[AR] mendressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

[AR] mendressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 16:17

Hoi,
Ben op het moment bezig m'n shetje voor de kar te krijgen.
Maar nou hoorde ik dus ook dat er mendressuur bestaat, nou lijkt me dat wel leuk om naast recreatief aangespannen rijden te gaan doen.
Is er iemand die mij wat meer over mendressuur kan vertellen, zoals wat je tijdens een proef zoal moet doen, waar op gelet wordt en hoe je, je paard/ pony er het beste voor kunt trainen? Verward
Ook vroeg ik me af of er nog iets van een site over is ofzo? Verward

Ik wil hier graag wat meer over weten en hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen *LOL*

groetjes maartje en omar

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:25

Bij dressuur mennen rij je in de B verschillende figuren en overgangen. Ook rij je 2x een figuur met 1 hand. Zolang je in de B netjes stuurd, nette figuren maakt en mooie overgangen dan kom je al een heel eind. De proeven staan gewoon in het proevenboekje van de KHNS. Je moet dus wel lid zijn van een (men)vereniging.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:47

Mijn kennis rijd nu M dressuur met de kar.
En ik heb gister mijn eerste on-officiele B dressuur wedstrijd gehad. Was echt gaaf.
Wij hebben hier een vereniging in de buurt waar een heel clubje menners zit, en van daaruit kun je echte wedstrijden voor winstpunten rijden. Wat er heel wat doen. Zo hebben ze op de vereniging recreatie menners, maar ook wedstrijdmenner in alle klassen, tot en met Z.

Als je een proevenboekje hebt kun je de proeven zien. In de B moet je 2x een gebroken lijn rijden met 1 hand, en wat voltes. En nog 2x een paar passen midden draf, lijkt dus best veel op een gewone onder het zadel proef.

Op menwedstrijden is het trouwens altijd super gezellig, dus als je het gaat doen, echt onwijs gaaf, misschien kom im je dan weleens tegen, aangezien ik groom ben. En Leiden niet echt ver van Boskoop af is.=

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:54

Gisteren zijn wij ook weer gestart op een menwedstrijd en ik ben zo supertrots op pap! We hebben veel geoefend op het dressuurmatig gaan voor de kar en met resultaat. Vandaar dat ik mijn vader eergister voor zijn verjaardag een officiele startkaart heb gegeven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:47

Mendressuur kun je vergelijken met dressuur onder het zadel. Je doet oefeningen in de bak en je paard moet netjes gecontroleerd lopen met het liefst ook stelling enzo. Via een menvereniging kun je dressuurwedstrijden gaan rijden. alleen weet iemand ook welke kleding dan gewenst is??

Naast dat het leuk is is het ook een heel belangrijke basis ook voor recreatief rijden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:27

Kleding, gewoon netjes in pak kan. Maar ook ruitertenue mag.
Hoofddeksel en handschoenen zijn heel belangrijk. En vergeet een menschort niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:08

OK en maakt het nog uit wat voor menschort?? en is Ruitertenue met cap of met petje??

En pak is voor heren, maar wat moet een damesmenner aan?? Verplicht in rok of maakt dat niet uit?

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:22

nee die mag ook wel een broek aanhebben, daar zie je toch niet zoveel bij onder het schort. ruitertenue is met een cap!
Je kleuren moeten wel een beetje overeenstemmen met de kleuren van je kar en je paard, dat lijkt het netste! d\niet dat het een hele bont geheel word allemaal! en veel juryleden zijn erg gesteld op een corsage, maar dat is niet verplicht! En je moet bruine, varkensleren handschoenen dragen staat in het leerboek van het koetsiersbewijs! Menschort moet natuurlijk ook een beetje bij de kleding passen! succes!

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 13:21

Waar kun je dan zo'n boekje met proeven vandaan halen, ben lid van een rijvereniging en dan dus ook automatisch van de knhs, maar kan me nie herinneren dat ik een boekje heb gekregen.
Verward

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:00

Omar schreef:
Waar kun je dan zo'n boekje met proeven vandaan halen, ben lid van een rijvereniging en dan dus ook automatisch van de knhs, maar kan me nie herinneren dat ik een boekje heb gekregen.
Verward


Het is precies hetzelfde boekje als voor de ruiter.....voorin staan de ruiterproeven en achterin staan de menproeven Lachen
O,ja en het proeven boekje kun je kopen bij elke ruitersportzaak.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:01

Proevenboekje kan je gewoon kopen bij een ruitersportzaak. Of je kopieert een menproef uit het proevenboekje van een van je medeclubgenoten

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:27

Ik heb nog wel een proefenboekje voor je liggen. Goofy doet nu ook onder andere mendressuur. Dit is wat ik met Guus met de tijd wil gaan doen, gecombineerd met marathon.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:29

Petje mag nooit in de dressuur, alleen cap of hoed.
En als je in ruitertenue gaat, mag je volgens mij wel witte handschoenen aan. Maar anders moet je wel echte menhandschoenen hebben, denk ik.

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 17:15

Bedankt voor de reacties, OK dan!
ik neem dus alleen aan dat je met een wedstrijd een vier wieler moet hebben, ik dacht aan een parcourswagentje of een marathonwagentje.
Mijn karretje is een tweewieler, dus dan moet ik met de tijd maar op zoek naar een vierwieler. Iemand nog enig idee waar je een niet te dure concourswagen ofzo.. voor een shetlander van zo'n 82 cm schofthoogte kunt krijgen. De meeste karretjes voor die shetjes zijn namelijk zelf van hout gemaakt, en das voor een wedstrijd nie echt ideaal, plus dat zulke karretjes soms wat aan de zware kant zijn, voor in een bak ofzo...
Iemand verder nog enig idee hoe je, je pony het best kunt trainen voor de kar? Verward

groetjes maartje en omar Lovers

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:18

idd je moet lid zijn van menvereniging en je moet met 1 hand kunnen mennen en je paard netjes kunnen mennen. als je de zweep te veel gebruikt wordt je gediscwalificeert ( soory geen idee hoe je het schrijft)

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 18:10

Dat is me al verteld maar in ieder geval, bedankt voor je reactie. OK dan!