[NH] Wat is leiden moeilijk!

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cindyt

[NH] Wat is leiden moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 13:32

Ik ben vandaag weer aan de slag gegaan met het leiden, want de laatste tijd gaat ze (Sandra; haflinger merrie van bijna 5 jaar oud) me voorbij draven (ze stopt wel weer uitzichzelf of door mij) en ze heeft blijkbaar dus geen respect voor mij...
Ik probeer al voor afwisseling te zorgen; het is echt een buitenpaardje wat volgens mij niet zo van in de bak rijden houdt Lachen
Maar ze blijft dominant doen... in de wei komt ze wel naar me toe (wordt de laatste tijd ook minder), maar zodra ik haar ga leiden gaat ze vaak naast me of voor me lopen. En ik weet wel dat ík (schuin) voor háár moet lopen, maar ik vind het nog knap lastig!
Hoe zorg ik er nou voor dat ze me niet voorbij rent????

Alvast bedankt,

Cindy

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 13:52

Waarschijnlijk worden we dan allebei duizelig; ze draaft zo vaak Haha! Maar wel een handige tip! Ga ik zeker doen!!!!!! Thanx!

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 14:04

Ik hoop het! Ze doet het ook tijdens het rijden... als we dan stappen gaat ze zelf aandraven.... ze heeft veel energie, vindt stap waarschijnlijk geen fijne gang (ze heeft ook voor de kar gelopen) en ze is ook gewoon eigenwijs Haha!
Maar dat draaien ga ik morgen meteen doen! Ben benieuwd wanneer het werkt!

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 09:16

Dat achteruit zetten lukte niet bij mij (had ik gisteren al geprobeerd).... ten eerste kreeg ik het niet voor elkaar en ze werd er alleen maar drukker van.... dus dat draaien ga ik vandaag proberen...

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 19:04

Ik heb het vandaag dus weer geprobeerd en had hulp van een stalgenoot.... zij wist dat mijn merrie erg dominant is en liet me zien hoe ik haar goed kon leiden; ik gebruikte m'n longeerlijn (die is lekker lang) en nam genoeg afstand en als ze te dicht bij me kwam, zwaaide ik met het touw en ging ze weer op de goede plaats staan.... dit werkte echt erg goed! Natuurlijk zal ik nog ff moeten oefenen, maar ik denk dat het wel lukt allemaal!
En wat dat achteruit zetten betreft; als ze echt te ver gaat, dan laat ik haar een paar stappen achteruit gaan en dat ging ook goed vandaag....
En wat dat draaien betreft; degene die mij hielp zei dat ze me dan alsnog voorbij loopt (ookal draait ze) en dat dat dus eigenlijk niet goed is.....

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 08:47

In de natuur doen ze dat ook; als een paard te dicht bij komt oid gaan ze met hun staart zwaaien als waarschuwing..... ik sla haar toch niet....
En het werkt perfect!!!
En zoals ik al zei; met draaien loopt ze me alsnog voorbij...
En verder ben ik een enorme softy hoor.... ik zwaai een beetje met dat touw ja..... maar dat doe ik zo rustig dat ze er niet van schrikt.... ze weet alleen dat ze me niet voorbij mag lopen..... en ze is nou eenmaal erg dominant (maar wel lief!!!!)!

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 07:37

Jezus.............. pff Haha!
Gisteren ging het echt net goed!!!! Wel gewoon op het terrein, maar zodra we dan weer terug naar de wei lopen, gaat ze me meetrekken naar elk stom grassprietje wat ze tegenkomt en gaat ze me weer voorbij draven! Ik was gisteren echt ff wanhopig..... Huilen
Vanmiddag weer oefenen.... hoop dat het dan beter gaat....

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 12:14

Bij mij in de kudde is de leider ook niet de dominanste/sterkste....

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 12:24

Hmm..... ben ook wel benieuwd dan..... heb je al een idee?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie