[VD] welke oefeningen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

[VD] welke oefeningen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 15:09

ik heb een tinker merrie van nu 1,5jaar en ik wil met haar gaan beginnen met vrijheids dressuur maar nu wilde ik graag weten welke oefeningen voor haar te zwaar te zijn...nou heb ik daar natuurlijk zelf ook wel een idee van maar ik heb weinig ervaring op dit gebied en ik hoop dat iemand die hier wel ervaring mee heeft mij kan vertellen welke oefeningen ik al wel kan doen met dr en met welke ik nog even zal wachten.........en dan is natuurlijk mijn volgende vraag Lachen ...met welke oefeningen moet ik beginnen of maakt dat niet echt uit?
thanx alvast!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:49

Het is het beste om pas op 2,5 jaar te beginnen aan vrijheidsdressuur.

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:11

geen commentaar:n, hoe kom je erbij om met 1,5 jaar te binnen met vrijheidsdressuur? sorry hoor, maar denk ook aan je pony, die zal het ook niet leuk vinden... die denkt jippie nog beetje vrijheid.... nou niet dus met jou

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:37

Ik denk als je je paard leert stil staan op comando dat hi ook echt blijft staan. leert komen als je dat van hem vraagt. Geen kwaad kan.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 16:13

ik heb NATUURLIJK over hele lichte dingen..zoals wat felicity zegt....dat je t er niet mee eens bent is natuulijk prima maar een normale reactie is opzich wel prettig.......er zit verschil in je pony aan het werk zetten en gewoon af en toe wat simpele dingetjes doen!...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:47

Vrijheidsdressuur is geschikt voor elk paard/pony VANAF 2.5 jaar.
Gewoon opvoeden en genieten van je beestje. Beetje poetse, beetje wandelen, beetje vast staan, beetje voetjes doen, alles met mate en consequent.
Mensen vergeten naast de lichamelijke belasting, de geestelijke belasting
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 10-12-03 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:50

1.5 jaar...

realiseer je alsjeblieft dat je dan een _kind_ aan het werk zet! laat haar veulen zijn, in de wei en af en toe de basisdingen zoals Stef zegt... Als je nu begint is de kans zo veel groter dat je als ze 3, 4 is voor een deel al uitgeblust is, hoe leuk ze het nu ook lijkt te vinden...

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:25

Dat zeg ik leren stil staan enzo kan toch wel. Een veulen leer je toch ook gelijk met een halstertje om lopen en staan die leer je toch ook op voetjes te geven? Het veulen wat ik ken is nu anderhalf en kan al voetjes geven en vast staan. En zij loopt ook de hele dag op het land. Maar elke dag er wel uit gehaald om die kleine dingentjes te oefenen. Dan niet gelijk een uur ofzo maar een paar minuutjes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:41

felicity schreef:
Het veulen wat ik ken is nu anderhalf en kan al voetjes geven en vast staan.


Dat kon die van mij toen ze 3 weken was.....

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:56

ja dat bedoel ik.
Dan kan ze nu toch al beginnen met stil blijven staan en komen op commando. Dat is dan toch niet de veel gevraagd!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:20

de meeste denk gelijk bij Vd buigen compliment enzo maar eerst de basis stil staan en zo idd dat kan je d'r wel leren. maar ja veel verder kan je ook niet dan.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 09:51

nee dat is ook absoluut niet de bedoeling dat ik dr aan het werk zet...zeker niet zelfs t gewoon dat ik wat andere dingen met dr wil doen...vast staan & voetjes geven kan ze al ...dus ik zat gewoon te bedenken wat ik eventueel verder met dr zou kunnen doen.....ik heb nog lang niet over buigen compliment enzo...nog lang niet!!!!
t is inderdaad nog maar een kind....ik heb alle tijd als ze strax oud genoeg is om met allerlei andere dingen te beginnen dat komt wel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:50

Lekker met soortgenootjes op de wei/loopstal, af en toe (zeg ff paar x per week) eruit halen, bosteltje erover, maantjes en staartje uitpluizen, hoefjes doen, stukje wandelen, eens over een zeiltje lopen, eens met een bal in de bak spelen, of een pion ofzo. Dat soort dingen.
De basis is meer dat alleen maar lomp stil staan, Het is namelijk ook stil staan terwijl het paard ergens los staat, en bliven staan terwijl jij weg loopt, er omheen loopt, etc. Dat vind ik geestelijk nog best een belasting voor een jaarling

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:41

leren luisteren een belasting Verward , Je kan je paard best op anderhalf jarige leeftijd spelenderwijs leren om stil te staan en te komen enzo. één keer in de week dat maximaal 5 minuten oefenen lijkt mij geen belasting. Ik speelde een jaar geleden ook met een jaarling, dan gingen we achter elkaar aanrennen enzo, en ondertussen kroop er spelenderwijs in, dat die jaarling mij moest volgen, en kunnen stoppen op commando.
Maar met de "echte"kunstjes zou ik inderdaad nog een jaartje wachten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:29

een link leggen tussen een commando (wat je bij blijven staan dus gebruikt) en het daadwerkelijk blijven staan kan mentaal best zwaar zijn voor een veulen ja. Vooral omdat ie aan het halster leert dat ie met je mee moet lopen

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:49

Jezus, wat zijn jullie rap zo vijandig!! Ze vroeg gewoon welke oefeningen ze kon doen met haar merrie. Nou vind jij dat ze te jong is zeg dat dan eens op een normale manier. Nee jullie vallen ze meteen aan. Straks durft niemand meer iets te posten op bokt. Zeg haar gewon een keer van: je paardje is in mijn ogen nog te jong... het principe is vanaf 2.5.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:27

Assiej schreef:
geen commentaar:n, hoe kom je erbij om met 1,5 jaar te binnen met vrijheidsdressuur? sorry hoor, maar denk ook aan je pony, die zal het ook niet leuk vinden... die denkt jippie nog beetje vrijheid.... nou niet dus met jou


Niet meteen zo aanvallend reageren joh Knipoog
Ze zegt toch al dat ze er zelf helemaal geen verstand van heeft!
Gewoon even afwachten dus tot dat hij 2,5 / 3 jaar is.
En je kunt misschien ook eens kijken onder de zoekfunctie van bokt, voor dat je pony 2,5 / 3 jaar is weet je er dan iig al wat vanaf!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:10

stef schreef:
een link leggen tussen een commando (wat je bij blijven staan dus gebruikt) en het daadwerkelijk blijven staan kan mentaal best zwaar zijn voor een veulen ja. Vooral omdat ie aan het halster leert dat ie met je mee moet lopen

hier even een opmerking over, je zegt wel dat je hoeven uit krabben kan leren, daar zit ook een commando aan, dus leren stilstaan en volgen vind ik dan wel kunnen hoor(en het is geen veulen maar een jaarling).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:30

Ik heb het over stil blijven staan terwijl je weg loopt. Met voeten geven hou jij de voet vast, dat is niet enkel op een stemcommando