[AR] De bocht om

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

[AR] De bocht om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 08:36

Hallo,

Wij zijn bezig om een shetje te beleren voor de kar.
Dit gaat super.
Eerst met tuig geoefend, beetje stap, draf, halt, linksom en rechtsom draaien. Daarna er een band achter gehangen, en deze uiteindelijk verzwaard.

Dat ging allemaal goed en het beest je vond het erg leuk.
Nu is de kar er twee keer achter geweest. Ook dit leverde geen problemen op voor de rechte stukken.
De bocht was een probleem.
De shet wilde eigenlijk langs de boom heen lopen ivp hem opzij te duwen.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik gedoel.
Haar hoofdje ging in stelling, maar haar lichaam ging niet mee.
Uiteindelijk draait ze wel, maar niet zoals het hoort.

Gaat dit na oefenen vanzelf over, of zijn er trucks, tips om het beestje te helpen?

Groeten Femke.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:07

Waarschijnlijk heeft je shet nog wat angst voor de boom. Ik denk dat dit door veel oefenen wel overgaat. Probeer in eerste instantie niet te krappe bochten te maken, oefen voltes e.d. om hem aan de bomen te laten wennen.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:48

Mijn paard was vroeger ook eerst onder het zadel en later pas in het tuig. Hierdoor heeft hij eerst geleerd om te wijken voor de eenzijdige druk. Dit leverde een hoop stress op bij het eerste bochtje voor de wagen, wat moet je daar nu mee als paard?! Uiteindelijk heeft hij het heel snel opgepakt en liep te swingen voor de wagen uit pure lol, ging indien mogelijk (mocht sulky lenen, lekker gluren om de kont heen...) minimaal een keer per week met hem de polder in, allebei lol.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:40

Kan ze het met de band wel? Zodat ze echt tegen haar strengen aan komt en ze weg moet duwen zegmaar?
Als ze dat al kent dan zou ik gewoon door oefenen. Beginnen met veel flauwe bochten tot later een complete draai.

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 09:09

Met de band heb ik het nooit zo opgemerkt.

Ze heeft een eigen willetje en wil soms de andere kant op lopen.
Je moet haar dan echt overtuigen dat ze bijvoorbeeld niet naar huis mag gaan maar dat het rondje doorloopt, van huis af.
In het begin heb ik daar heel hard op moeten oefenen.
Heb dus de nodige rondjes en bochtjes gedraaid. Kan het natuurlijk niet hebben als de kar er achter zit en mevrouw besluit naar huis te willen.
('t is maar een shet, maar je mag ze niet onderschatten!)

Ik ga gewoon door met oefenen, en denk dat het wel zal overgaan.
Misschien haar eens helpen als ik er naast sta en een bochtje draai, om heer tegen de boom aan te duwen.
Misschien geeft dat vertrouwen?

We doen het gewoon rustig aan en ik zal wel zien hoe het gaat.
Hou jullie op de hoogte.

In iedergeval erg bedankt!

Femke