[AR] Wat zouden jullie doen met deze kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

[AR] Wat zouden jullie doen met deze kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 23:34

Ik heb een kar gekocht voor Sonja. Er heeft een shet voorgestaan van 1.09 Sonjas is 1.03.
Ik vind de kar alleen erg lomp en ben ook niet zo heel erg gecharmeerd van het 'creatief met schrootjes' werk.
Het onderstel is prima, en dat is toch het belangrijkste. Wat zouden jullie doen? Slopen die opbouw of laten zitten?

Afbeelding

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:13

Daar zit nog een hoop werk aan. Ik vind de schrootjes ook niet zo mooi, het is alleen de vraag wat je er onder aantreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:15

Hmmm, om eerlijk te zijn, vind ik het een lelijk ding. Het is te groot en log voor een shet. En dan heb ik het over het zicht. Ik kan niet zien hoe t in elkaar steekt. Maar ik zou het bovenste gedeelte, aan de zijkant waar de lattten verticaal staan weghalen. Tevens ook dat kleine "ingangtje" ook weghalen. Dat maakt de kar wat opener. Rugleuning van bok laten zitten, kussen op bok monteren Haha! En misschien een stalen frame waar nu die verticale zijkant-latten zitten, voor je passagiers.
Ben wel benieuwd wat anderen zouden doen. Iig veel plezier ermee!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:47

Vind het er een beetje gevaarlijk uitzien, dat ding ziet er zo topzwaar uit dat het volgens mij bij een beetje bocht omvalt.

Maar ik denk dan het er al een stuk beter uitziet na een verbouwing, als het onderstel en opbouwframe wel goed in elkaar steekt.
Grotere wielen, en de zitting veranderen of ieniedergeval verkleinen.
Volgens mij houd je dan een prima kar over.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:23

ik zou de hele opbouw slopen en het allemaal wat lichter maken.
Dit is allemaal wel erg zwaar afgewerkt.
Weet je ook wat voor kar het oorspronkelijk was?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:56

Ik zou ook de hele opbouw eraf slopen en de kar lichter maken voor je pony, Hij oogt erg zwaar.
Waarom heb je de kar eigenlijk gekocht? (als je er nu toch wel over twijfelt)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:02

Ik zou dit dus nooit voor mijn shetten kopen Knipoog .

Persoonlijk zou ik dit verkopen en een wagentje kopen wat wat beter bij een shetje past.
Zelf veranderen zou ik alleen doen als je zeer handig bent en heel veel tijd hebt. Dan nog blijft het een grote wagen voor een shet omdat het onderstel nu eenmaal groot is.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:20

Het onderstel lijkt me wat licht voor het bovendeel. Hij zou inderdaad wel eens topzwaar kunnen zijn, en dat is gevaarlijk. Voor een shetlander van 1.03 lijkt het een groot en log karretje....maar vanaf een foto (zonder pony erbij) is dat wel moeilijk te zien. Scheve mond

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 14:21

Ik heb de kar inclusief tuig voor een goedkope prijs overgenomen. Ik zocht eigenlijk een onderstel zodat ik zelf een kar kon gaan bouwen. Het onderstel van deze kar is prima. De kar is niet licht maar toch trekt hij niet zwaar. Er heeft altijd een grote shet voor gelopen en nooit problemen van ondervonden. Ik denk dat ik het nu even zo laat en van het voorjaar de hele bovenbouw er af sloop en een kleinere, lichtere opbouw ga maken. Ik heb trouwens bewust een niet te kleine kar gekocht. Bij ons op stal staat een shetlander karretje en daar kun je bijna niet op zitten zo krap en bovendien als je shet besluit een haakse bocht te nemen dan kieper je gewoon om. Deze kar zal niet zomaar omvallen en ze kan het er niet zomaar mee op een lopen zetten.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 14:35

Saar schreef:
Het onderstel lijkt me wat licht voor het bovendeel. Hij zou inderdaad wel eens topzwaar kunnen zijn, en dat is gevaarlijk. Voor een shetlander van 1.03 lijkt het een groot en log karretje....maar vanaf een foto (zonder pony erbij) is dat wel moeilijk te zien. Scheve mond


Het onderstel is inderdaad meer geschikt voor een wat minder logge bovenbouw. Daarom denk ik ook dat ik hier best een heel leuk karretje van kan bouwen. Het onderstel is stevig en de lamoen is ook prima. Sonja past qua maat prima in het tuig en de lamoen maar de kar is in verhouding erg groot. Nou valt het op zich mee hoor als ie eenmaal in beweging is, hij loopt vrij soepel. Maar op deze kar is plek voor 8 volwassen mensen.. beetje overdreven....

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:31

Ik vind het geen mooie kar..
ja je kan de bovenkant eraf slopen, want voor n Shet?
neej ik weet niet hoe zwaar die kar is.. maar jij & de kar moeten +-/ evenveel wegen als je pony.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:22

Hij lijkt me inderdaad een beetje groot en log voor een shet, ik zou hem veranderen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:51

LadyFilou schreef:
ik weet niet hoe zwaar die kar is.. maar jij & de kar moeten +-/ evenveel wegen als je pony.

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
ik denk dat mijn kar en ik samen max 250 kilo wegen, en daar loopt toch echt een paard voor van 1.63.
Ik denk dat je befdoelt dat het gewicht maximaal ongeveer gelijk mag zijn aan het gewicht van de pony, dat komt meer in de buurt. Haha!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:55

Billy"]
[quote="LadyFilou schreef:
ik weet niet hoe zwaar die kar is.. maar jij & de kar moeten +-/ evenveel wegen als je pony.


Ik denk dat je befdoelt dat het gewicht maximaal ongeveer gelijk mag zijn aan het gewicht van de pony, dat komt meer in de buurt. Haha!
[/quote]

een paard kan 3 keer zijn eigen gewicht trekken(al vind ik dat wel overdreven zwaar)

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 21:54

Het gaat ook niet alleen om het gewicht. Er zijn meer factoren die meespelen. Net als dat een mountainbike ook anders fietst als een racefiets.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:46

boeflover"]
[quote="Billy"][quote="LadyFilou schreef:
ik weet niet hoe zwaar die kar is.. maar jij & de kar moeten +-/ evenveel wegen als je pony.


Ik denk dat je befdoelt dat het gewicht maximaal ongeveer gelijk mag zijn aan het gewicht van de pony, dat komt meer in de buurt. Haha!
[/quote]

een paard kan 3 keer zijn eigen gewicht trekken(al vind ik dat wel overdreven zwaar)
[/quote]
dat weet ik ook, maar als het waar zou zijn wat Filou zegt, zou ik een tank achter Bill moeten hangen, en dat ben ik toch niet van plan Haha!
Zou wel een goeie training zijn trouwens, dan krijgt hij pas echt gespierde billen Cool

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 10:18

Billy"]
[quote="LadyFilou schreef:
ik weet niet hoe zwaar die kar is.. maar jij & de kar moeten +-/ evenveel wegen als je pony.

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
ik denk dat mijn kar en ik samen max 250 kilo wegen, en daar loopt toch echt een paard voor van 1.63.
Ik denk dat je befdoelt dat het gewicht maximaal ongeveer gelijk mag zijn aan het gewicht van de pony, dat komt meer in de buurt. Haha!
[/quote]
Kan ook hoor, iemand zei dat tegen mij, naja..
ja ze kunnen 3x hun eigen gewicht trekken,maar met de marathon kun je beter niet zwaarder zijn dan je paard is.
Een Fjord kakn veel trekken,maar als je over hobbels & kuilen gaat, komt dat gewicht ook weer trug

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:59

hij ziet er erg zwaar uit..
En hoe is de kar onder het hout??

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 18:49

manonnetje schreef:
hij ziet er erg zwaar uit..
En hoe is de kar onder het hout??


Hij ziet er zwaar uit, toch kon ze er met gemak in rengalop mee vandoor gaan.
Onder het hout zit een prima onderstel.

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:42

ik zou hem ook lichter maken ziet e zwaar en beetje lomp uit als ie llichter is kan het best leuk worden hoor.
veel succes -xxxxxxx- suuske

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:47

ik heb nog gehoord van maximum gewicht:
op vlak terrein 3X het eigen gewicht
op licht heuvelend terrein 2x
en op sterk heuvelend 1X
ik weet het niet zeker, ik heb het ook maar gehoord

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:46

hij is nog al swaar lijkt me

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:14

jeej wat een ding zeg.
ombouwen of verkopen.
heb je ook nog een foto met je pony er voor ?????
dan ziet het er wat overzichtigger uit Knipoog

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:53

Haha, ik vind hem wel wat hebben!
Leuk als decoratie in je tuin Tong uitsteken
Slopen die handel, en lekker er iets op bouwen wat je zelf helemaal het einde vind!