[LO] Over de bijzetteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

[LO] Over de bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 18:54

hoi,
ik heb van die bijzetteugels die uit een deel van leer een een deel van rubber bestaan. je maakt ze vast aan de longeerlijn en het bit en dan kan je ze gewoon op maat stellen.
Maar nou is mijn probleem dat als ik ze nog vrij los heb, om een beetje in te komen/ te ontspannen, dat ze zeg maar gaan klapperen en dat mijn paard dus heel de tijd van die klappen in haar mond krijgt. Heeft iemand hier ook last van en wat is een goede oplossing?
Het gebeurt echt alleen als ik ze nog vrij lang heb en ga draven/galopperen, als ik ze korter maak en haar meer bovenin laat lopen blijven ze wel wat strakker (niet omdat mijn paard ze vastpakt, want ze ontspant heel netjes).
Hoop dat iemand hier een tip of oplossing voor heeft...
groetjes kim

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:42

ben ik ook wel benieuwd naar heb namelijk hetzelfde probleem

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:44

Je maakt hem op de eerste plaats toch zeker niet aan de longeerlijn vast hoop ik? Dan doe je het wel fout, hij moet aan het bit en aan de singel.
Die klappen in de mond is het nadeel van de bijzetteugel, dit kan je volgens mij niet anders oplossen dan dat ding eraf te halen.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:44

geen bijzet gebruiken maar touwtjes... deze zijn minder zwaar en zullen dus minder gaan hangen en klapperen als je paard draaft of galloppeerd

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 18:34

nee nee, ik maak hem niet aan de longeerlijn vast, volgens mij kan dat niet eens maar dat weet ik verder ook niet.
Bedankt voor de tips verder, ik was zelf ook al van plan om misschien een passoa/pessoa, weet niet precies hoe je het schrijft, te kopen, ook om haar achterhand meer te activeren. Dat ga ik dan maar eens uitproberen, iig bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:17

LiSSy schreef:
geen bijzet gebruiken maar touwtjes... deze zijn minder zwaar en zullen dus minder gaan hangen en klapperen als je paard draaft of galloppeerd


Op de een of andere manier spreken touwtjes mij heel erg tegen.

Ik heb met bijzetteugel gelongeerd, maar voorlopig niet,omdat ze er mee gevallen is...

Daarvoor had ze geen last van het klapperen geloof ik...

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:37

waarom wel tegen touwtjes maar niet tegen bijzet? het princiepe is precies hetzelfde, je kunt het touwtje zo vastmaken als je zelf wilt.

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:38

wat lissy zegt oke maar wat als een pony de touwtje accepteerd?
mijn paard gaat dan in de lucht als ik die aan heb gedaan!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:02

gewoon voorwaarts houden, kan hij de lucht ook niet in... je doet ze eerst behoorlijk los, dat hij eigenlijk nog met zijn hoofd in een ontspannen houding kan staan.
dan laat je hem op beide kanten stappen en draven. dan zet je hem ietsje strakker en longeer je weer even op beide kanten, dan nog iets strakker en weer op beide kanten even.
dan touwtjes los en nog een paar rondjes draven zonder touwtjes.
als hij gaat steigeren gewoon voorwaarts houden, dan kan hij niet meer

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:05

hu voorwaarts houden als ze 2 of 3 stapjes achterwaarts moet?
begrijp ut niet?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:11

jij zegt dat je paard de lucht ingaat als je touwtjes vastmaakt, dan moet je paard naar voren, hij mag niet steigeren en als hij moet lopen kan hij niet steigeren

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:30

LiSSy schreef:
jij zegt dat je paard de lucht ingaat als je touwtjes vastmaakt, dan moet je paard naar voren, hij mag niet steigeren en als hij moet lopen kan hij niet steigeren

dan moet je maar naar mijn paard komen kijken en of zij kan stijgeren als je gewoon door rijd! maar om er op terug te komen ik heb vanaf morgen bijzetteugels en dan zal ik zien of ze dat wel accpeteerd(ze is ooit mishandelt he!

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:21

Hey Obiwan, mijn oplossing is eigenlijk heel simpel (vind ik Tong uitsteken ) Maaruh, gewoon zonder bijzet loswerken, kwartiertje lang laten draven en stappen op 2 handen. Je zult zien dat je pard ook zonder de bijzet los kan komen, over de rug hier en daar wat gaan nageven. Dan zet je gewoon de bijzet erop, gelijk op goeie lengte. Scheelt het klapperen. Nou weet ik niet bij hoe strak jouw paard "goed" loopt, want opbouwen is natuurlijk altijd beter, maar los vast klappen is al helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 01:30

Dat klapperen komt ook een beetje door het clipje aan de bitring, dit kan dus heel wiebelig worden, ijzer op ijzer. Het zou al veel prettiger werken als je bijzetteugels net als gewone leren teugels vast kon maken aan het bit, dan blijft het contact ook wat zachter volgens mij en in ieder geval minder rammelig. Met touwtjes heb je dat geklapper ook niet. Op mijn touwtje heb ik maatstreepjes gemaakt, zodat ik ze in één keer af kan stellen en gelijk kan houden.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 07:04

Ik heb sinds kort ook de touwtjes ontdekt en dat bevalt me pima. Ik zie geen nadelen ten opzichte van gewone bijzetteugels behalve dan dat je ze even met knopen.
Maar waarom zou een paard wel in protest gaan met touwtjes en niet met bijzetteugels, volgens mij is het effect ongeveer hetzelfde. Zou het bijzetten op zich niet het probleem zijn.

Groetjes Viola.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:44

Touwtjes zijn erg fijn ja Lachen