[NH] beginnen met jong paard, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[NH] beginnen met jong paard, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 14:24

ik vroeg me af of ik met vip al iets van grondwerk of iets dergelijks kan gaan beginnen. en zo ja, wat kan ik doen. vip word 6 juli 2 jaar.
ik zou graag een betere band met hem krijgen namelijk. als ik nu alleen met hem buiten loop doet hij zo maf omdat er geen andere paarden bij zijn(hij kan niet alleen staan), dus vroeg ik me af of ik niet iets kan doen zodat alleen ík ook al genoeg is(als ik later ga rijden moet ik wel rustig in de bak kunnen rijden zonder dat er een paard bij moet lopen) en gewoon wat meer vertrouwen enzo. op zich is hij heel lief en braaf hoor, hij luisterd goed, alleen heb ik wel het idee dat hij mij niet genoeg vertrouwd, hij is panisch van wormenspuiten(krijg je er met geen mogelijkheid in, nu doen we het via een wortel) en kan ook niet alleen staan(heeft ie al van veulen af aan, ook al bij de vorige eigenaar*was een privéstal met meerdere paarden*)
dus kán ik al iets met hem gaan doen en zo ja, wat?(niet zeiken over de opfok, die optie heb ik niet, hij staat gewoon met een andere jaarling of boefie)

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:49

Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan eerst zelf bij te leren op NH-gebied, voor je met een jong paard aan de slag gaat. Bij een ouder paard kun je gerust fouten maken, bij een jong dier moet je veel zekerder zijn van je zaak.
Qua leeftijd kan er natuurlijk prima met hem geoefend worden, Parelli speelt zelf ook al met veulens van een paar dagen oud, daar is echt geen minimum leeftijd voor.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:54

kun je niet wat met hem gaan lopen in de bak elke dag 5 minuten ofzo?
dat hij vertrouwd raakt?

elissa

Berichten: 259
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:50

hoi

wat betreft de wormenspuit gewoon een paar keer appelmoes in de spuit doen vinden ze erg lekker... Pling

En wat ik veel doe met mijn 2 jarige spelen in de bak opjagen e.d maar daar zijn de meningen ook over verdeeld Bloos

Lekker wandelen langs de weg.

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:41

Ja, je zou nu al kunnen beginnen.
Bv met de friendly game : je paard op alle mogelijke plaatsen aanraken, ook met wat "engere voorwerpen" zoals zakjes of zweep en hasltertouw.
Voor meer parelli oefeningen zou je op internet kunnen kijken.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:18

ik zou ook T-touch proberen; langzaam aan rondjes met je vingers draaien over de v8 en misschien een join up (als dat al kan bij een 2jarige); eerst longeren met lijn en later zonder! en spelen is ook erg leuk! groetjes roos

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:57

suziej schreef:
kun je niet wat met hem gaan lopen in de bak elke dag 5 minuten ofzo?
dat hij vertrouwd raakt?



hoeft niet persee in de bak. kan ook in de stal, weiland, erf, lasngs de weg en ga zo maar even door......het is num alleen mar spelen met jou als leider...hij hoeft nog niet te werken...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:35

Net als wat Misshaffie al zei: Tthouch.
Dat is een hele goede manier om een goede band met je paardje te krijgen.
Door tthouch gaat het paard je vertrouwen en zal hij je in "gevaarlijke" situaties vertrouwen en je volgen.
Pb me maar als je meer info wil over tthouch