[VD] Hoe begin je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

[VD] Hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 16:43

Hai!

Ik vind vrijheidsdressuur echt heel tof en mooi en alles, en zou het met mijn aanstaande paardje ook wel willen proberen.

Maar hoe begin je nou eigenlijk?

Zijn er goede boeken met oefeningen?

Kan elk paard het leren?

Kan het je van rijtechnische problemen afhelpen??

Goed dat waren alvast een aantal vraagjes Knipoog

Lenneke

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 16:59

Hier alvast een aantal antwoorden op je vragen,
Michellie schreef:
Hai!

Ik vind vrijheidsdressuur echt heel tof en mooi en alles, en zou het met mijn aanstaande paardje ook wel willen proberen.

Maar hoe begin je nou eigenlijk?
Met de basis:D Zo als, stil staan 'ho', mee lopen 'volg', en achteruit lopen 'terug'. En dit alleemaal op commando. (de tussen haakjes geschreven woorden gebruik ik als commando, maar je kunt er natuurlijk ook andere woorden voor gebruiken.)
Neem anders eens een kijkje op mijn site, hij staat in mijn profiel.


Zijn er goede boeken met oefeningen?
Het boek Paardenschool van Nathalie Penquitt

Kan elk paard het leren?
Ja, eigenlijk (bijna) allemaal.

Goed dat waren alvast een aantal vraagjes Knipoog

Lenneke


Ik hoop dat je er wat aan hebt, en gebruik anders de zoekfuntie op bokt. Er zijn hier al genoeg andere topics over geweest namelijk.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:36


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:12

Mijn pony heb ik nu een half jaar, en ik ben een paar maanden geleden begonnen met vrijheidsdressuur. Ik merk dat het vertrouwen bij mijn pony is gegroeid, want ze is echt zo'n heethoofdje, maar nu kan ik al zonder zadel en hoofdstel op haar klimmen en dan blijft ze gewoon koel in het hoofd.

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 09:08

Ah kijk... Daar heb ik wat aan... Paardje dat ik namelijk op het oog heb is ook zo'n heethoofd, en lijkt me wel leuk als vrijheidsdressuur dat een beetje opvangt Lachen

Lenneke

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:55

Is echt heel apart hoor Michellie. In het begin waren we bezig met VD, en dan gebeurde er iets om haar heen, en dan sprong ze weg, helemaal gek. En als er nu iets gebeurd dan kijkt ze op en bekijkt het goed, geen gespring meer.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:06

Het is idd leuk om veranderingen te zien aan het paard, je krijgt er wel een band mee met je paard als je aan VD doet, mits je het goed doet dan Knipoog Ik merk ook aan mij en Odin dat het beter gaat tussen ons, daar ben ik wel bij mee Lachen Verder sluit ik me aan bij Elke

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:54

Vandaag zonder zadel met halster gereden in het weiland tussen de andere paarden, perfect!

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 19:14

Wauw! Kijk dat wil ik dus ook op een gegeven moment kunnen... Lekker close zijn met je paard en een groot wederzijds vertrouwen... Zo'n paard dat naast je gaat liggen en waar je bij wijze va spreken tegenaan kan gaan leunen om een boek te lezen Haha!

Len

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:19

En dan vergeet ik nog het mooiste, ik heb er een meisje opgezet, en vroeg Rachel om de Spaanse pas, en toen deed ze dat ook. Zelfs een buiging, helemaal trots natuurlijk! Haha!

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 19:22

Coooool Lachen

Wauw... Krijg steeds meer zin om aan de slag te gaan en heb nog niet eens een paardje... Ik kan trouwens begrijpen dat het met een kleiner dier (pony?) makkelijker is om oefeningen te doen... Enig idee hoe dat zit met een KWPN-er van rond de 1.65? Knipoog

HappyDay

Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:27

Ik vind dit vrije dressuur wel erg interessant zeg!
Ik kende het helemaal niet Lachen. Ik ga vragen aan de eigenaar van mijn verzorgshetje of ik ook met hem vrije dressuur mag doen Lachen!

Zijn er nog meer sites dan www.pinkeysplace.nl over vrije dressuur?

Alvast bedankt!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:45

De site van Elke is wel goed Lachen
Maar vergeet niet dat het ene paard makkelijker iets oppikt dan een ander. Dus niet teleurgesteld zijn als je paard niet wil/kan liggen om een boek te gaan lezen Knipoog

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 19:48

Hehehe was ook maar theoretisch...

Enne... ik denk dat hij niet gaat liggen om een boek te lezen... Ik geloof dat hij niet kan lezen namelijk *LOL* Haha!

Bubaaj! Len

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:24

Evy schreef:
De site van Elke is wel goed Lachen
Maar vergeet niet dat het ene paard makkelijker iets oppikt dan een ander. Dus niet teleurgesteld zijn als je paard niet wil/kan liggen om een boek te gaan lezen Knipoog


Ja dat was bij Marko (haflinger !) ook, hij kan nu al het compliment en de buiging vind hij super moeilijk, terwijl het theoretisch andersom is *LOL*

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:28

Michellie schreef:
Coooool Lachen

Wauw... Krijg steeds meer zin om aan de slag te gaan en heb nog niet eens een paardje... Ik kan trouwens begrijpen dat het met een kleiner dier (pony?) makkelijker is om oefeningen te doen... Enig idee hoe dat zit met een KWPN-er van rond de 1.65? Knipoog

Ik denk dat het niet in het klein of groot zijn licht, maar eerder aan het karakter.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:33


Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:34

Lieke"]
[quote="Michellie schreef:
Coooool Lachen

Wauw... Krijg steeds meer zin om aan de slag te gaan en heb nog niet eens een paardje... Ik kan trouwens begrijpen dat het met een kleiner dier (pony?) makkelijker is om oefeningen te doen... Enig idee hoe dat zit met een KWPN-er van rond de 1.65? Knipoog

Ik denk dat het niet in het klein of groot zijn licht, maar eerder aan het karakter.
[/quote]
En natuurlijk het vertrouwen tussen paard en ruiter.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:42

Ionica is 1.60 en als ik het goed begrijp ook goed in vrijheidsdressuur. Ik kan de spaanse pas nu met haar en ze is ook al goed op weg naar knielen. Ik kan inmiddels ook zonder zadel en hoofdstal rijden (zonde van mn nieuwe 1 oors hoofdstel) Leuk dat je het wil doen zeker proberen. Alleen je kan best beginnen met snoepjes of wortels of iets dergelijks maar kijk uit dat ze het dan niet gaan doen om juist wortels of snoepjes te krijgen. Je hebt bv paarden die als ze eten krijgen een voetje moeten geven. Op een gegeven moment staan die de hele dag voetjes te geven in de hoop op eten

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 15:58

Ik ben het met Pferdtje eens. Een paard moet het niet doen voor een snoepje, maar hij moet juist een snoepje krijgen zodat hij weet dat hij het goed heeft begrepen Knipoog
Enne...Pferdtje: Hoe leer je hem knielen dan?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 16:07


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:43

ik ben idd voor clickertraining...

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:47

Ik zou dat ook echt zoo vet vinden Lachen maar ik heb er denk ik niet genoeg tijd voor

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 09:00

Hm... Lijkt me echt wel tof! Maar goed... Eerst maar eens met de basis beginnen!

HappyDay

Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:31

Nou, ik heb het aan de eigenaar gevraagt en het mag!

Ik ben zelfs al met de basis dingen begonnen. Gino vindt het (volgens mij) ook wel leuk. Al snapte hij soms niet helemaal wat ik van hem wilde hahah *LOL*!