[LO] kreupel door longeren met pessoa??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

[LO] kreupel door longeren met pessoa??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 18:03

Gamble gisteren gelongeerd 2x 10 minuten (stap/draf) met en gegaloppeerd zonder pessoa. s'Avonds gewoon gereden maar minder de nadruk op nageefelijkheid omdat ik bang was voor veel spierpijn. Niks aan de hand maar vanmorgen kwam hij stokkreupel zijn stal uit. De hoefsmid heeft gekeken en hij is gevoelig in de hoef maar heeft nog geen plek gevonden. Nou heeft hij dit geintje vaker uitgehaald, van de ene op de andere dag een hoefzweer altijd achter, nu ook. Toch knaagt het een beetje, hij loopt niet goed en krijgt af en toe een echte pijnscheut waarbij hij echt door door de grond gaat. Hij loopt ook raar met zijn ene achterbeen, zwiept hem een stukje naar voren op en loopt verkort. De hoef is niet echt warm of dik maar het zou beginnend kunnen zijn. Volgens de hoefsmid komt dat vaker voor dat je dan nog niets kan vinden.
Vrijdag komt de hoefsmid weer en kijkt dan mocht hij niets kunnen vinden bel ik bodegraven. Verder gaat hij in de soda en kijk ik of hij wil stappen, vandaag ging dat twee keer redelijk.
Heeft iemand raad of ervaring hiermee??
Graag reacties. Gr Desiree en Gamble

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:06

doe je hem altijd twee keer op een dag beweging geven? als dat niet zo is heeft ie misschien spierpijn??en door passoa, nee dat geloof ik niet, of je moet m zo strak hebben gedaan dat ie te gespannen heeft gelopen misschien.
is de bak zwaar waar je hem longeert en rijd?

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 18:35

Meestal krijgt hij een keer per dag beweging maar wel iedere dag (geen rustdag) Rustig gelongeerd zeker niet strak eerder te los moet nog opbouwen en de avondles weinig eisen gesteld gewoon lekker voorwaarts gereden. En gisteren echt niets aan de hand, ook volgens de manege-eigenaar die hem heeft zien lopen. De bak is ook niet echt zwaar in ieder geval niet anders dan dat hij gewend is. Er kan natuurlijk iets in de stal gebeurt zijn.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:37

jah dat kan natuurlijk ook, of hij is gewoon heel gevoelig op zijn hoeven en kneusd hij zijn zool erg gauw? dan zou je met de smid moeten overleggen om een zooltje te nemen?

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 18:40

Hij heeft net 4 weken in een keiharde wei gestaan, en loopt ook vaak in een wei waar een betonpad door loopt nog nooit problemen mee gehad. En daar dendert hij regelmatig overheen. Ik hoop maar dat het inderdaad een hoefzweer is. (Hij is vorige week wel weer bekapt achter, voor nieuwe ijzers??) Jammer dat hij niet kan praten.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:12

denk ook nie dat het spierpijn is hoor want dan loopt hij niet stok kreupel... hoefzweer lijkt mij het meest logisch, maarik heb het nooit meegemaakt en ben ook geen DA

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:54

ja let echt goed op! je kunt ze zo finaal naar de kl*te helpen met pessoa!!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:02

Citaat:
ja let echt goed op! je kunt ze zo finaal naar de kl*te helpen met pessoa!!


flauwekul.

Laat je geen schuldgevoel aanpraten hoor. Als de hoef gevoelig is, kan dat niet door het longeren komen. Er komt vast een zweertje aan.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:07

kun je zien dat je er geen verstand van hebt...

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:30

Nou dat is onzin hoor Starletta en tuurlijk je zal het allemaal wel weten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nou als ik zo lees dan zou ik hem even goed na laten kijken hoefsmid en DA..... Veel succes ermee

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:36

zo kan het nog erger?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:23

starletta schreef:
ja let echt goed op! je kunt ze zo finaal naar de kl*te helpen met pessoa!!


Als je je stelling nou eens onderbouwt, ipv die one liners. Hier hebben we toch niets aan, dit is geen discusseren.

Ik longeer regelmatig met pessoa, als je hem goed gebruikt is er niks aan de hand. Hooguit een beetje spierpijn de eerste paar keren, maar dat komt omdat hij spieren moet gebruiken die hij normaal gesproken niet gebruikt. Deze spieren moeten ontwikkeld worden.

Het lijkt me stug dat je paard echt kreupel wordt van het longeren, behalve als je paard bijvoorbeeld een peesprobleem heeft.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:38

nou knoop hem dan maar eens goed op! kijken of hij nog vrolijk rondjes loopt , ja oke ik heb hem zelf ook . maar je kunt hem vaak verkeerd gebruiken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:04

starletta schreef:
nou knoop hem dan maar eens goed op! kijken of hij nog vrolijk rondjes loopt , ja oke ik heb hem zelf ook . maar je kunt hem vaak verkeerd gebruiken


Sorry hoor, maar ik weet niet wat je nou vaag zit te banketstaaf.
Alles wat verkeerd gebruikt wordt is slecht voor een paard.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:16

starletta schreef:
ja kan ik me een beetje pist om maken ! iedereen mag gewoon zn mening dr neer zetten?! en ik hoef van jou dat ook niet te horen ...


Ja inderdaad iedereen mag zijn mening geven en jouw "Houd je kop" is dan ook buiten proporties!

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:19

en waar bemoei jij je mee als ik vragen mag !? ja hallo ik vertel altijd wat maar daar is altijd wat op te zeiken en dan zeker niks terug mogen zeggen ! beetje stom..

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:31

Deel gesplit en waarschuwing gestuurd.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:35

Foei Robbie, je eerste echte waarschuwing! Haha!

Mijlpaal in je leven....?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:37

starletta schreef:
nou knoop hem dan maar eens goed op! kijken of hij nog vrolijk rondjes loopt , ja oke ik heb hem zelf ook . maar je kunt hem vaak verkeerd gebruiken


Alles wat je verkeerd gebruikt is slecht.
Maar als je het op de goede manier gebruikt, haal je dr alleen profijt van.

Uit het te lezen stukje valt op te maken, dat ze hem te niet kort heeft bijgezet. En dat ze best weet waar ze mee bezig is.

Een waarschuwing is begrijpelijk, want je ziet idd te veel fout gebruik.
Maar dat kan ook subtieler Lachen

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:11

Starletta heeft wel meer rare on-onderbouwde meningen, dus laat je niet van de wijs brengen.

Ik longeer sinds een paar maanden met pessoa. Ik begin mer warm laten lopen zonder pessoa en ik eindig er ook mee. Ik doe alle gangen (niet te lang natuurlijk) en dat ook nog op houtsnippers, niet de allerlichtste bodem, en ik kan je verzekeren dat een hoefzweer daar helemaal niks mee te maken heeft! Je paard zal hoogstens spierpijn hebben. Als je de pessoa echt verkeerd hebt gebruikt, te kort bijvoorbeeld, dan zal je dat altijd terugzien in de spieren, maar een hoefzweer heeft hier dus niks mee te maken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:35

gamble schreef:
Gamble gisteren gelongeerd 2x 10 minuten (stap/draf) met en gegaloppeerd zonder pessoa. s'Avonds gewoon gereden maar minder de nadruk op nageefelijkheid omdat ik bang was voor veel spierpijn. Niks aan de hand maar vanmorgen kwam hij stokkreupel zijn stal uit. De hoefsmid heeft gekeken en hij is gevoelig in de hoef maar heeft nog geen plek gevonden. Nou heeft hij dit geintje vaker uitgehaald, van de ene op de andere dag een hoefzweer altijd achter, nu ook. Toch knaagt het een beetje, hij loopt niet goed en krijgt af en toe een echte pijnscheut waarbij hij echt door door de grond gaat. Hij loopt ook raar met zijn ene achterbeen, zwiept hem een stukje naar voren op en loopt verkort. De hoef is niet echt warm of dik maar het zou beginnend kunnen zijn. Volgens de hoefsmid komt dat vaker voor dat je dan nog niets kan vinden.
Vrijdag komt de hoefsmid weer en kijkt dan mocht hij niets kunnen vinden bel ik bodegraven. Verder gaat hij in de soda en kijk ik of hij wil stappen, vandaag ging dat twee keer redelijk.
Heeft iemand raad of ervaring hiermee??
Graag reacties. Gr Desiree en Gamble


De vraag is hoe (strak) heb je de pessoa bevestigd? Als je dat te strak doet haal je het paard uit zijn balans waardoor je het lopen op de voorhand stimuleert. Vaak corrigeren de paarden dit vanzelf om niet om te vallen en proberen hu n achterbenen dan erg ver onder te zetten. Hierbij zijn ze de kracht dan kwijt. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of dit de oorzaak is, maar het zou best kunnen. Wat die hoefzweer betreft, een klein steentje kan daar al de oorzaak van zijn, volgens mij. Misschien heeft je paard wel zachte hoeven en is hij daar gevoelig voor. Wel erg vervelend voor je. Sterkte in ieder geval!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 22:03

inmiddels een dag verder en loopt hij steeds iets beter, veel gestapt, en s'nachts een zweetdeken op mocht het toch een spierkwestie zijn om het warm te houden. Ik weet zeker dat hij niet te strak staat eerder te los ik ben aan het opbouwen/wennen om hem met pessoa te laten lopen. Een hoefzweer lijkt me toch stug ,die heeft hij eerder gehad en het lopen werd pas beter wanneer het doorgebroken was en dat is nu niet gebeurt. Vrijdag komt de smid het wel controleren. Vandaag even gelongeerd zonder om te kijken hoe hij in draf is en dat ging wel stijf maar dat is hij in de achterhand altijd vandaar het longeren met pessoa. Morgen even kijken onder het zadel en langzaam opbouwen. Volgens de smid kon het ook een hoefkneuzing zijn en dat is met een dag of 2/3 beter en dat misschien in combinatie met spierpijn??? Het lijkt dus mee te vallen maar wat is het lastig als je niet weet wat er aan de hand is.
Bedankt voor jullie reacties ( een bij aantal reacties zal ik maar net doen of ik ze niet gezien heb)
Gr Desiree en Gamble

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:23

Een hoefkneuzing is inderdaad een ander verhaal, en dan is de bodem ook erg van belang inderdaad.