[NH] natural horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

[NH] natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:09

Ik heb dus een pony,
hij is al geleerd enzo, 3 jaar,
en plots (nu hij veranderd is van wei, en weidemaatjes enzo) is hij zo veel veranderd, hij durft bijten, slaan, heel veel zen oren in zen nek leggen. Buiten op wandeling is hij doodbraaf, daarintegen is hij binnen op de wei dus, heel erg!! Vanaf hij binnen moet begint hij te bokken stijgeren enz... Nu, ik dacht dat het was door die paarden, die hem constant lopen te pesten...
Wat denken jullie? Denken jullie dat Natural horsemanship zou helpen?

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*



FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 20:06

marahorse schreef:
ff nog erbij: de pony is opgeleerd op zijn 1 jaar, zadel erop en buiten gaan wandelen...
ik denk dat dit erg traumatische ervaring is geweest


Mara, hij was wel al twee ...
Maarja dan nog geen excuus maar goed, het is gebeurt.
En effe tussen haakjes, heb ik niet gedaan!

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 20:11

callippo schreef:
Bedoel je eigenlijk dat hij in de wei tegen andere paarden vervelend doet, of wanneer jij in de bak aan het rijden bent, waar andere paarden bij zijn?

Misschien heeft het wat te maken met zijn jonge leeftijd en de zware training die hij nu al krijgt. Je schrijft in je profiel dat hij 70/80 cm parcoursen springt? Dat beestje is pas 3, dat is veel te zwaar voor zo'n jonge pony.
En een verandering van stal/weide is voor een paard erg ingrijpend. Misschien heeft hij zijn plaats in de kudde nog niet gevonden en is hij daarom zo aan het 'vechten' tegen de anderen. Dat zal dan vanzelf echt wel over gaan.

Wil je je verdiepen in Natural Horsemanship? Dat is natuurlijk altijd goed. Ik kan niet zeggen of het een oplossing is voor dit specifieke probleem, maar je leert er wel van om zelf te gaan inzien wat er mankeert aan je paardje.


Hij heeft misschien 4 of 5 keer zo'n parcours gesprongen,
hij springt gewoon goed, en dat was ook helemaal NIET regelmatig!!!
Ook niet snel achter elkaar, ben ook wel van het besef dat het niet gezond is om met een jong paard veel te springen, maar leren kan geen kwaad!!!
En dat van veranderen van weide en dergelijke dacht ik ook, maar hij staat er nu al meer dan 6 maand, en het is nog steeds. Duurd dat dan zo lang, dat ze zich aanpassen?

Ik persoonlijk denk ook dat de situatie zelf hem wel parten speelt, iedereen doet druk als ze komen, houden al op voorhand hun hand in de lucht, dat ie niet zou kloppen, of op voorbereiding van, als hij te dicht komt, slaan ze er wel met een zweep naar, want "de vriendjes" zijn bang, van de persoon die daar is dan.
En nog even ivm dit topic, ik heb geen zin in mensen die nutteloze commentaar geven van te vroeg opgeleid en sie en la, dat weet ik zelf ook wel, het enige wat ik zoek is een oplossing.
En hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 20:14

Oja, hij heeft niks aan zen rug, niks in zen mond,
het zadel is net aangepast, dus er is niks fysiek verkeerd met hem...

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 21:06

lageveld"]
[quote="lageveld schreef:
Wandelen met een zadel erop met 1 jaar hoeft NIET meteen tot problemen te leiden. Ik vrees echter dat er toch (stiekum ?) opgeklommen is ???


Sjongejonge, moet ik nota-bene mezef quoten Haha! omdat ik me schaam over mijn fouten .. Lachen Maar goed, zoals hierboven was dus de bedoeling.

Inderdaad, wat gebeurd is is gebeurd en het gaat erom wat er vanaf NU wijsheid is. Daarbij blijft het wel van het grootste belang om te WETEN wat er precies mis is gegaan.
Citaat:
persoonlijk denk ook dat de situatie zelf hem wel parten speelt, iedereen doet druk als ze komen, houden al op voorhand hun hand in de lucht, dat ie niet zou kloppen, of op voorbereiding van, als hij te dicht komt, slaan ze er wel met een zweep naar, want "de vriendjes" zijn bang, van de persoon die daar is dan.


Bovenstaande wordt ik dus niet vrolijk van in een dergelijke situatie en is dus precies wat er NIET zou moeten gebeuren.
[/quote]

Jep weet ik, en kan er ook niet veel aan doen, zij zijn eigenaars van de weide, en hun paard staat er ook, ze komen dus ook regelmatig...
Ik heb al verscheidene keren gezegd dat het geen nut heeft, en dat hij er alleen agressiever van word, maar zo te zien, helpt het niet...

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 19:32

callippo"]
[quote="marahorse schreef:
ze rijd gewoon op haar wei, ze staat al sinds de zomer op die wei....
ff wat er gebeurd als je gaat rijden:
-opstappen (hij schopt naar je been)
-je zit er op steigeren, bokken , rondjes draaien, je eraf willen schuren aan dichtbijzijnde paal
-iemand al is paar gebroken ribben geschopt...


Dit klinkt toch echt als een paardje wat GEEN ZIN heeft om bereden te worden. Kan zijn door eerdere slechte ervaringen, of door overvragen, of andere zaken die haar plezier in het rijden hebben weggenomen.

"Natural Horsemanship" met haar gaan doen zal een hoop problemen kunnen oplossen, al was het maar omdat je dan eens rustig vanaf de grond aan een vertrouwensrelatie kunt gaan werken. Maar dat heeft natuurlijk alleen zin als anderen ook vriendelijker met de pony om gaan.

Rijden er veel verschillende mensen op de pony? Of zijn er vaste verzorgers?

Wat ik je als praktische tip kan meegeven:
lees eens wat boeken over NH, kijk eens rond op internet en ga met haar vanaf de grond oefenen. NH is te breed om in een kort stukje uit te leggen, dus ga lekker zelf op lees-avontuur, er is genoeg te vinden!

Succes ermee!
[/quote]

Ik denk dat zijn "geen zin" gekomen is, door dat hij een schoftontsteking gehad heeft maar echt nog in de beginfase, ik had het snel opgemerkt en de DA laten komen enzo, nu is hij volledig genezen, maar hij heeft in die tijd, wel leren bokken, stijgeren. Nu weet hij hoe iemand van zijn rug te krijgen, ligt misschien wel hieraan.
Ik rijd hem alleen. Had wel eens gedacht om iemand die ik ken, die les geeft en paarden geleerd heeft enzo er laten op te rijden, maar dat kan nog even wachten.
En ik ga binnenkort op zoek gaan naar boeken van NH.

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 20:14

Luckey schreef:
en als je nou eens helemaal opnieuw begint maar dan op de nh manier? Dus eerst beginnen met grondwerken langzaamaan een dekje erop..zadeltje enzovoorts..
En dan rustig aan zodat je paard ook kan meewennen, laat maar zeggen..
Snap je een beetje wat ik bedoel?


Ja ik snap het helemaal, maar hoe moet ik dan weten,
wanneer hij dan gewend is aan het dekje,
aan het zadel,
singel
enz
...
want nu is hij alles al gewoon Verward

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 20:33

Luckey schreef:
zodra hij niet meer gemeen doet, want hij deed toch gemeen bij het opzadelen enzo? dan zal hij ook al moeilijk doen bij het dekje? Doe dat dan gewoon iedre dag even hoeft maar heel kort te zijn..en daarna dekje met longeersingel zodat je ook alleen met het dekje kan gaan grondwerken en dan langzaamaan ook het zadel weer..ik denk dat je aan je paard zelf ook merkt wanneer hij alles weer toelaat..


ja, goed idee, dankje voor de info

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers