[AR] Kar zonder rem en broek = gekkenwerk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

[AR] Kar zonder rem en broek = gekkenwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 21:50

Hallo,
Ik heb nu een heel mooi karretje. Alleen er zit geen rem op. Alleen is het erg noodzakelijk, want er is hier niemand die er 1 op kan maken? Maar als hij er van door gaat dan spring ik gewoon op zijn rug Haha! En dan stopt hij wel Schijnheilig Maar goed even serieus. Kan het? Of niet?
En ik ben wel voorzien van een broek alleen er zitten geen 'oogjes' aan het lamoen om de broek door heen te doen. Dus zou dit evt. ook zonder kunnen? Verward

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:57

Op grond van mijn, rudimentaire, ervaring zou ik je eigenlijk niets moeten zeggen, maar míj wordt hier geleerd dat de rem ALLEEN is om oplopen bij afdalen te voorkomen.
Voor de broek is het oplassen van een paar ogen toch geen punt?!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:09

Nee dat kan niet. Anders remt de wagen niet af als je paard stopt en krijgt hij die wagen op z'n hielen. Of je moet het net zo doen als de boeren vroeger; een voet tegen de kont van je paard als je remt. Knipoog
Laat even oogjes lassen aan het lamoen. Zonder rem rijden is geen ramp, of je moet in erg heuvelachtig landschap rijden.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:54

Sla dan de buitensingel achter het lichtoog een slag om het lamoen, dan heb je nog iets van rem op je kar. Dan remt de wagen op de schoft. Dit werkt alleen bij een lichte wagen type dresuurkar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:01

Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Beter wat langer niet aangespannen rijden dan straks een paard met een trauma, omdat ie de kar op z'n hakken heeft gekregen.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:42

Het is idd veiliger om ogen op je bomen te hebben hoor! Die moeten ook nog eens op de goede hoogte zitten anders kan de broek de kar niet opvangen. Als ik met dat ongeluk geen broek had gehad... moet je voorstellen wat er dan met die pony was gebeurd....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:12

ik zou inderdaad zorgen dat de broek vast kan, ik men ook zonder rem en dat is (bij mijn pony's) geen probleem maar zonder broek? Nee, tenzij je natuurlijk van dat andere tuig hebt (geloof dat mika dat had)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:35

Ik heb jaren zonder broek gereden. (haha, ik ben dan ook "verongelukt" maar dat had niets met de broek van doen Knipoog )
Onze wagen remde op het schoftje.

Volgend jaar begin ik weer opnieuw met een nieuw paard en die krijgt een broek aan. Het jaar daarop hoop ik op een nieuwe wagen met remmen.

Het moet toch geen probleem zijn om iemand te vinden die twee oogjes kan lassen? Bij de fietsenmaker ofzo is vast een handige jongen!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:13

Tessebes schreef:
Nee dat kan niet. Anders remt de wagen niet af als je paard stopt en krijgt hij die wagen op z'n hielen. Of je moet het net zo doen als de boeren vroeger; een voet tegen de kont van je paard als je remt. Knipoog
Laat even oogjes lassen aan het lamoen. Zonder rem rijden is geen ramp, of je moet in erg heuvelachtig landschap rijden.


dit is niet waar,de stangen waar het paard in staat(heb absoluut geen verstand van mennen maar dit weet ik toevallig wel)zorgt ervoor dat de kar niet op het paard knalt

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:31

Tessebes schreef:
Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Beter wat langer niet aangespannen rijden dan straks een paard met een trauma, omdat ie de kar op z'n hakken heeft gekregen.


volledig mee eens

toen onze merrie een jaar of 4 was, mocht ze nog niet bereden w omdat ze rugproblemen had, werden aangeraden haar te laten oefenen voor een karretje..wij d'r mee naar 'experts' want totaaaaal geen ervaring met mennen, lieten haar lopen voor zo'n kar zonder remmen, alles ging goed ('t is een flinke die van ons *LOL* )voor een hele tijd
tot op een keer 't geregend had en ze wat treuzelde met stoppen, konden 't karretje ni tegenhouden doordat er geen rem opzat
dus ze stond vrij dicht bij de weg die ze moest oversteken,
komt daar juist een gek aan met een vrachtwagen waarvan de flappen van los zaten...kreeg ze natuurlijk zo'n flap knal tegen haar hoofdje(als 't mis gaat ,dan gaat 't goed mis) en wat denk kiepert de hele boel uit't karretje en weg was ze...gelukkig is haar liefde voor eten groter dan de schrik en ze verdween in een veldje om haar angst weg te eten, niks aan de hand tja wij wat geschaaft...sindsdien is ze wel als de dood voor rode vrachtwagens (waardoor ik sceptisch sta tegenover het feit dat paarden geen kleuren zouden kunnen zien) enfin we hebben toen echt geluk gehad, 't had veel erger kunnen aflopen...ben nog boos op mezelf maar tja wist er ni veel van en dacht die mensen weten dat wel beter, nou ze wisten d'r een hoop van maar toch...nu denk ik twee keren na en probeer ik mezelf wat beter te informeren...

Enfin wil maar zeggen mijn advies: doe het niet
Wij hebben geluk gehad maar moest er niet aan denken dat ik haar was kwijtgeraakt...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:37

Wij doen het ook zonder rem en broek. Nog nooit problemen mee gehad en we doen het al 12 jaar!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:29

Nimmedor"]
[quote="Tessebes schreef:
Nee dat kan niet. Anders remt de wagen niet af als je paard stopt en krijgt hij die wagen op z'n hielen. Of je moet het net zo doen als de boeren vroeger; een voet tegen de kont van je paard als je remt. Knipoog
Laat even oogjes lassen aan het lamoen. Zonder rem rijden is geen ramp, of je moet in erg heuvelachtig landschap rijden.


dit is niet waar,de stangen waar het paard in staat(heb absoluut geen verstand van mennen maar dit weet ik toevallig wel)zorgt ervoor dat de kar niet op het paard knalt
[/quote]

Maar wat is er dan niet waar?
Doordat de broek vast zit in "de stangen waar het paard in staat" remt de wagen af. Als je een lichte wagen (bv. concourswagen) hebt, zou je op de schoft kunnen remmen. Ik ben er geen fan van iig, kleine moeite, groot plezier!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:40

Nimmedor"]
[quote="Tessebes schreef:
Nee dat kan niet. Anders remt de wagen niet af als je paard stopt en krijgt hij die wagen op z'n hielen. Of je moet het net zo doen als de boeren vroeger; een voet tegen de kont van je paard als je remt. Knipoog
Laat even oogjes lassen aan het lamoen. Zonder rem rijden is geen ramp, of je moet in erg heuvelachtig landschap rijden.


dit is niet waar,de stangen waar het paard in staat(heb absoluut geen verstand van mennen maar dit weet ik toevallig wel)zorgt ervoor dat de kar niet op het paard knalt
[/quote]

Als je geen broek of rem hebt, schuiven die stangen dus gewoon door de lichtogen heen. Klopt dus niet wat je zegt, tenzij je er idd een boog in hebt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:07

stef"]
[quote="Nimmedor"][quote="Tessebes schreef:
Nee dat kan niet. Anders remt de wagen niet af als je paard stopt en krijgt hij die wagen op z'n hielen. Of je moet het net zo doen als de boeren vroeger; een voet tegen de kont van je paard als je remt. Knipoog
Laat even oogjes lassen aan het lamoen. Zonder rem rijden is geen ramp, of je moet in erg heuvelachtig landschap rijden.


dit is niet waar,de stangen waar het paard in staat(heb absoluut geen verstand van mennen maar dit weet ik toevallig wel)zorgt ervoor dat de kar niet op het paard knalt
[/quote]

Als je geen broek of rem hebt, schuiven die stangen dus gewoon door de lichtogen heen. Klopt dus niet wat je zegt, tenzij je er idd een boog in hebt
[/quote]

Er zitten vaak "haken" aan het lamoen, waar de lichtogen tussen vallen. Zo kunnen ze niet verschuiven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:31

Behalve voor heuvelachtig terrein is een rem toch ook wel handig in de stad bij kruisingen en stoplichten. Wij hebben altijd geleerd om daar oor de zekerheid je voet op de rem te houden zodat je paard minder de neiging heeft om aan te stappen vanwege de weerstand die ze dan voelen.

Zonder broek en met rem of met broek en zonder rem is toch echt veiliger. En je hebt geen heuvelachtig terrein nodig om een kar te moeten remmen met broek. Als je over een stevige verkeersdrempel gaat merken we dat de kar behoorlijk op de broek remt als we er weer af gaan.

Je vergeeft het jezelf niet als je paard de kar tegen zijn hakken krijgt en de rest van zijn leven niet meer voor de kar durft.

Laat een paar stevige ogen op je bomen lassen door iemand die verstand van menwagens heeft. Zodat je weet dat ze op de goede plaats zitten en ze stevig genoeg zitten.

Prutswerk is nog gevaarlijker dan geen ogen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:59

Marieke_456 schreef:
Alleen er zit geen rem op.
En ik ben wel voorzien van een broek alleen er zitten geen 'oogjes' aan het lamoen om de broek door heen te doen. Dus zou dit evt. ook zonder kunnen? Verward


ik rijd al twee jaar zonder rem.dat is geen noodzakelijk iets,wel handig. maar een broek,ja dat is echt wel een must,ookal heb je een rem de broek zorgt ervoor dat de zweng niet op de achterbenen van je paard kan klappen bij het afdalen van heuvels of het ineens stoppen van je paard.dus een broek is echt een must.oogjes kun je eraan laten lassen bij een fietsenzaak.neem je inspan mee en laat zien waar de oogjes moet komen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:06

Tessebes schreef:

Er zitten vaak "haken" aan het lamoen, waar de lichtogen tussen vallen. Zo kunnen ze niet verschuiven.


dat is ook niet waar want er zit altijd een 10 cm speling boven de lichtogen in de banden van leer.dat betekent dat het inspan toch zo'n 20 a 30 cm heen en weer langs je paard kan 'schuiven'waardoor je kans hebt dat alsnog de zweng op de achterkant klapt.
voor de ongelovigen:ik heb dat dus eens meegemaakt,dat een pony zonder broek was ingespannen en vervolgens ergens van schrok,waardoor de zweng op de hakken van de pony klapten en de pony daar weer van schrok en aan de kletter ging.........en bij elke galopsprong knalde die zweng weer op die hakken.zie je pony dan maar eens te stoppen.......nee ik rijd echt niet zonder broek!

alleen als je brancard beugels ipv lichtogen gebruikt heb je niet perce een broek nodig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:41

sanderijn"]
[quote="Tessebes schreef:

Er zitten vaak "haken" aan het lamoen, waar de lichtogen tussen vallen. Zo kunnen ze niet verschuiven.


dat is ook niet waar want er zit altijd een 10 cm speling boven de lichtogen in de banden van leer.dat betekent dat het inspan toch zo'n 20 a 30 cm heen en weer langs je paard kan 'schuiven'waardoor je kans hebt dat alsnog de zweng op de achterkant klapt.
[/quote]

Ja, ik was het er ook niet mee eens om zonder broek te gaan rijden. Hooguit op vlak terrein met een concourswagen, maar liever gewoon niet. Bij dressuurwedstrijden zie je het nog wel eens, om de bouw van het paard beter te laten zien. Ik vind het gewoon gevaarlijk, zeker op de weg als bijvoorbeeld opeens moet stoppen. Ik reageerde alleen op Stef die zijn dat je lamoen helemaal door schoof, wat dus niet waar is als je van de haken hebt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:11

Tessebes schreef:
Ik reageerde alleen op Stef die zijn dat je lamoen helemaal door schoof, wat dus niet waar is als je van de haken hebt.

dat klopt als je haken hebt schuift je lamoen niet door de lichtogen heen maar het hele inspan kan altijd wat naar voor en naar achter schuiven,dat komt door de speling van de lichtogen.
op concours rijden ze idd wel zonder broek,maar let maar eens op de meesten hebben brancardbeugels ipv lichtogen,die zorgen wel voor stabiliteit voor het inspan.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:44

karuna schreef:
Zonder broek en met rem of met broek en zonder rem is toch echt veiliger.


Leg dat eens uit. Waarom niet allebei?

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:16

Nimmedor"]
[quote="Tessebes schreef:
Nee dat kan niet. Anders remt de wagen niet af als je paard stopt en krijgt hij die wagen op z'n hielen. Of je moet het net zo doen als de boeren vroeger; een voet tegen de kont van je paard als je remt. Knipoog
Laat even oogjes lassen aan het lamoen. Zonder rem rijden is geen ramp, of je moet in erg heuvelachtig landschap rijden.


dit is niet waar,de stangen waar het paard in staat(heb absoluut geen verstand van mennen maar dit weet ik toevallig wel)zorgt ervoor dat de kar niet op het paard knalt
[/quote]

de stangen die jij bedoel zijn lamoenen en dat zorgt er voor dat de kar mee stuurt en dat is zeker niet de rem!

de broek is vooral de rem kijk maar eens bij ene paard die voor de kar staat die vban een heuvel af stapt de broek staat strak bij de achterbenen en zo remt de pony de kar af.

en de strengen daar trekt ie mee(toch)

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:23

ow jij bedoelt vast dat de broek aan de lamoenen zit en zo voorkomt? of niet want dat staat er niet echt bij hier
maar het is niet de lamoen zelf maar de broek en de lamoen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:13

wij hebben ook geen rem op de kar zitten, maar we rijden wel met een broek.
Ze remt ze zelf toch de kar.
We letten wel op als we dijken enz af gaan, dan gaan we stappen, en dan kan ze de kar makkelijk tegen houden, met 7 personen erop, kinderen en volwassenen.
Het gaat heel erg goed zonder rem.
Maar zonder rem gaat wel, maar zonder broek is idd gekkenwerk, als je paard uitglijd of idd, e je gaat een dijkje af, dan krijgt je paardje de kar over zich heen !!!

Niet doen, las er nou gewoon een paar oogjes aan, en dan gewoon met broek rijden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:41

Beste Huertecilla een beetje laat maar we zijn weggeweest. Wij hebben dus en een broek en een 4 wielig geremde kar. Wat ik ermee bedoelde te zeggen dat dit het minimale is wat je nodig hebt, dus of een goede rem of eengoede broek maar beiden is altijd beter natuurlijk maar niet iederen kan een kar met rem betalen. Dat is alles.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:37

karuna schreef:
....maar niet iederen kan een kar met rem betalen. Dat is alles.


En op sommige wagens (bv dresseerwagen) hoort geen rem. Maar dan is een broek zeker noodzaak.