[LO]springt met longeren aan 1 kant verkeerd aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

[LO]springt met longeren aan 1 kant verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 22:28

Ik moet momenteel pablo alleen maar longeren aan het halster of hoofdstel zonder hulpmiddelen er aan...

Rechtsom gaat prima... Maar linksom springt hij continu verkeerd aan...

Nu mag ik hem met niets bijzetten... Is er een manier om hem goed aan tel aten springen. Of moet ik zoals ik nu doe hem steeds terugzetten in draf en net zo lang doorgaan totdathij goed zit???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:42

Als je paard scheef is en je gaat hem vrij longeren dan zal hij altijd kiezen voor de galop die voor hem het meest comformtabel is. Ik vraag me af of het zin heeft hem steeds terug te zetten omdat ik denk dat hij dat niet begrijpt. Hij zou er dus erg onrustig van kunnen worden.
Ik zou er voor kiezen om dat galopperen aan de longe zonder bijzets te laten voor wat het is. Met veel draven bouwen paarden ook snel een conditie op. Onder het zadel is het in dit geval makkelijker om je paard te corrigeren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:30

Ik leg bij de moeilijke hand een balkje in de hoek van de bak. Daar stuur ik ze vervolgens heen, de meeste springen over de balk heen en in de goede galop! Vervolgens goed aanmoedigen en goed los aan de longe laten (niet aan de longe trekken) dan moet het paard wel een paar rondjes vol kunnen houden. Langzamerhand worden ze wel sterker en leren ze om in de goede galop aan te springen. Wees consequent in de (stem)hulpen! Geef dezelfde hulpen voor de galop.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 16:13

Dat mijn paard scheef is zou kunnen....


En tja zonder wat er aan en alleen aan de longe kan je ook niet vel doen...

Het aan springen doet hij hartstikke goed op mijn stem daar is niets mis mee... Alleen continu in de verkeerde... Een enkele keer gaat hij wel in de goede en dan beloon ik hem ook uitbundig...

En ja ik snap dat onder het zadel makkelijker is.. maar ja dit mag nog niet in verband met zijn rug en omdat ik nog onder behandeling van de fysio ben met pablo..

Het longeren is niet alleen puur om zijn conditie op te bouwen, maar ook dat hij goed luistert naar de stemhulpen en dus het goede aanspringen...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:16

Ik zou hem ook lekker verkeerd laten springen, dat komt later wel weer. Scheefgaan kun je niet echt corrigeren zonder hulpmiddelen. Ik heb al vaker gezien dat hij weleens scheefduwt, net als Jurga doet. Dat is er best uit te krijgen in een goede training. Succes.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:58

Ik verplaats het even naar UZ

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:46

Je schrijft dat je paard rugproblemen heeft, kan ook een heel goede reden zijn waarom hij verkeerd aanspringt. Je fysio kan je daar waarschijnlijk ook wel een antwoord op geven.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:25

Mijn "nichtje" Fayette (van Flettie alhier) heeft ook moeite met de gallop op de rechterkant. Vooral onder zadel. Als het verkeerd gaat met longeren,dan zeg ik niks,laat haar terugkomen in draf en daarna weer aangalloperen. Gaat het weer fout, zelfde verhaal nog een keer. Tot het goed gaat (ookal zijn het maar enkele passen) en dan een grote veer in d'r achterste steken! ;-D
Maar zolang jouw beessie nog fysio heeft zou ik het lekker ff zo laten; dat komt wel weer als je er weer op mag!

succes ermee!

xxx
Tante Miesje