[NH] join-up van emiel voest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

[NH] join-up van emiel voest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 19:59

hallo,
Ik ben vandaag jarig (20-5) en heb alle boeken en video's van emiel voest gekregen, op het moment ben ik vooral met hempfling bezig, maar ik ben gewoon heel benieuwd hoe emiel het doet...en of ik er iets uit kan halen... nu kwam ik dus het woord join-up tegen en dacht, o nee, hij ook al, maar toen ik verder las, kwam ik nergens tegen dat hij het paard de kudde uitdrijft....

Nu ben ik dus benieuwd, heeft hij het niet opgeschreven en verwijst hij je door naar monty roberts, of ziet hij de join-up heel anders.

Ik vond het een beetje vreemd, vandaar de vraag


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 20:20

ja, ik ben tegen join-up, maar dat doet er nu niet toe...mijn vraag was of Voest verwijst naar Roberts (hij geeft in iedergeval niet Roberts join-up weer) of dat hij een eigen join-up 'ontwikkeld' heeft?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 07:24

ok, ga ik verder lezen! Icoline, ik weet dat Voest ook commercieel is (is iedereen dat niet???met hun speciale touwhalsters die alleen bij hun methode passen...ja, tuurloijk) maar ik ben heel benieuwd hoe hij die methodes samengevoegd heeft, aangezien ik dat ook wil doen.

marina, hij heeft het wel over de join-up van Monty Roberts, maar ik zie nergens staan (onder het kopje join-up) dat hij het paard wegdrijft of de kudde uitstuurt...staat dat dan verder op of doet hij niet aan paarden wegdrijven (uit de veilige kudde)?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 19:24

hai, ik heb vandaag de videobanden bekeken en onder join up verstaat hij dat je je paard naar je toe vraagd (borst richting paard) en je dan opeens omdraaid zodat hij je volgd, er kwam geen drijven bij te pas, want het loswerken is niet wegdrijven zoals Roberts doet, maar eigenlijk hetzelfde als je rijd, alleen dan van een afstandje. Ik zie hier niet hjet nut van in, net zoals een heleboel oefeningen van hem (ik vind het nogal getruc en nadoen uit een boek, als je snapt wat ik bedoel)(er zit als het ware veel minder eigen idee en initiatief van de ruiter in, je moet het doen zoals hij het zecht, hij laat geen dingen weg, wat je zelf nog zou kunnen ontdekken, maar wat ik juist zo leuk vind omdat ieder paard verschillend is en dus ook verschillend reageert. dan vind ik het fijn ook zelf wat te mogen verzinnen, of eigenlijk moeten verzinnen) en hoe hij met zijn veulens bezig is vind ik ook niet echt posietief, hij maakt van het voor het eerst zadelen, een hele grote gebeurtenis, terwijl ik jiuts denk dat je dat beter kunt doen alsof je het de gewoonste zaak van de wereld vind. Dta is voor de mesn wel moeilijk (het is altijd spannend) maar voor het paard weer makkelijker.

Nou een heel verhaal, en ik ben wat minder enthousiast als gisteren, maar ik blijf zijn fil,osofie helemaal te gek vinden, werken vanuit vrijheid. (in de praktijk vind ik het wt tegenvallen, als je hem zo bezig ziet, maar ieder zijn eigen ding he?!)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:25

Ik denk dat er niet echt oefeningen zijn, voor mij is het leiden (wel een oefening maar voor mij een van de weinigen) en vooral denken over paarden, waardoor ik ontzettend veel respect gekregen heb voor de paarden in gevangenschap. Wat moeten die beetsen toch een afschuwelijke dingen meemaken.

Ik vind het wel fijn om een aantal methodes in mijn boekenkast te hebben, nu weet ik dus ook dat ik niet zoveel met zijn ding heb. maar mocht er eens een probleem zijn, misschien brengt hij me dan wel op een idee!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:38

neeeeeee. ik denk na over wat ze hier doen en vandaar uit rijd en verzorg ik ze. Klinkt ingewikkeld en ik ben er ook nog niet uit hoe ik dat uit moet leggen, dat komt nog wel!


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:39

en ik longeer (los) enz...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 08:09

Ik ben eigenlijk zo goed als over nieuw begonnen en nu met hempfling, met rijden ben ik dus nog niet bezig de komende tijd Haha! maar ik houd je (jullie) op de hoogte


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Varenka en 5 bezoekers