ook werkt dan is dat prima toch?

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:53

IngridM schreef:
ben net terug van freestyle cursus en ik heb geleerd om met je leadrope gewoon achter je te zwaaien richting hoofd zo van "wegblijven uit m'n persoonlijke ruimte" en dat werkt echt !!!!


Wou ik net gaan zeggen Haha!
Heb ik ook geleerd Lachen

Veel succes nog!
Knuf,
Mandy

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:30

Mooi dat het gelukt is!
Maar Duncan het is zeker geen straffen. Het is tegenovergestelde werking die paarden heel goed snappen. Je zet hem als het waren gewoon terug waar hij hoort. Maar goed zwaaien werk ook dus das mooi

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 06:52

Als het werkt, en jij wilt niet wat anders verzinnen, moet je er mee doorgaan, het kan allleen ook anders Haha!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 09:47

In de natuur doen ze dat ook; als een paard te dicht bij komt oid gaan ze met hun staart zwaaien als waarschuwing..... ik sla haar toch niet....
En het werkt perfect!!!
En zoals ik al zei; met draaien loopt ze me alsnog voorbij...
En verder ben ik een enorme softy hoor.... ik zwaai een beetje met dat touw ja..... maar dat doe ik zo rustig dat ze er niet van schrikt.... ze weet alleen dat ze me niet voorbij mag lopen..... en ze is nou eenmaal erg dominant (maar wel lief!!!!)!

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:05

In mijn horsemanshiplessen heb ik geleerd dat je paard (helemaal in het begin) achter je moet blijven. (maar dat wisten jullie ook al) Als je in de natuur kijkt, en je ziet dat een ruin ofzo de leidende merrie voorbij loopt, dan doet de merri met haar hoofd een soort zwaai in de richting van de onderdanige ruin. T lijkt net alsof ze hem bijt.
Wij moeten dat dus ook zo doen. Als je paard rechts van je loopt, dan moet je met je linkerhand je paard achter je houden. Als ze je voorbij loopt, mag je haar de eerste keren een tik geven met je longeerlijn. Na een tijdje hoef je alleen maar te wijzen en ze loopt achteruit.
Bij ons is er nog geen enkel paard die dit niet snapte. Allemaal reageerden ze er super op.
tis wel al bijna t zelfde als wat je nu doet, maar ik wilde t toch ff zeggen.
Veel succes.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:26

ben blij te lezen dat het hielp cindyt !!!
en Duncan, ik kan me niet voorstellen dat ze dat als straf zien, tuurlijk, het werkt psychologisch best aardig door, maar je zet ze alleen maar terug op hun plek !!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:55

Citaat:
Als je in de natuur kijkt, en je ziet dat een ruin ofzo de leidende merrie voorbij loopt


*uh* detail: in de natuur komen geen ruinen voor Haha!

We gingen gisteren 10 ruinen verweiden, maar de heren hadden er geen zin in.
De boer pakt de leider van de groep in z'n kraag en neemt hem mee, keek achterom en zag tot zijn verbazing dat ze rest niet volgde.

Intussen had ik mijn eigen paard al aan de hand weggebracht, maar daar wilden ze ook niet achteraan.

Toen hebben we het sukkeltje van de groep gepakt, darmee weggelopen en.....*tada* de hele handel volgende, de leider als laatste

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 08:37

Jezus.............. pff Haha!
Gisteren ging het echt net goed!!!! Wel gewoon op het terrein, maar zodra we dan weer terug naar de wei lopen, gaat ze me meetrekken naar elk stom grassprietje wat ze tegenkomt en gaat ze me weer voorbij draven! Ik was gisteren echt ff wanhopig..... Huilen
Vanmiddag weer oefenen.... hoop dat het dan beter gaat....

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:33

Citaat:
Toen hebben we het sukkeltje van de groep gepakt, darmee weggelopen en.....*tada* de hele handel volgende, de leider als laatste


Wie zegt er dat het sukkeltje niet de eigenlijke leider is? Het paard wat het dominantste gedrag vertoont, hoeft niet de leider te zijn. De natuurlijke leider is vaak een rustig dier wat niet veel drukte maakt. Hoeft hij ook niet want hij is nl. de leider en hoeft zich niet te bewijzen......

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:35

Citaat:
Wie zegt er dat het sukkeltje niet de eigenlijke leider is


dat is in deze groep ruinen wel heel erg duidelijk hoor

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 13:14

Bij mij in de kudde is de leider ook niet de dominanste/sterkste....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:20

de leider in die kudde is een heel rustig paard, die zich alleen laat gelden als er iets niet loopt zoals hij het wil zien, dan waarschuwt hij ook niet, maar mept er meteen op!

Over een paar weken gaat de leider eruit: hij gaat verhuizen en dan wordt het pas echt interessant, wie neemt het dan over.....

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 13:24

Hmm..... ben ook wel benieuwd dan..... heb je al een idee?

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:49

*uh* detail: in de natuur komen geen ruinen voor

Ja , tuurlijk foutje,