hoe laat ik mijn Haf aan het karretje wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 19:50

Ik wil graag mijn haflinger voor het karretje zetten
maar nou wil ik dat natuurlijk niet meteen doen anders dan rijd hij het karretje zo in de prak Verward Dat is ook weer niet de bedoeling. Nou heb ik er al wel met een longeerlijn achtergelopen zodat hij weet dat ik hem vanachter stuur en niet van erop. Maar zou dat al genoeg zijn om hem zo voor het karretje te zetten ik denk van niet Verward Verward
maar wat moet ik verder dan nog met hem doen?
iets van een band erachter of zo dat hij toch het idee heeft dat hij iets moet trekken? Verward

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-08 19:54 ]</font>

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:51

natuurlijk met het tuig erop lopen enz. dan inderdaad met een band ofzo iets heel voorzichtig beginnen.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 20:07

Ja inderdaad tuig erop, weer lopen. Gewicht aan de strengen hangen. Strengen klapperen enz.
Doe maf, zou ik zeggen en wees het liefst met 3 mensen.
Kim

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 20:23

Doe vooral niet maf en zeker niet in je eentje gaan prutsen!
Beleren voor de kar is erg moeilijk en is ook erg gevaarlijk. Er kan nog meer mis gaan als beleren onder het zadel.
Zorg dat je al men-ervaring hebt en dat er iemand is die je helpt. Iemand die erg veel ervaring heeft met het aangespannen werk. Dus niet de vriendin op de hoek, die ook weleens ment!

Ik zal een paar topics voor je terug zoeken, wie weet kanik ze vinden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 20:30


xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 21:13

In de nieuwe bit staat een heel stuk over hoe je moet beginnen met aanspannen. Wel hulp van iemand vragen met ervaring !!

Groetjes Sandra

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 13:46

Heel erg bedank voor jullie reacties allemaal ik zal eens gaan oefenen *LOL* (wel voorzichtig natuurlijk)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 16:49

je moet hem als eerst een paar keer het tuig op doen (hem eraan laten wennen).
Dan kun je met het tuig op gaan wandelen enzo.
Dan kun je hem gaan mennen zonder een kar erachter, er zelf dus achteraan lopen.
En dan zou je eventueel een karretje erachter kunnen zetten, maar de 1e paar keer vooral NIET met de zweep werken. Ken een man die een paard MEt zweep aan eht beleren was, PETS PETS PETS, paard gek, bokt, voet over stang, schrikt, bokt nog een paar keer, tuig kapot. Daar heb ej het al.

Niet elk paard houd ervan om voor de kar te lopen, houd daar rekening mee!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:40

Mag ik even reageren?
Dus vooral WEL met je zweep werken. Vanaf het begin al. Alleen niet slaan natuurlijk, tenzij hij het verdient, je wilt hem tenslotte niet bang maken van de zweep.
Als je ment communiceer je ook via je zweep. Dus niet alleen met je stem en je leidsels, je zweep hoort daar ook bij. Daarom is het belangrijk dat je je paard niet alleen kunt straffen met de zweep, maar er ook mee kunt belonen.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:43

inderdaad wat jantina zegt.
bij het mennen is de zweep OOK een hulpmiddel om te belonen. de paarden van mijn baas zijn ook allemaal beleerd met zweep voor de wagen. en als de zweep wordt gebruikt als beloning of als geruststelling kun je dat aan deze paarden ook direct merken.