[NH] Klaus Ferdinand Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:27

Ik heb het niet zo op die man. Voor iemand die communicatiewetenschappen heeft gestudeerd kan hij beroerd met mensen omgaan. Als je iets te vertellen hebt, dan moet je openstaan voor je leerling, het gesprek met hen kunnen aangaan, kunnen accepteren dat mensen die graag willen leren het niet allemaal meteen perfect snappen of na kunnen doen. Je moet geduldig zijn. En als ik hoor dat hij stopt met het geven van cursussen, soms kwaad wegloopt omdat het allemaal niet lukt, of omdat de leerling de paarden verpest...sorry, maar ga een ander beroep zoeken of zo, want zo gaat het niet. Verwacht niet met het verkopen van video's en het schrijven van een paar boeken je boodschap over te kunnen brengen, want je zult je ook persoonlijk onder de mensen moeten begeven.

KFH begint op heel hoog niveau. Hij snapt niet dat er mensen zijn die niet op dat niveau zitten, maar kan ook niet dat stapje lager zetten om het een beginner uit te leggen. En daarom kan ik niets met die man, en zijn methode kan ook ook bij anderen vinden, die ze wel goed uit weten te leggen en die het geduld hebben om een niet-gevorderd persoon te helpen op zijn ontwikkeling tot NH-er

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:09

Marina, als iemand begint met het vrije werk in de picadero, en meteen begint het paard te sturen d.m.v. subtiele veranderingen t.o.v. de positie van het paard, en knikken in het bekken, lichtjes de schouder naar het paard toe of van het paard af...dan ben je op behoorlijk niveau bezig.

Parelli bijvoorbeeld begint met de uitleg hoe een paard denkt, dat het een vluchtdier is, dat wij roofdieren zijn, legt de manier van denken uit, begint dus echt bij de basis.

En die basis heb ik bij KFH in al zijn boeken nog niet gevonden.

Als jij een paard hebt en alleen problemen hebt met het leiden, dan heb je al een hele goede kennis van zaken. En je moet proberen te kijken naar iemand die NH doet alsof je die kennis helemaal niet hebt. En dat is voor iedereen die al wat langer in de paarden zit erg moeilijk, want het lijkt op een gegeven moment zo vanzelfsprekend.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:43

Kijk, jij zegt zelf dat je al een basis had voordat je daar mee aan de slag ging. En dat ook jouw paard niet meteen op die subtiele aanwijzingen reageerde.

Pat Parelli heeft het stappensysteem ontwikkeld, en zegt ook zelf dat je verschillende gradaties hebt waarin je dingen van een paard kunt suggereren-vragen-eisen (in die volgorde). Dat zie ik bij KFH niet. Hij begint subtiel, beschrijft op foto's heel erg goed wat er te zien valt, maar laat het voor de rest aan de lezer over om het in de praktijk om te zetten.

En om selectief dingen uit een methode uit te kunnen pikken en toe te kunnen passen, moet je ook beslagen ten ijs komen. Hoe moet een beginner weten wat hij wel en wat hij niet kan/mag weglaten? Dingen die hij zo wel/niet hoeft te doen?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:00

Voor jouw is het de uitdaging als iets niet lukt, voor anderen is dat een reden om op te geven, "want het lukt toch niet".

Begrijp je wat ik bedoel? Als een instructeur meteen verwacht dat alles meteen goed gaat...en het lukt niet, zit je er dan op te wachten dat hij zich omdraait en wegloopt?

Ben blij dat je het met me eens bent dat KFH NIET voor de beginner is.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:48

marina"]
[quote="Cassidy schreef:
Voor jouw is het de uitdaging als iets niet lukt, voor anderen is dat een reden om op te geven, "want het lukt toch niet".

Begrijp je wat ik bedoel? Als een instructeur meteen verwacht dat alles meteen goed gaat...en het lukt niet, zit je er dan op te wachten dat hij zich omdraait en wegloopt?

Ben blij dat je het met me eens bent dat KFH NIET voor de beginner is.

Ik zeg niet dat KFH niet voor beginners is, het wordt alleen wel lastig om ermee daar mee te beginnen Knipoog
Readenatie in het vetgedrukt stukje kan ik niet helemaal volgen..
[/quote]

Dat is wat KFH doet (volgens zeggen, want ik heb het nooit zelf gezien)
Een instructeur die zijn geduld verliest als iets niet goed gaat, zich wegloopt en verder geen aanwijzingen geeft, is voor mij geen instructeur/leraar. Hij heef het niet in hart en ziel om een boodschap uit te dragen, heeft het geduld niet om jouw wat te willen leren.

Dus nogmaals mijn vraag: als jij iets van iemand wilt leren, en het lukt niet, zou je dan blij zijn als degene na de eerste keer uitleg (en je snapt het niet) zich omdraait en wegloopt? Of zou je liever willen dat iemand verschillende manieren probeert te vinden om je alsnog iets te leren? We hebben het toch allemaal weleens meegemaakt, dat we iets twee keer uitgelegd willen hebben?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:54

...maar hij valt als persoon bij mij dan wel van een voetstuk af. Moet ieder voor zich weten....maar zijn methode is niet zo uniek dat ik die niet bij een ander zou kunnen leren. Uiteindelijk ga je om met een en hetzelfde dier, en de enige taal die dat dier verstaat is paardentaal.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:37

Marina, wat is zijn methode dan anders dan Monty Roberts, Pat Parelli, Ray Hunt, Bill Dorrance en - om wat dichter bij huis te blijven - Emiel Voest?
Wat vind je in zijn methode zo aantrekkelijk dat je niet bij een ander kunt vinden?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:52

Maar betekend dat dan niet dat je KFH bent gaan gebruiken omdat je jezelf niet in andere methodes hebt verdiept (om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien, niet persoonlijk bedoeld hoor)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:08

Meestal gaat het zo (let wel, ik zeg niet altijd) ....de eerste - of een van de eersten die je tegen komt, daar heb je de meeste affiniteit mee, daar weet je het meeste van.

Het probleem is dat mensen, zonder dat ze verder kijken, zo snel achter een persoon aanhollen, en alle anderen zo snel als "niet relevant" afdoen.
(ook weer algemeen bedoelt, en geen persoonlijke aanval)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:20

Hoe kun je van elke methode de voors en tegens goed afwegen als je de methode niet kent?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:33

Dat is logisch. Dus als jij je in een methode verdiept, en je die gaat volgen, hoe kun je dan zeggen dat je bewust voor die methode hebt gekozen als je je in de ander methodes niet hebt verdiept? Als je geen alternatieven kent? Als je niet weet hoe een ander dat zou hebben aangepakt?

Jij zegt dat je de methode KFH als eerste bent tegengekomen. Dat je het hebt doorgelezen, er goed over hebt nagedacht, en geen andere alternatieven had, want die methodes kende je niet, en die ben je pas later gaan bijlezen. Dus is KFH echt die bewuste keuze geweest? Of was het het eerste wat je op dat gebied tegenkwam?

Hoe kun je dan bewust voor een methode kiezen, als je geen alternatief kent?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:43

Ik zou je het boek van Parelli als eerste kennismaking met zijn methode willen afraden, omdat de manier van overbrengen van de materie door Parelli verandert is sinds het schrijven van het boek. In het boek worden de 7 games niet beschreven en is er nog niet duidelijk een stappenplan, wat je tegenwoordig wel hebt. Het boek van Parelli (dat Western Horsman boek Parelli Horse-Man-ship) is lastig door te werken, als je het vergelijkt met het tegewoordige level-systeem.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:53

Als je op het internet gaat kijken, en je bij verschillende communities aanmeldt, denk ik wel dat je stukje bij beetje het hele plaatje bij elkaar kunt krijgen. Het is niet zo makkelijk geserveerd en in hapklare brokken, maar hulp kun je altijd krijgen, ook zonder pakket. Bezoek eens wat cursusdagen zonder paard, ga naar snuffelavonden, en voor de rest, kijk op yahoogroups en op www.parelli.com.

Parelli/PNH is zeer beslist niet onbereikbaar....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:58

Heb je level 1 al? Je zou dan een videoband moeten opsturen, pas daarna mag je eventueel meedoen aan level 2.

(Het begint trouwens op een aardige slowchat te lijken, en we dwalen ook nog af, dus zullen we het hier maar bij laten? We zouden altijd nog een nieuw topic kunnen openen)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:58

marina schreef:
hihi site van parelli ligt eruit Lachen


Sorry, staat een punt achter en die hoort daar niet.

Dus www.parelli.com

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:30


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:09

ellenlouise schreef:
Klaus zegt uitdrukkelijk dat hij geen methode heeft. Als je op cursus komt zegt hij ook dat je zijn boek moet weggooien (da's ook lekker!). Hij dringt erop aan dat de mensen zèlf moeten veranderen. De meeste mensen redden dit niet in één mensenleven Knipoog.


Ook Parelli zegt ook dat zijn methode niet het trainen van de paarden is, maar van de mensen: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses.
Dus ook hierin is KFH niet uniek.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:45

visje schreef:
Voor mij is het vooral een boek om nuttige dingen uit te halen en die dan te integreren in de methode die jezelf gebruikt.


Nogmaals, ik verval in herhalingen: om dingen eruit te halen en integreren in de methode die je zelf gebruikt moet je verstand van zaken hebben. KFH is niet voor iedereen, en al helemaal niet makkelijk toegankelijk voor een beginner.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:50

ellenlouise schreef:
Maar hoe denk jij over 'methodes' in het algemeen?


Ik snap de vraag niet helemaal, leg eens uit?

Ik ben voorstander om een bepaalde methode/persoon/zienswijze te volgen als je er niet helemaal thuis in bent. Zoek daarbij dan wel degene uit die je de beste begeleiding geeft, die je echt stap voor stap naar het resultaat kan leiden, met een duidelijk gestructureerde aanpak. Heb je het eenmaal onder de knie, dan kun je gaan varieren of af gaan wijken. Loop niet thuis te emmeren met een boek, maar zoek de methode waar iemand naast je kan gaan staan om het uit te leggen. En dan kom ik op twee personen uit hier in Nederland. Emiel Voest en Eddy Modde (Pat Parelli Nederland)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:22

fsoudan schreef:
Ik ben wel erg nieuwschierig naar dit soort dingen.... Niet wetende dat het zoveel vragen zou kweken... en het eigenlijk onduidelijker zou worden allemaal.


Teveel informatie kan ook tegengesteld werken. Geen informatie is niet goed, maar teveel ook niet. Daarom zijn de beste leraren diegene die het gedoseerd en gestructureerd weten te brengen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:49

Met die charactertypes is het net als met die tests van Equiral: een paard laat zich niet zomaar in een hokje douwen. Dus het kan best zijn dat jouw paard een beetje van alles heeft. Dus aan hand van dat boek zul je het nooit te weten komen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:51

fsoudan schreef:
Ja inderdaad dat is zo. Maar eigenenlijk verwacht je van een boek wijzer te worden Haha!


Ook van het boek van Pat Parelli wordt je niet veel wijzer, omdat zijn manier van lesgeven veranderd is. Natuurlijk is dat wat hij in zijn boek verteld nog steeds de basis van zijn methode, maar de manier van overbrengen is zoveel beter geworden. In het hele boek zie je bijvoorbeeld de 7 games niet langskomen. En dat is toch de basis van zijn methode.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:22

ellenlouise schreef:
Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat ik steeds vaker mensen zie die een "methode", en even ongeacht van wie deze is, beschouwen als het ei van columbus. Zo van, als ik dat, dat en dat doe dan krijg ik een band met mijn paard. Het paard is soms zelfs ondergeschikt aan de methode! Gevolg is dat sommigen zeer paardonvriendelijk bezig zijn, alle NH-methodes en -hulpmiddelen ten spijt.

Ik denk dat het belangrijk is te kijken èn te luisteren naar je paard en niet te strak een bepaalde methode te volgen. En daarbij is het belangrijk jezelf te verbeteren, in alle opzichten (weet even niet goed hoe ik dit moet omschrijven).


Ik zie even niet welke methode je voor ogen hebt die als uitwerking kan hebben dat je uiteindelijk paardonvriendelijk bezig bent? Natuurlijk heb je altijd personen die denken dat ze, als ze bijvoorbeeld het Pat Parelli halster kopen en de leadrope en de carrotstick, dat het dan allemaal vanzelf gaat, en de tools de ze in handen krijgen niet zien als de tools maar idd als "het ei van Columbus". En dan lopen te piepen dat het paard nog steeds over ze heendondert (hoe kan dat nou? Hij heeft toch dat halster om?) Dat zijn dan inderdaad de mensen die niet de tijd in zichzelf investeren, niet aan zichzelf werken, en ik durf te beweren dat dat geen echte paardemensen zijn. Maar om dan meteen de schuld te geven aan de methode, dat gaat me dan toch tever. Hetzelfde had namelijk gebeurd als ze niet naar een "methode" hadden gegrepen. Want de tools die je bij een methode in handen krijgt, zijn zo hard als de handen die ze in handen houden. Maar dat is met het rijden niet anders, ieder bit is zo hard als de handen die de teugels vasthouden.

Maar nogmaals, om je ogen open te houden, om te kijken en te luisteren naar je paard, om ze te kunnen begrijpen, te weten hoe ze denken en hoe ze kunnen reageren, daar is al wat kennis over paarden voor nodig. Net als bij de opmerking dat mensen zelf stukjes uit een bepaalde methode toepassen, ze moeten weten wat die methode inhoudt, moeten kennis van paarden hebben, voordat ze kunnen beslissen: dit stukje gebruik ik, en dat stukje laat ik weg.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:35

Natuurlijk heb je bij NH verschillende manieren van vragen: stap 1 suggeren, stap 2 - vriendelijk vragen, stap 3, nadrukkelijk vragen en stap 4 - eisen dat een paard het gevraagde doet. Iedereen die meteen naar stap 4 grijpt is verkeerd bezig, maar iedereen die in geval dat het paard stappen 1 t/m 3 naast zich neerlegt, en stap 4 niet uitvoert, is ook verkeerd bezig.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:47

Gerrie schreef:
Even ter correctie;Klaus komt oorspronkelijk uit de kunst en cultuur wereld...hij was dansleraar net als Emiel



Oooooh, vandaar die tic van dat dansen met paarden! Nu wordt me veel duidelijk!

En ja, KFH draait zich om en loopt weg als dingen niet zo gaan als hij wil. En of dat dan een maker is van een website of een leerling die naast hem staat maakt in zijn geval niets uit. Lips are sealed

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers