[LO] Hoevaak per week longeer jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

[LO] Hoevaak per week longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:01

Hoe vaak per week longeer jij?
Ik ga nu voortaan twee keer in de week longeren.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:02

ligr eraan hoeveel tijd ik heb. als ik veel tijd heb rijd ik meestal. als ik minder tijd heb of heb niet zoveel zin om te rijden longeer ik. soms is dat dus 0x per week en soms wel 3x per week

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:03

Minimaal 1x maximaal 2x per week.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:18

Ja hebben jullie de dag daarna dat hij/zij soepeler is ?

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:04

ik alleen als ik geen tijd heb voor te rijden.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:28

blando schreef:
Ja hebben jullie de dag daarna dat hij/zij soepeler is ?


Ja! Als ik dan ga LL loopt ie als een trein!
Ik longeer denk ik 1 keer p. week

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:33

Ik ga meestal 3x per week naar mn bijrijdpaard, daarvan longeer ik iig 1x! Dan longeer ik net zo lang als ik zou rijden, dus drie kwartier. Daar wordt ze lekker soepel van en mijn rug is niet zo goed, dus het is voor mij zwaar om 3x per week te rijden.

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:17

ik longeer meestal 1 a 2 keer in de week meestal voor ik in de les moet en wedstrijd heb dan loopt hij super

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:35

Wind: Drie kwartier longeren vind ik best lang. Longeren is voor de benen veel inspannender. Ik heb eens gelezen dat 20 minuten longeren overeenkomt met 45 minuten rijden (of dit een feit is weet ik niet)
Ik longeer maximaal twee keer per week (als ik minder tijd heb), maar soms ook niet (gelijk als LiSSy). Meestal 15-30 minuten.

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:36

ik doe meestal een half uurtje

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:45

Ja, ik heb ook gelezen dat een half uurtje max is voor longeren. Ik longeer ook zo;n 1 tot 2 keer per week. Meestal met niks (dus alleen hoofdstel) en soms met bijzet.
Of ik leg balkjes neer ter afwisseling. Ik ben erg van de afwisseling, dus naar buiten, dressuren, springen, longeren met en zonder. En ongeveer 1 a 2 keer per week niks. Ze lopen al elke dag zo'n 5 uur buiten en op de niks dag nog een paar uur buiten lopen erbij.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:59

Ik eigenlijk nooit, als ik er ben ga ik liever rijden

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:31

Hoi, Wij longeren bijna elke ochtend ieder paard. Tenzij ze vlak voor een wedstrijd zitten... of die dag de stap molen in gaan. Uiteraard trainen we ze ook dagelijks.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:32

ik longeer niet tot nauwelijks, omdat robin zich nietlaatlongeren, af en toe probeer ik het weer, maar hij draait zich om, alleen dan naar buiten, en neemt je op sleeptouw, dan is hij niet meer te houden. heel vervelend, maja, ik rijd wel altijd dus echt missen zal hij het longeren niet Lachen

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:12

fiek schreef:
ik longeer niet tot nauwelijks, omdat robin zich nietlaatlongeren, af en toe probeer ik het weer, maar hij draait zich om, alleen dan naar buiten, en neemt je op sleeptouw, dan is hij niet meer te houden. heel vervelend, maja, ik rijd wel altijd dus echt missen zal hij het longeren niet Lachen


met afzet lint een longeercirkel maken?

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:18

Dizzy schreef:
Wind: Drie kwartier longeren vind ik best lang. Longeren is voor de benen veel inspannender. Ik heb eens gelezen dat 20 minuten longeren overeenkomt met 45 minuten rijden (of dit een feit is weet ik niet)


Ze loopt voornamelijk in stap en niet aan hulpteugels. Het duurt bij Donja lang voordat ze los is, vandaar het vele stappen en het lange werk! Als ik haar aan de dubbelle longe heb hou ik na 20 - 30 minuten op.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:46

Ik longeer 1x in de week en soms als hij te druk is voor het rijden, maar dat komt gelukkig niet zo heel vaak voor meestal klim ik er meteen gelijk op op die drukte maker..

xxx

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:53

Hangt er helemaal van af of ik er zin in heb. Soms longeer ik hem 5x per week, soms rustig een maand niet. Dennis vind het leuk om te doen. Leuker dan rijden in de bak, dus het maakt niet zo veel uit als ik het vaak doe. Longeren wissel ik ook af, af en toe aan een halstertje, soms met een touwtje, soms met bijzets, soms met een halsverlenger en soms met een dubbele longe.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:14

SPDB schreef:
Hoi, Wij longeren bijna elke ochtend ieder paard. Tenzij ze vlak voor een wedstrijd zitten... of die dag de stap molen in gaan. Uiteraard trainen we ze ook dagelijks.


Sorry maar longeer je elke morgen elk paard Verward ? Kun je mij hier het nut van vertellen?Ik bedoel het niet verkeerd maar longeren is erg intensief voor paardenbenen. Ik heb zelf div. cursussen longeren gevolgt en gegeven, ik longeer alleen in afweging met de training. Wordt mijn paard een week minder gereden dan longeer ik haar met bv de pessoa of bijzet teugel .Ook niet al te lang, 20min is echt het maximale. Maar om haar elke dag te longeren EN te rijden, nee. Een weekje kan ik me nog voorstellen als het een keer niet anders kan, maar voor altijd elke dag..nee....lijkt me niet goed...kan me wel voorstellen dat je ze elke morgen even in de stapmolen zet voor ze b.v. de wei in gaan. ( bij wie zet je ze in de stapmolen als ik vragen mag?)

En een stapmolen vervangt niet het werk als longeren of rijden hoor...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:18

Wind"]
[quote="Dizzy schreef:
Wind: Drie kwartier longeren vind ik best lang. Longeren is voor de benen veel inspannender. Ik heb eens gelezen dat 20 minuten longeren overeenkomt met 45 minuten rijden (of dit een feit is weet ik niet)


Ze loopt voornamelijk in stap en niet aan hulpteugels. Het duurt bij Donja lang voordat ze los is, vandaar het vele stappen en het lange werk! Als ik haar aan de dubbelle longe heb hou ik na 20 - 30 minuten op.
[/quote]

Veel stappen is goed OK dan! mensen vergeten dat vaak met longeren...ik stap altijd eerst goed los met het paard, zeker wel 10min (ook afhankelijk per paard), de ene keer longeer je 15min, de andere keer 25min, maar ik wissel regelmatig af, linker hand, rechter hand, aantal keren overgangen maken (stap-draf-galop) en ook op de volte kun je ze laten werken. Volte verkleinen, vergroten, balkjes draven etc...en na die tijd goed uitstappen...cooling down is belangrijk (ook na intensief rijden etc)...ik rij mijn eigen paardje hoofdzakelijk niet (dat doet natalie) maar ik vind het zeker belangrijk dat na t werken goed uitgestapt wordt zodat de ademhaling weer normaal is en ze niet meer zo erg nat is...dan kom je al gauw op die 30-45min...uitstekend!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:45

Haha! bedankt voor het compliment! Ik ben heel bewust met haar aan het trainen en heb al behoorlijk wat resultaat geboekt in 5 maanden!

Ik hoor van veel mensen dat ze maar 20 minuten longeren en zie ook vaak dat het stappen tot een paar rondjes wordt ingekort... Meteen draven en galopperen hoef ik met Donja niet te proberen, ze draaft dan heel kort en gespannen. Uitstappen doe ik meestal aan de hand, dan loop ik dus naast haar door de bak, is ook lekker voor mn eigen lijf!

Het artikel in de Bit van vorige maand over loswerken vond ik ook top!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:55

Het warmstappen en uitstappen wordt vaak "vergeten" ook bij longeren. Zo gaan wij 1x per week naar clubles (sorry ff offtopic) na 1u lang rijden zie ik mensen zo afstappen, deken op en hup paard op de trailer. Natalie stapt ruby wel zo`n 20 soms 30min uit voor wij daadwerkelijk weg gaan..

Maar ook bij longeren is regelmatig even stappen, en vooral warm stappen belangrijk...het is beter voor de spieren en de kans op spierpijn/verzuring neemt af...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:34

2 keer per week. met pessoa,

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:15

Ik dacht dat je 45 minuten lang op de longeerronde zat !

Rubywhite: Mijn opbouw is bijna hetzelfde als de jouwe (alleen stap ik aan het begin ook met hem aan de hand). Dat aan de hand meestappen heb ik niet meegeteld. Goede uitleg!

Idd. veel stappen is goed.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:55

RUBYWHITE schreef:
Het warmstappen en uitstappen wordt vaak "vergeten" ook bij longeren.


Hoe kunnen mensen dat nou vergeten? Verward