[AR] Paar vragen over het hoofdstel met mennen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

[AR] Paar vragen over het hoofdstel met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 01:12

Hallo iedereen !

Ik heb een paar vragen over het hoofdstel met mennen.
Moet je met een stang rijden of kun je ook met een gewone trens rijden?
En kun je ook zonder oogkleppen rijden. Verward
Ik heb zelf namelijk 2 shetjes die in enkelspan voor de wagen staan. Ze zijn van kleins af aan ( 4 maanden oud) de weg opgegaan en zijn nu ze 5 zijn nergens meer bang van. Tot het moment dat je ze voor de kar zet en ze met een hoofdstel met oogkleppen ergens langs moeten. Dan zijn ze ineens veel schrikachtiger. Ze gaan er niet vandoor, maar gaan toch moeilijk lopen doen. Kan dit komen doordat ze altijd zonder oogkleppen hebben gelopen en kunnen ze ook zonder oogkleppen voor de kar ?
En m'n 2e vraag heeft te maken met mijn Tinker die ik graag voor de wagen wil zetten. Ik rijd haar normaal onder het zadel met een trens. Kan dit voor de kar ook ? Ik ben namelijk bang dat als ik een stang ga gebruiken dat ze op de trens niet meer reageert. Wie o wie kan mij hier mee helpen ? Verward Alvast bedankt !!!
Doei Groetjes van Sandra , shetjes Jhonny en Logan en Tinker Shayla

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:19

Over wel of geen oogkleppen zijn al meerdere discussies geweest, ik ben er een voorstander van, aangezien het imo de veiligheid vergroot. Pony's moeten wel wennen aan de oogkleppen, maar dat is een kwestie van vlieguren maken.
Je kunt voor de wagen met een stang of met een 4-ringstrens rijden. Je hoeft niet bang te zijn dat je pony onder het zadel niet meer zal reageren op de trens, aangezien je imo een zeer zachte hand moet hebben om te kunnen mennen. Een bit is zo hard als de hand van de ruiter/menner.
Met een trens voor de wagen heb je minder te vertellen en het is dus veiliger om met een stang te mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:12

Ik rij zelf zonder oogkleppen, dan is ze rustiger en beter te vertrouwen. Ik heb Amanda beleerd met een bustrens, waar ik ook mee reed, maar ik hang nu de stang erin, is niet echt nodig, maar erachter heb je toch minder te vertellen dan erop. Voor de veiligheid dus. Ik vind niet dat ze harder in de mond is geworden door die stang ofzo, ik heb daar niets anders opgemerkt.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:22

Snowdon is juist gevoeliger geworden voor de trens met rijden, sinds ik men met stang.... Oogkleppen gebruik ik uit gewoonte, hangt denk ik van de pony af of het nodig is....

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:59

Als je pony´s goed reageren op een trens kan je hier mee blijven rijden, de voorwaarde is dan denk ik wel dat ze altijd luisteren naar het bit.
Een stang verhoogd inderdaad de veiligheid aangezien je toch meer te vertellen heb.

Als je pony´s niet kunnen wennen aan oogkleppen laat ze dan maar weg.
De bedoeling van die dingen zijn eigenlijk dat in een tweespan dat het ene paard niet reageert op zweep aanwijzingen voor het ander paard.
Sommige paarden schrikken minder met oogklep van achteropkomend verkeer, sommige juist weer meer.
Als je ooit een koetsiersbewijs wil halen dan zijn oogkleppen en stang verplicht (ik weet niet of de 4 ringstrens ook mag).

De hardheid van een stang is afhankelijk van:

hoe strak zit de ketting (hoe strakker hoe scherper)
In welk oog zit de leidsel (hoe hoger hoe minder werking)
Hoe zijn jou handen (in principe kan je ze met je pink besturen)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:41

Jurenko ... hardheid hangt ook af van welke kant van het bit je gebruikt, de rechte of de gekartelde kant ...

Het mennen met oogkleppen is niet alleen voor in tweespan hoor, ook als je als groom (of andere) een paraplu opend, een plotse armbeweging, .... wettelijk is het niet beschreven of het wel of niet moet. Er staat dat je ten alle tijde je rijdier moet in de hand kunnen houden en dat je veilig moet opgetoomd zijn ... het is dus aan de menner om in te schatten welke wijze voor jou de juiste is. Is je pony beter zonder kleppen, aarzel niet, doe ze eraf!!!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:08

Met menbitten (en eigenlijk met alle manieren van besturen) is het belangrijk dat je OOK nog wat te vertellen hebt als het even niet perfect gaat (je paard schrikt, heeft een dwarse bui, heeft zin in een sprintje...)

Ik vertrouw Rowan best hoor, en wij kunnen prima aan een neusriempje het bos in. Maar als er een keer iets gebeurd wil ik OOK nog iets in handen hebben, daarom rijd ik met een hackamore in het bos, en niet met een neusriempje.

Ik kan je dus wel aanraden om iets sterkers te gebruiken als een trens - in ieder geval als je het terrein afgaat. Een gewoon bokke-bitje met de kinketting los is helemaal niet hard (hoewel het natuurlijk altijd aan je handen ligt) en je hebt toch nog iets te vertellen als er iets aan de hand is.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:39

Ik vind dat als een pony mak is in het verkeer je best zonder oogkleppen kan. Een nadeel van met tweespan mennen is wel dat de een eigenlijk altijd meer trekt dan de ander. Als je dan de trage wat aan wilt moedigen met de zweep gaat de snellere ook harder omdat hij zonder oogkleppen de zweep ook ziet. Bovendien kunnen ze zo van rare dingen op de wagen schrikken.
En wat beteeft die bitten, waatom zou je een stang gebruken als je een pony ook op een trens houden kan? Ik men mijn Shetje ook op een trens en dat is geen probleem. Alleen als je nog een beetje onzeker bent oer de rem op je pony is een stang misschien prettig. Aan de andere kant zijn Sjets ook niet zo sterk en kom je met je eigen kracht ook een heel eind. Bovendien bepaal je de inwering van een bit natuurlijk helemaal zelf. Zit je bv de hele tijd aan een dik trensbit te sjorren (dat doe je niet maar stel) dan heeft een pony imo daar meer last van dan dat je hem met een los teugeltje met een dun stangetje rijdt.
Nou ja, al bovendstaande dingen moet je maar een beetje tegen elkaar afwegen om te bedenken wat voor jou en je span het beste is. Voor mij zijn een stang en oogkleppen iig niet heilig.
PS mijn meninstructeur reed zijn jonge Welshje ook gewoon met een trens omdat het dier een erg fijne mond had.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:49

sonjabelgium schreef:
Jurenko ... hardheid hangt ook af van welke kant van het bit je gebruikt, de rechte of de gekartelde kant ...

Het mennen met oogkleppen is niet alleen voor in tweespan hoor, ook als je als groom (of andere) een paraplu opend, een plotse armbeweging, .... wettelijk is het niet beschreven of het wel of niet moet. Er staat dat je ten alle tijde je rijdier moet in de hand kunnen houden en dat je veilig moet opgetoomd zijn ... het is dus aan de menner om in te schatten welke wijze voor jou de juiste is. Is je pony beter zonder kleppen, aarzel niet, doe ze eraf!!!!!


Hallo Sonja

Klopt ik was het vergeten van de twee kanten van het bit.
Mijn pony´s kregen al de training van springen achter hun openen van paraplu, toeteren, met de auto er dicht (veilig) achter rijden en plastic zakken en jassen overal zwaaien ook de streng werd binnen door (tussen de achterbenen) geoefend. Als laatste moesten ze geblindoekt een stukje met me mee willen lopen. Als dit alles normaal voor hun was dan pas ging ik met hun de weg op.

Ik heb koetsiersbewijs gereden met mijn eigen pony, deze reed ik eerste instantie gewoon op een normaal hoofdstel.
Van mijn instructeur moest ik een nieuw tuig (oude waren de passanten vanaf) en een hoofdstel met oogkleppen en een stang aanschaffen.

Dit vertelde hij me omdat ik anders met miijn pony geen examen mocht rijden.
Wettelijk is het misschien niet beschreven maar de examinator die wij hadden was daar erg streng in.
Trouwens alles moest van hem netjes, schoon en heel zijn.
Hij wilde zelfs je mes zien. Misschien hadden wij gewoon een erge stenge examinator.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:06

Jurenko schreef:
Wettelijk is het misschien niet beschreven maar de examinator die wij hadden was daar erg streng in.
Trouwens alles moest van hem netjes, schoon en heel zijn.
Hij wilde zelfs je mes zien. Misschien hadden wij gewoon een erge stenge examinator.


Nee hoor, zo zijn ze allemaal. Haha!
Ik vind het trouwens niet meer dan normaal dat je tuig netjes, (enigzins) schoon en heel is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:08

Pjelk schreef:
Bovendien bepaal je de inwering van een bit natuurlijk helemaal zelf. Zit je bv de hele tijd aan een dik trensbit te sjorren (dat doe je niet maar stel) dan heeft een pony imo daar meer last van dan dat je hem met een los teugeltje met een dun stangetje rijdt.


Ik rij nooit met een losse leidsels, maar altijd met aanleuning.
Ik begrijp wat je bedoelt, zoals ik ookal eerder zei: een bit is zo hard als de hand van de menner.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:16

Nee hoor, zo zijn ze allemaal. Haha!
Ik vind het trouwens niet meer dan normaal dat je tuig netjes, (enigzins) schoon en heel is.[/quote]

Een onderhouden en schoon tuig is belangrijk.
Mijn tuig was schoon en netjes alleen door het vele gebruik miste ik 4 passanten.
O.K. het tuig was dan ook al 2 jaar oud en dagenlijks gebruikt ook voor op het strand.
Maar de passanten waren eigenlijk alleen om net het laatste stukje leer vast te houden.
Dit laatste stukje boog ik naar binnen om en duwde het bij in de andere passant. Misschien niet het mooiste gezicht.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:51

Daarom een heel nieuw tuig kopen zou ik niet doen hoor! Had je naar een schoenmaker geweest had die zo een paar passantjes gemaakt voor je ...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:13

sonjabelgium schreef:
Daarom een heel nieuw tuig kopen zou ik niet doen hoor! Had je naar een schoenmaker geweest had die zo een paar passantjes gemaakt voor je ...


Idd, je had het anders wel een beetje op kunnen knappen. Je had er dan wel een menhoofdstel bij moeten kopen (of misschien had je die al) en die zijn los behoorlijk aan de prijs.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:39

Mijn tuig was niet meer echt orgineel. Ik ben begonnen met een kleine sulky de strengen waren zo lang dat ik een deel van de voorkant heb laten afhalen en weer laten doorstikken.
Ook kon je gewoon aan het tuig zien dat hij veel gebruikt was.
Het was nog goed en veilig maar voor het menexamen schijnbaar niet mooi genoeg. De strengen waren lang genoeg om ook netjes in de 2 passanten te passen met de concourswagen. Het hoofdstel had ik dus nog wel maar toen ik een nieuw tuig moest kopen heb ik daar ook het nieuwe hoofdstel bij gebruikt.
Het voordeel was wel dat ik altijd een net tuig had, die ik niet hoefde te gebruiken op het strand.
Later kwam mijn haflinger in de leeftijd dat hij beleerd kon worden en had ik dus de shet voor de kar en de haf ernaast of achter met tuig. Doordat het nieuw tuig niet aangepast was kon hij dit nog net aan. Tegen de tijd dat hij 3 jaar werd paste hij het niet meer.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 09:50

Ik gebruik ook altijd oogkleppen, zonder oogkleppen is mijn pony meestal erg schrikachtig op straat.
verder men ik ook altijd met stang, en hij reageert nog net zo goed op de trens als altijd..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 11:34

Ik gebruik ook oogkleppen bij mijn fjord dat is gewoon een kwestie van uren maken. Ga anders eerst eens een tijdje longeren met de oogkleppen om ze eraan te laten wennen.
Hij is ook best gevoelig in de mond en pakte het bit absoluut niet aan, hoe voorzichtig ik ook was. Toen heb ik er een latex bandage omheen gedaan en ook om de kinketting(inmiddels vervangen door een alfagel beschermer) en toen ging het heel goed en nam hij het bit keurig aan.
Maar blijf altijd zacht met je handen.