[LO] longeren!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

[LO] longeren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 11:17

Met welke leeftijd mag je beginnen te longeren??

Mijn veulen is nu bijna 1 jaar en 5 maand. OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:23

Ten eerste heb je geen veulen maar een éénjarige/enter.
Ten tweede zijn hier al veel topics over geweest wellicht kan je de zoekfunctie rechtbovenin je scherm gebruiken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:28

ik zou zeggen, verkopen en een 3 jarige kopen als je zo nodig wilt longeren.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:14

Laat je jaarling lekker op de wei met vriendjes van zijn/haar jeugd genieten. Een kleuter laat je toch ook geen wortels berekenen. Ik zou zeker wachten tot 2.5 / 3 jaar!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:19

Dan zou ik sowieso nog ruim een jaar wachten en dan heel langzaam beginnen.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:21

Desiree schreef:
ik zou zeggen, verkopen en een 3 jarige kopen als je zo nodig wilt longeren.


ze zegt toch niet dat ze wil longeren, ze vraagt alleen vanaf wanneer dat kan, we zijn wel weer gelijk bevooroordeel zeg!

je kunt een paardje vanaf ongeveer 2,5 jaar gaan longeren en dan niet te vaak (1 a 2 keer per week, 10-15 min) en dan vooral grote voltes laten lopen, het is voor een jong dier erg slecht om te veel spanning te krijgen op zijn gewrichten, omdat het nog allemaal in de groei is.
Ik zou nu vooral lekker veel gaan wandelen met je jaarling en je kan ook best af en toe stukjes op de harde weg stappen, hiervan worden de botten en pezen ook sterker en heb je later minder kans dat ze daar problemen mee krijgen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:44

Brendageene schreef:
[
ze zegt toch niet dat ze wil longeren, ze vraagt alleen vanaf wanneer dat kan, we zijn wel weer gelijk bevooroordeel zeg!
[/quote]

waarom geeft ze de leeftijd van haar paard dan al door? Daaruit spreekt toch enige hoop dat ze al kan beginnen met longeren.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:14

ok daar heb je gelijk in, maar het valt mij weer is op dat ze gelijk weer een hoop mensen over zich heen krijgt (en dan ben jij heus niet de enige die ik daar op aanval ofzo, zo is het ook niet bedoelt) maar mensen komen hier wel voor advies, zet er dan ook bij waarom ze beter een 3 jarige kan nemen als ze wilt longeren. Als iedereen elkaar gelijk afkat op bokt zullen (nieuwe) bokkers het gauw voor gezien houden hier en dan zit er een grotere kans in dat ze lekker doen wat ze zelf willen. Dan zijn paardjes van 1.5 jaar daar de dupe van...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:16

Brendageene"]
zet er dan ook bij waarom ze beter een 3 jarige kan nemen als ze wilt longeren. ..
[/quote]

[quote="Desiree schreef:
ik zou zeggen, verkopen en een 3 jarige kopen als je zo nodig wilt longeren.



Mensen reageren misschien een beetje pedant omdat ze veronderstellen dat dat wel het minste is dat je behoort te weten, vooral na die vele oeverloze discussies over de geschiktheid van longeren bij jonge paarden, en leeftijd inrijden hier op bokt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:00

Ik heb het topic even verplaatst naar UZ Lachen

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 18:02

Ik heb niet gezegt dat ik al wil gaan longeren ik heb alleen gevraagt waarneer je al kan beginnen jullie vatten het allemaal zo anders op,je moet wel beter de zin lezen vind ik Knipoog
Dat ik heb exspres de leeftijd erbij gezet want sommige vinden het wel fijn om al de leeftijd te weten zodat ze er niet meer naar hoeven te vragen.
Dus ik kan het beste met 2 en een half jaar beginnen (ddus wel rustig beginnen)!
Dat ik verkoop dus nooit mijn pony om welke reden dan ook daar is hij me veel te lief voor!

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:51

heeeeeey
begin nog niet met longeren das niet goed vor een veuelen . is hij nog te jong voor je kan wel gewoon met halsetr en touw lopen draven ( galop)doe ik ook met de veulens die ik ken longeren niet doen issie nog te jong voor moet je mee beginnen als hij 2,5 tot drie jaar is niet eerder
loop gewoon is leuk en ook goed voor je eigen conditie.

groetjes -xxxxxx- suuske

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 14:58

Oke bedankt dus ddan wacht ik wel tot 2 en een half en dan begin ik heel rustig!!!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 19:54

Oke bedankt voor al jullie reacties!!!!!!!!!!!!