[AR] Achenbach in marathon .. ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

[AR] Achenbach in marathon .. ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 19:16

Natuurlijk heeft "Pink" gelijk Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:20

Jaja, Pink hefet gelijk Haha!

Tja, met Magpie zou ik het dus echt niet kunnen he, die is wel zo sterk als ze een flinke vaart heeft Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:27

Ja, zeker is het mogelijk.

Als jij je pony goed dressuurmatig aan het lopen hebt en je hoeft tijdens de dressuur alleen maar grammetjes te verplaatsen om de bocht om te gaan, dan kan je in de marathon ook makkelijk achenbach rijden. Ik heb het dan wel over de dressuurhouding hoor! Niet met 1 hand.

Voor de duidelijkheid:
Dressuurhouding, Gebruikshouding (1 hand)
AfbeeldingAfbeelding

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:29

Met dressuurhouding zal het me misschien nog wel leuken, maar vind het zo heel irri om dan die rechterleidsel in mijn linkerhand erbij te hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:48

In theorie is het best mogelijk om met Achenbach de marathon te rijden, maar in de praktijk blijkt meestal dat het te onhandig is. Het handigst is om gewoon in iedere hand 1 leidsel te hebben. Ik ken zelfs een wedstrijdmenner die lussen aan haar leidsels heeft. Die pakt ze beet en van daar uit gaat ze een marathon rijden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:59

Tessebes:
Kan je onderbouwen waarom het lastig is om achenbach in marathon toe te passen?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:00

lageveld schreef:
Natuurlijk heeft "Pink" gelijk Haha!


Dat wou ik zeggen *LOL*
Jij bent ook erg braaf! Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:05

Sjonniej schreef:
Tessebes:
Kan je onderbouwen waarom het lastig is om achenbach in marathon toe te passen?


Omdat ik het onhandig vind om met 2 leidsels in m'n linkerhand door de hindernissen te rijden, ik kan me dan niet vrij genoeg bewegen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:08

Okay Lachen
Ik heb er zelf eigenlijk nooit last van gehad....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 01:02

Sjonniej schreef:
Okay Lachen
Ik heb er zelf eigenlijk nooit last van gehad....


Uuhhhmmm... het zou natuurlijk moeten kunnen en ik wil ook niet vervelend doen, maar ik heb even in je profiel gekeken Haha!

Ik weet uiteraard niet of jij dat bent, maar ik zie daar een paar foto's van de marathon met een leidselvoering die ik nu niet bepaald onder achenbach kan rangschikken Lachen
Misschien leidsels wel op de gebruikelijke manier vast, maar de handen in de dressuurhouding een halve meter van elkaar ??? Dat is toch net zoiets als in beide handen een leidsel ?

Om maar weer even een knuppel in een of ander hoenderhok te gooien Schijnheilig Schijnheilig

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 03:08

Sjonniej schreef:
Ja dat is waar maar ik snap alleen jouw mening niet dat achenbach onmogelijk is tijdens een marathon.


Ik heb niet het idee dat iemand beweerd heeft dat dat onmogelijk is. Het "schijnt"wel degelijk te kunnen Lachen
Een opmerking van destijds mijn instructeur is me bijgebleven: Hij had ooit in zijn leven maar één menner gezien (een of andere engelsman, weet niet meer wie) die zijn aanspanning puur vlg. het achenbachsysteem door de hindernissen wist te sturen.

Dressuurhouding maar dan met de rechterleidsel een metertje uitgeschoven ... tja .. dan kun je alle kanten op toch ? Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:08

Ik heb inderdaad niet gezegd dat Achenbach ónmogelijk was. Ik denk alleen dat je het je zelf makkelijker kunt maken, door tweehandig te rijden.
Ik heb mijn leidsels ongeveer het zelfde als jij. Beetje Achenbach dressuuruitgangspunt en een beetje van mezelf. Maar écht volledig Achenbach Dat red ik echt niet. Je moet dan echt vliegensvlugge vingers hebben.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:51

Lageveld:
Dat valt toch wel mee? Maar ik ben het ermee eens dat er heel weinig zo rijden. Misschien is het tweehandig rijden makkelijker, maar ik vind zelf van niet, ik kan er toch niet aan wennen dat mijn linkerhand zo leeg is, en waarom op zijn jbf's rijden als het ook netjes kan? (krijg veel reactie's dat het er netjes uitziet in de marathon, dat wil ik heel graag zo houden)

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:29

Achenbach in een marathonwedstrijd???
Ik zie er het nut niet van in. Waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken?
Trouwens als je moet ingrijpen in een hindernis, ben je ofwel te laat, ofwel komt het niet over bij het paard. Je gaat dan als het ware "achter je lichaam" sturen. Alles behalve veilig.

Achenbach is leuk als je in het bos ontspannen met 1 hand wil rijden, en dressuurmatig gezien is het ook goed, maar daar blijft het bij.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:58

Nobby:
Achter je lichaam sturen? Wat bedoel je daarmee. Ik denk eerder dat je achter je lichaam gaat sturen met 2 handen apart.
Dat kom je jammergenoeg té vaak tegen, het lijkt bijna een voordeel te worden als je hele lange armen hebt!

sannuhtje
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: noordeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:20

ik denk dat het rijden met twee handen makkelijker is , ik zefl rij ook marathon heb het allebnei uitgeprobeert maar via het achenbahc zit je alleen maar te knoeien met je leidsels en da kost veel meer tijd en je zit met het probleem als er iets gebeurt je niet kan ingrijpen negen van de tien keer met te langen leidsels zit en daardoor met je handen tegen je buik moet sturen nee das wat twee handen rijden is beter sneller en makkelijker....achenback ok voor de dressuur maar bijna onmogelijk voor de marathon

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:22

Volgens het systeem van achenbach rijdend kun je in een seconde ingrijpen op beide of 1 van de leidsels. En kun je eigenlijk niet achter je lichaam sturen. Verkorten en verlengen van de leidsels is ook geen probleem, al is dat met zo'n in het midden geplaatse bokzeten niet meer nodig.
Anyway:
Volgens mij is het een kwestie van gewenning Lachen
En het aanwennen van het systeem is ook weer fijn voor het rijden van 4-spannen.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:58

Sjonniej schreef:
Nobby:
Achter je lichaam sturen? Wat bedoel je daarmee. Ik denk eerder dat je achter je lichaam gaat sturen met 2 handen apart.
Dat kom je jammergenoeg té vaak tegen, het lijkt bijna een voordeel te worden als je hele lange armen hebt!


Met "achter je lichaam sturen" bedoel ik dat je niet meer je handen voor je uit hebt. Je ellebogen komen achter je lichaam terecht en je handen tegen de borst.
Ellebogen dienen aan je zij te zitten, onderarmen recht naar voren en je handen recht onhoog.

Ikzelf doe vóór iedere wending de binnenleidsel verkorten. Op die manier heb je allereerst veel beter contact met het paard of paarden, en je handen blijven daarmee ook op de juiste plaats.

Overigens zijn er niet veel menners die dit doen. Al bijna helemaal niet in het enkelspan, iets meer menners in het tweespan, maar bijna iedere meerspanmenner doet het wel. Ik deed het eerlijkheidshalve vorig seizoen ook niet, totdat het mij geleerd is. Het verschil in sturen en contact is enorm groot, want je blijft ten allen tijde hetzelfde contact en druk houden op de leidsel. Zit je dus achter je lichaam te sturen en je haalt het net niet, die bocht, dan moet je gaan bijsturen. Dit kan leiden tot ruk en snukwerk en je kunt je paard ermee over de zeik helpen.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:17

Unitas schreef:
Volgens het systeem van achenbach rijdend kun je in een seconde ingrijpen op beide of 1 van de leidsels. En kun je eigenlijk niet achter je lichaam sturen. Verkorten en verlengen van de leidsels is ook geen probleem, al is dat met zo'n in het midden geplaatse bokzeten niet meer nodig.
Anyway:
Volgens mij is het een kwestie van gewenning Lachen
En het aanwennen van het systeem is ook weer fijn voor het rijden van 4-spannen.


Unitas,
Je hebt een interessante theorie hierover. Hier wil ik wel eens over nadenken wat je zegt. Het sleutelwoord zal wel "gewenning" zijn.
Maar voorlopig, en ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik dit zeg, kan ik me er niet in vinden.
Ik niet alleen, maar er zijn meerdere mensen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 23:03

Unitas schreef:
Volgens het systeem van achenbach rijdend kun je in een seconde ingrijpen op beide of 1 van de leidsels. En kun je eigenlijk niet achter je lichaam sturen. Verkorten en verlengen van de leidsels is ook geen probleem, al is dat met zo'n in het midden geplaatse bokzeten niet meer nodig.
Anyway:
Volgens mij is het een kwestie van gewenning Lachen
En het aanwennen van het systeem is ook weer fijn voor het rijden van 4-spannen.


Het is zeker een kwestie van gewenning. Niet voor niets hameren goede instructeurs op veelvuldig gebruik van het mentoestel. Op een bepaald moment wordt de leidselvoering een soort tweede natuur. Je kunt bijna niet meer anders beetpakken. Net zoiets als proberen te sturen op een fiets met je linkerhand rechts en omgekeerd Haha!

Wat ik niet helemaal begrijp wat het verkorten te maken heeft met het bokkussen in het midden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 23:12

sannuhtje schreef:
ik denk dat het rijden met twee handen makkelijker is , ik zefl rij ook marathon heb het allebnei uitgeprobeert maar via het achenbahc zit je alleen maar te knoeien met je leidsels en da kost veel meer tijd en je zit met het probleem als er iets gebeurt je niet kan ingrijpen negen van de tien keer met te langen leidsels zit en daardoor met je handen tegen je buik moet sturen nee das wat twee handen rijden is beter sneller en makkelijker....achenback ok voor de dressuur maar bijna onmogelijk voor de marathon


Bij het achenbachsysteem gebruik je uiteraard wel degelijk beide handen. Voordeel is wel onder meer dat beide handen het probleemloos tijdelijk van elkaar kunnen overnemen. Wanneer dit leidt tot knoeien met leidsels heb je het beslist niet onder de knie. Het is dan ook zeker geen kwestie van "beide even proberen" en vervolgens de conclusie kunnen trekken.
Ook binnen achenbach (beetje creatief Lachen ) kun je min of meer met beide handen sturen mocht je dit tijdelijk handiger/nuttiger vinden b.v. binnen een hindernis. Gewoon flink verkorten en de rechterleidsel een flink stuk uit de linkerhand halen en wat verlengen. De rechterleidsel blijft daarbij wel door de linkerhand lopen, zodat je ook makkelijk terugkan.

Superstar
Berichten: 72
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:56

Ik vind het Achenbach systeem ook niet echt ideaal tijdens de Maraton. Het gaat vaak zo snel, dat je amper de tijd hebt om te verkorten en te verlengen. Dit in tegenstelling tot het dresuurmatig rijden, waarvoor het systeem ideaal is.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:59

Sjonniej schreef:
Lageveld:
Dat valt toch wel mee? Maar ik ben het ermee eens dat er heel weinig zo rijden. Misschien is het tweehandig rijden makkelijker, maar ik vind zelf van niet, ik kan er toch niet aan wennen dat mijn linkerhand zo leeg is, en waarom op zijn jbf's rijden als het ook netjes kan? (krijg veel reactie's dat het er netjes uitziet in de marathon, dat wil ik heel graag zo houden)


Ik vraag me dan op mijn beurt inderdaad af waarom je op de foto's in je profiel met de marathon niet achenbach rijd..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:16

Ik rij wel achenbach...ik rij nooit!! met 2 handen, ik vind het helemaal niets. Ik heb altijd achenbach gereden en heb nooit anders gedaan. Zo af en toe als ik aan het uitstappen ben en ik doe mijn handschoenen alvast uit dat ik dan de laatste 20 meter met 2 handen rijd, maar ik vind het echt helemaal niets. Dus dan moet je toch echt beter kijken Lachen

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:22

Ik ben toch niet de enige die het heeft gezien in je profiel een paar berichtjes terug zei lageveld ook al zoiets, misschien hebben lageveld en ik allebei een bril nodig Haha!