[VD] hoe te beginnen met VD?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

[VD] hoe te beginnen met VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 11:07

Hoi,

Ik wil wat VD-oefeningen gaan proberen te doen met mijn nu 2-jarige shet. Alleen ik heb er absoluut geen kaas van gegeten en weet niet hoe ik die oefeningen kan leren hoe ik het mijn shet moet leren?
Ik heb al in de bieb gezocht naar info maar kan niets vinden.

Ik weet wel ong. de beginselen van de buiging maar hoe voorkom je dat ze naar achter lopen?

Welke beginnersoefeningen zijn er en in welke stappen werk je ernaar toe?

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:21

Je begint eerst bij de basis: stil staan op commando, volgen op commando en achteruit op commando. Als je paard dit kan kun je verder gaan met de buiging/spaanse pas, dit zijn een van de makkelijke kunstjes.

Als je pony nou achteruit gaat lopen bij de buiging kun je hem het beste met zijn kont tegen het hek, of een muur aanzetten. Zo kan hij niet meer achteruit kopen.

En voor een goed boek: Nathalie Pequitt - Paardenschool

Neem anders eens een kijkje op mijn site: http://dieren.clubs.nl/elke

Of gebruik de zoekfunctie op bokt eens


Veel succes

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:56

Als je de zoekmachine gebruikt van Bokt vind je ook veel hoor
Voor de rest die van Pinky-Girl (kan er nu niet op komen Tong uitsteken ), en die van Joyce

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:17


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 08:28

Ik heb gekeken op de sites en alle tips uitgeprint. Ik ga er snel mee aan de slag. Bedankt voor de zeer handige tips!
Ben gisteren al wat begonnen. Mijn shet is zo super gehoorzaam dat ik de basis niet eens hoefde te oefenen: ze begreep het meteen: blijven, komen etc.
Verder heb ik de buiging geoefend en het compliment. Het begin is er al.
Het enige is dat ik de buiging een beetje 'eng' vind om te doen. Ze stopt haar hoofd zo ver tussen haar voorbenen, dat ze zowat op haar oren staat. Ik denk dat ik al weet wat er niet goed ging; vandaag dus even opnieuw proberen!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:34

Het is niet aanvallend bedoeld hoor, maar denk je niet dat je wel een beetje snel gaat voor zo'n jonge pony? Lachen

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 10:04

Nee hoor, vat ik niet op als aanval. Maar ik merk gewoon dat ze anders aandacht tekort komt. Ze vraagt om mijn aandacht en vindt het super gezellig als ik iets met haar doe. Ik denk dat het hetzelfde is als in de sport: zo lang het beestje aangeeft er plezier in te hebben en alles aan te kunnen; kun je toch langzaamaan beginnen? Ik doe natuurlijk geen extreme oefeningen die niet goed voor haar lichamelijke ontwikkeling zijn. Verder heb ik op de sites gelezen dat je ermee kunt beginnen als ze 2,5 jaar zijn. Ze is nu precies 2 jaar en 4 maanden oud dus ik denk zelf dat het wel kan. Ik denk dat ik voldoende kijk op paarden en op mijn pony heb om zelf te kunnen inschatten wat ze wel en niet leuk vind. De hele dag op het land staan zonder dat er wat met haar gedaan wordt, vind ze ook niet leuk. Ze kijkt naar me uit als ik kom en hinnikt en geeft duidelijk aan dat ze even met me meewil. Op deze manier kan ik haar wat afwisseling en afleiding bieden.
Vind ik tenminste.

Vinden anderen ook dat ik te snel ga??? vraag ik me nu meteen af!

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:30

Ik vind niet dat je te snel gaat. Als je pony het geestelijk allemaal kan verwerken en hij vindt het ook nog heel leuk om te doen, zie ik geen probleem. Je moet wel opletten dat je niet teveel vraagt, te lang of te vaak. Als je pony zelf veel om aandacht vraagt en je negeert het wordt kan hij best vervelend worden en vervelende gewoontes gaan ontwikkelen om toch zijn energie kwijt te kunnen. veel plezier met het oefenen.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:18

het boek paardenschool van nathalie penquitt geeft je ook veel uitleg!!