[vd] zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[vd] zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 22:37

Ok, na heel lang tobben zet ik mijn trots opzij en ga ik gewoon eens hier kijken of iemand het weet Haha!

Ik wil hon leren zitten.
Nu weet ik aardig hoe het moet (althans, een manier, er zullen ongetwijfeld meerdere manieren zijn)

Hoe ga ik te werk?
Hon ligt (normaal, dus niet plat ofzo)
Ik ga commando geven *zit* en ondertussen moedig ik haar wat aan door lichtelijk aan het touw te frummelen (wat aan het halster zit dus) en probeer haar een beloning op de borst te geven zeg maar.
Het probleem?
Ze is gewoon veel en veel te snel
Voor ik haar enigzins tegen kan houden staat ze al...

Iemand tips?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:41

ik raad je aan om toch met clickertraining te beginnen.....
met de clicker kan je veel precieser belonen... (het lekkers is slechts de bevestiging van de beloning.....)

Als Hon ligt,en ze staat op... dan zit er een "zit-stukje" in... precies op dat moment click je... en dat hou je een aantal malen vol..... op een gegeven moment beseffen ze dat ze moeten zitten... en dan kan je er een commando aan gaan verbinden... Lachen

Note: Je paardje moet uiteraard wel bekend zijn met clickertraining... Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:01

Jep net iets eerder zijn. En dan bedoel ik. Vraag eerst maar of ze haar benen al vooruit wil zetten. Belooon dat eerst even een poss totdat ze het echt goed snapt. Dan kun je weer een stapje verder.
Is dit al te ver. Dan nog eerder belonen.

Ik ben mijn paard aan het leren dinge te dragen. Ik was gewoon wat grondwerk aan het doen. Opeens pakte ze zo mijn zweep vast. Nou dat mag dus niet. En dat wist ze. Maar daarna deed ze het nog een keer. Toen heb ik er een commando van gemaakt. Zolang ik haar niet dat commando geef. Mag ze de zweep niet vast pakken. Ben nou zo ver. Dat ze achter me aan loopt met de zweep. Komisch gezicht. En leuk dat ze het vind. Haar eigen kunstje.
Maar als ik mijn hand open doet. Dan is mond open en dus de zweep laten vallen. Kan ik dus mooi een commando van maken.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:55

Ik heb het Dennis geleerd door eerst z'n voorbenen uit te vouwen(dus recht voor uit te leggen).
Dan zijn buik 2 cm van de grond af, dan 5, dan 10 en zo steeds z'n buik iets verder van de grond af. Dan alleen een 'hogere' zitten gaan belonen. Op deze manier heeft het ongeveer 1,5 maand geduurd bij Dennis voordat hij ging zitten zoals hij dat nu doet.

Let wel op dat je niet altijd ga zitten vanuit het liggen. Maar haar ook af en toe in een keer helemaal op laat staan. Anders gaan ze automatisch eerst zitten.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:03

Dennis schreef:
Ik heb het Dennis geleerd door eerst z'n voorbenen uit te vouwen(dus recht voor uit te leggen).
Dan zijn buik 2 cm van de grond af, dan 5, dan 10 en zo steeds z'n buik iets verder van de grond af. Dan alleen een 'hogere' zitten gaan belonen. Op deze manier heeft het ongeveer 1,5 maand geduurd bij Dennis voordat hij ging zitten zoals hij dat nu doet.


Jep, ik Timon ook. Het is even goed nog een best moeilijke optie omdat Honey al lang kan liggen, maar je bent nooit verder met zitten gegaan dus is dit wel even wennen. Dus wat Ciska al zegt eerst recht liggen en dan de benen uitvouwen. En dan elke keer iets hoger, en al is het maar 2 cm. vanaf de grond meteen belonen. Het rechtere zitten komt later wel. Bij Timon kan ik nu alleen nog maar rechter, Timon rechter! en op zijn borst te kriebelen zodat hij hoog zit...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:42

Bij Den is het nu ook al aardig goed. Maar nog lang niet perfect, hij heeft z'n achterbenen nog 'naast' zich liggen ipv recht onderzich. Maar hij zit al wel mooi hoog.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:01

Is dit goed zitten? Kila kan het niet op commando, maar als ze ligt en ze wil gaan staan dan kan je haar tegenhouden.. We willen het wel op commando gaan leren, maar ze is helaas niet zo slim.. Knipoog
Afbeelding

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:48

Misschien sneller zeggen dat ze moet stoppen. Je zou dan denken dat het een mislukte zit wordt. Maar ze leert het dan later wel beter. Ik zou eht anders ook niet weten. Verward Ik wens je verder veel suc6. Knipoog

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:09

Mariska_28, volgens mij zit Kila hier wel netjes hoor! Mooi rechtop ook!

Ik sluit me voorderest helemaal bij Marieke aan Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:37

De Tinker zit heel netjes, mooi hoog (en niet te hoog, wat vervelender is dan een paard dat te laag zit) en ook met de voorbenen bijna recht voor de achterbenen. Veel paarden hebben problemen met dit laatste als ze voor het eerst bewust zitten doordat het liggen ook naar links of rechts kan. Ze volgen dan deze richting in het zitten en zitten dus naar links (achterbenen naar links van het lichaam afgestrekt) of naar rechts. Het ideaal is echter voorbenen die recht voor de achterbenen staan. En Kyla doet dat op deze foto heel aardig.

Zitten kun je een paard op drie verschillende manieren aanleren:

1. Het reageren op het van nature aangeboden gedrag.
Als een paard aanstalten maakt om op te staan, beloon je meteen. met de clicker kun je deze beweging nog net iets beter onderbreken en daardoor het zitten opbouwen uit het opspringen. Als je het opspringen op jouw moment wilt uitlokken zodat je beter voorbereid bent, kun je je paard ook even met de zweep op de achterhand aantikken. Vanuit de achterhand moet de opgaande beweging immers komen. Trek nooit aan het halstertouw: op die manier haal je het paard alleen maar uit balans en wordt het rustig leren zitten een moeilijke aangelegenheid.

Zo heb ik dat met [***] gedaan door erg precies te clicken en niet al te veel vooruitgang te vragen per keer. Dan gaat het twee keer zo snel. Eerst clickte ik voor 1 voorbeen dat tijdens het liggen gestrekt werd, toen voor 2, toen voor een licht naar boven gaande beweging en ga zo maar door, totdat hij hoog en recht zat. Hierbij bepaalde [***] steeds de vooruitgang, en 'hielp' ik hem niet: ik onderbrak alleen het proces van opstaan met de click.

2. Het opstaan vertraagd uitlokken
Met deze methode wordt het paard via teugelhulpen in een zithouding gebracht, waarna hij op mag staan als daar de hulp voor gegeven wordt. In feite volgt het paard dus de natuurlijke weg tot opstaan, maar dan vertraagd.

Je vraagt hierbij met een zachte teugel/halstertouwhulp om tijdens het liggen het hoofd naar de kant waar de benen liggen te buigen. Door deze buiging verhinder je hem meteen op te staan en laat je hem weten dat er iets nieuws van hem verwacht wordt. Terwijl je hem in die lichte stelling houdt, geef je met beide teugels een iets opwaartse, naar achteren gerichte hulp terwijl je duidelijk de stemhulp voor het gaan zitten geeft. Als het paard daarop reageert door een of beide voorbenen naar voren te strekken, geef je meteen het beloningssignaal, beloon je hem in die houding en laat je hem vervolgens opstaan.

Door het paard in iedere trainingssessie aan het einde van het liggen deze hulpen te geven en te belonen wanneer hij ook maar iets hoger komt dan de vorige keer, of iets sneller reageert, leert het paard al snel wat de bedoeling is. Door de opwaartse teugelhulp zal hij steeds hoger gaan zitten en door iets meer nadruk op de stellig te leggen leer je hem na verloop van tijd om zelf zijn voorhand voor de achterhand te zetten waardoor hij rechtop komt te zitten. Wel is belangrijk dat je beseft dat teveel stelling vragen funest is voor het zitten: als je de hals te ver opzij laat buigen zal de ruggegraat dezelfde bocht naar opzij gaan maken, waardoor de houding instabiel wordt en het paard zijn evenwicht zal verliezen.

3. Vanuit de jambette (het naar voren strekken van een voorbeen in stilstand)
Als je paard de jambette al beheerst, kun je het zitten ook uitlokken door hem te vragen tijdens het liggen een voorbeen te strekken door die met je zweep aan te raken. Daarvoor beloon je meteen. Als dit er goed in zit, kun je vervolgens vragen of hij 2 benen naar voren kan strekken. Vervolgens vraag je hem met je houding, stem- of halstertouwhulpen om met die twee gestrekte voorbenen steeds iets hoger te komen en zijn voorhand opzij te draaien richting de achterbenen.

De methode die jij beschrijft met een snoepje voor de borst zie ik zelf niet echt als bruikbare methode omdat je paard op deze manier direct achter voer aan gaat en je grote kans hebt dat hij bijterig wordt (alleen jij weet immers wanneer je hand voer bevat en wanneer niet, dus als je paard dat wil weten dan moet hij effe checke met de tandjes...). Bovendien heeft dit als nadeel dat het snoepje voor het paard onzichtbaar is omdat je het in feite onder zijn kaak houdt. Ik heb het vroeger ook wel eens zo met Black geprobeerd, maar die zag er inderdaad ook niets in, vooral omdat hij geen idee had hoe hij bij dat voer moest komen - zonder op te springen en een pasje naar achteren te zetten dus.. Met deze methode leer je het paard in feite gewoon 'ga achter het voer aan', en daarna komt pas de fase waarin hij zich bewust wordt van wat hij nu eigenlijk doet om in die houding te komen. Ik werk dan liever volgens de bovenstaande methodes om hem vanaf het begin al elke beweging bewust te laten maken: 1 pootje strekken, 2 pootjes strekken, iets omhoog bewegen, nog iets verder, iets opzij enzovoorts.

----------------------------------------



Vandaag heeft [***] voor de tweede keer echt goed, hoog en tamelijk recht gezeten. Niet dat ik daar bewust mee bezig ben, maar ik heb een maand geleden eens enkele keren een begin tot het gaan zitten gemaakt doordat ik tijdens het liggen met de koetsierszweep lichtjes zijn achterhand aantikte en 'zit' zei. Op het moment dat hij als reactie daarop een voorbeen strekte, clickte en beloonde ik. Dat heb ik drie trainingen herhaald, waarna ik het lange tijd heb laten liggen. intussen heeft Black wat zelfdenkzaamheid gedaan en nu besloot hij vandaag een bewust rechtop te gaan zitten. Waar ik natuurlijk met gepast enthousiasme op reageerde! Haha!

Het zitten aanleren kan snel gaan, maar het kan ook veel tijd kosten, vooral als je niet goed getimed kunt belonen en je paard erg snel is. [***] was bijvoorbeeld erg snel, maar de clicker had voldoende impact om zijn opstaan te onderbreken. Bovendien is hij elastisch (korte rug) genoeg om zichzelf met zijn voorbenen omhoog te stutten en vanuit deze hoge zithouding zichzelf overeind te duwen. [***] is daarentegen wat langgelijnder en slapper gebouwd. Dat betekent dat het omhoogstutten tot het zitten hem meer kracht en moeite (in verband met het evenwicht) kost en dat ook het opstaan vanuit die zithouding moeilijker gaat. Door de slappere bouw komt zijn opstaan namelijk vooral uit het in een keer naar voren gooien van zijn lichaamsgewicht, en niet vanuit het omhoog 'uitvouwen' van de achterbenen (zoals bij [***]). Vooral bij dit soort pony's moet het zitten dus langzaam opgebouwd worden omdat dit veel kracht kost. Ook het rechtdraaien moet met mate gedaan worden omdat ook dit enorm zwaar is voor een ongetraind paard. Door training zal dat steeds gemakkelijker gaan. Zo kan ik [***] nu bijvoorbeeld ook vragen om vanuit het zitten naar rechts, over het rechtop zitten naar het zitten naar links te draaien, of tijdens het zitten een voorbeen in de lucht te houden. Terwijl je in het begin van de training al lang blij mag zijn met een voorbeen dat even iets minder belast wordt, nog voordat het zelfs opgetild wordt om opzij te draaien.

Geduld is weer het toverwoord. Maak kleine stapjes en maak ze met plezier. Ga voor de verandering eens niet het gedrag zelf uitlokken (tikje hier, trekje daar), maar laat ze eens zelf expirimenteren en beloon voor alle expirimenten in de goede richting. Elke paard zal op een gegeven moment zelf eens per ongeluk zich met een been iets rechterop plaatsen - belonen!!! Op die manier wordt vrijheidsdressuur zowel voor paard als trainer veel leuker.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 15:55

kleine update

Afbeelding

Het begin is er!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:04

wauw gefeliciteerd!
Nu gewoon goed blijven oefenen en dan zit ze net zo goed als Timon Schijnheilig