[LO] Longeerfotos + vraag.=

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

[LO] Longeerfotos + vraag.=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 20:03

Ik zet hier 2 longeerfoto's van mijn fell-pony neer, ik vraag me af of ze te diep loopt.
Ik longeer met touwtjes.
Wat vinden jullie?
De pony is vier en wordt af en toe gereden.
Ik merk dat ze met de galop nog moeite heeft, vooral tijdens het rijden.
Is dit een balans kwestie en zal ik de galop voorlopig nog maar even laten zitten?
Afbeelding
Hier loopt ze behoorlijk diep, vind ik.

Afbeelding
Af en toe komt ze zelf weer wat omhoog.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:12

wat een luek beestje!!Maar uhm.. de vraag laat ik wel aan iemand anders over..

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:13

Op zich is diep lopen niet erg, als ze daarbij maar niet alleen maar op de voorhand gaat sloffen. IK vind het erg moeilijk om deze foto's te beoordelen. Ze zijn iets te ver weg. Haar manen hangen over haar hals waardoor ik niet kan zien of ze haar hals draagt (dan is de spier aangespannen). Ik vind dat ze op de bovenste foto haar achterbenen best aardig onder haar lichaam zet. Jij kunt zelf beter inschatten of ze wel actief loopt als ze zo diep loopt.

Misschien kun je nog een keer foto's maken die wat dichterbij zijn en doe haar manen dan even in een hengstenvlecht.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:14

Galop zeker niet laten zitten, Oefening baart kunst.
Ik vind het er wel goed uit zien. Ik heb het idee dat ze goed ontspant en goed ondertreed achter, maar het blijven foto's.

Heb je het idee dat ze er moeite mee heeft?
Zet ze dan wat langer, als je twijfeld.
Leuk ding btw

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:15

Ik vind galop een goede oefening voor een jonge pony en zou het zeker meepakken. Probeer op de foto waar ze zo diep loopt om meer voorwaarts te drijven met de zweeep dan is het niet zo'n probleem.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:17

Op die eerste foto hangt ze precies wel heel hard op die touwtjes, of ligt dat aan de foto?

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 20:39

Dat hangen valt reuze mee, ik heb eigenlijk altijd het idee dat er maar heel weinig spanning op staat.
Ik zal idd eens haar manen vlechten en dan nieuwe foto's maken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:58

ze loopt op de foto's voorwaarts neerwaarts zover i9k kan zien, dat is juist goed, want daardoor zijn ze verplicht de rug en schouderspieren te ontspannen en soepel te maken. wel is belangrijk om het paard tijdens dat voorwaarts neerwaarts lopen via de achterhand te laten gaan. deze moet ten alle tijden actief zijn. wat ik kan zien op de foto is dat zeker het geval. hij loopt ruim genoeg. wat de galop betreft, om het 'balans' erin te krijgen kun je misschien in het begin zoveel mogelijk op rechte stukken een arbeidsgalop proberen te laten lopen, zonder dat hij meteen helemaal aan de teugel loopt, als het balans beter is kan hij zich ook beter ontspannen en nageven. ik hoop dat je er iets aan hebt. succes!
groetjes

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:44

Galop idd gewoon mee pakken, goed aktief houden en desnoods (zeker als je het voor het eerst doet) even de touwtjes wat losser, dan kan ze net wat makkelijker haar evenwicht vinden.
Wel goed voorwaarts houden.
Van galloperen aan de longe gaat ze ook onder het zadel beter galloperen. Succes.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 07:54

Als ze te diep gaat lopen moet je haar wat meer door laten lopen, dan kan ze niet meer zo diep lopen (zo is het tenminste met onze paarden). Op de onderste foto vind ik haar juist goed lopen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 08:51

Dat diepe is helemaal geen probleem àls ze achter maar goed genoeg ondertreedt, dan is het juist super!
En inderdaad, gewoon galopperen, het scheelt als je de volte wat groter maakt.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:05

Allereerst: mooie pony!! Lachen

Hij loopt heel mooi voorwaarts neerwaarts in de ontspanning. Is niks mis mee. Maar zorg dat het tempo gelijk blijft als hij zo laag loopt.

Als je wil dat hij nagevelijk blijft en zich toch wat meer opricht dan zou je de touwtjes anders kunnen bevestigen. Als ik het goed gezien heb, dan lopen ze nu vanaf de longeersingel horizontaal aanr het bit en dan tussen de benen door naar de singel terug.

Als je hem wat hoger wilt hebben kun je de touwtjes vanaf het bovenste punt van de longeersingel naar het bit laten lopen en dan horizontaal terug naar de singel.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:21

Ik denk niet dat ze te diep kan lopen. Als ze met haar neus over de grond gaat, leert ze juist haar rugspieren goed te gebruiken en een paard met goed ontwikkelde rug spieren kan je straks makkelijker oppakken (voor het paard is het makkelijker). Ik ben juist een groot voorstander van lekker laag laten lopen. Dus te laag, nee ik denk het niet. Zolang ze niet op de touwtjes hangt.

En trouwens, wat een supergave pony heb je zeg. Ik ben fell-fan

Ereslover

Berichten: 16
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:34

Mooie pony hoor.
Zo te zien loopt ze inderdaad goed voorwaarts neerwaarts. Ik denk dat het advies van de touwtjes anders bevestigen een goede is.En je kunt zelf het beste beoordelen of ze echt hangt of dat het ontspannen neerwaarts lopen is. Ze zet haar achterbenen in ieder geval goed onder zo te zien, dus dat is al heel goed. Knipoog
Echt een leuk ding ben benieuwd hoe ze onder het zadel is. Kusje

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:48

longeer lekker zonder touwtjes en longeersingel geef hem de vrijheid.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:50

emy_dreiklange schreef:
longeer lekker zonder touwtjes en longeersingel geef hem de vrijheid.


Dat is niet eens longeren... Alleen aan een lijntje is puur conditie. Dus dan kun je die longeerlijn ook wel weglaten... De touwtjes (en dus de singel) zijn er voor de spiertjes te trainen. Door de touwtjes steeds anders te zetten kun je ontzettend veel verschillende spieren trainen.

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:52

ow +) ik had juist de tip gekregen om zonder singel en slof te longeren?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:49

Voor conditie is dat prima hoor. maar veel spieren train je daar niet mee.
Lees een een boekje, dat zal veel verduidelijken Lachen

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:53

dan moet ik zeker een longeersingel omdoen voor de conditie voor dreik

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:23

Zeker doorgaan met longeren (met touwtjes, rennen doet ie maar in z'n eigen tijd), maar ook de galop erin meepakken hoor!
ik vind vooral de eerste foto wel heel extreem diep (te diep) voor zo'n jong en ongeoefend paard. Als een paard veel kontspieren heeft, en verzameling kent, dan is het heel goed. Maar bij vrijwel alle jonge, onervaren paarden is dat niet zo. Pas daarom extra veel op dat ie niet op de voorhand gaat lopen als je nog zo longeert. Op de voorhand lopen betekend extra slijtage, en grotere kans op blessures.
Het liefst zou ik het paardje ietsjes hoger willen zien, maar wel met lengte in de hals! Vooral om het feit dat dit een jong dier is, en de verhoogde kans daarbij dat ie op de voorhand komt!

Succes, en leuk dier trouwens!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:57

emy_dreiklange schreef:
longeer lekker zonder touwtjes en longeersingel geef hem de vrijheid.

Wij noemen dat geen longeren maar vliegeren... Haha!

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:50

Saar"]
[quote="emy_dreiklange schreef:
longeer lekker zonder touwtjes en longeersingel geef hem de vrijheid.

Wij noemen dat geen longeren maar vliegeren... Haha!
[/quote]
hahah die is leuk Haha!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:24

ik wil er ook ff een vraag aan toevoegen ik heb dus een 3jarige en tegen mij werd dus gezegd dat een uur longeren te veel is voor het beessie weet iemand hier wat dan wel beter is want hij word weinig gereden en elke dag gelongeerd iemand tips+uitleg????

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:20

Wenny:
je kan je eigen topic starten boven de topics (titels) en dan zie je nieuw onderwerp en daar klik je dan op en dan kan je je vraag stellen en doe er wel [LO] voor dat is voor longeren

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:14

wenny schreef:
ik wil er ook ff een vraag aan toevoegen ik heb dus een 3jarige en tegen mij werd dus gezegd dat een uur longeren te veel is voor het beessie weet iemand hier wat dan wel beter is want hij word weinig gereden en elke dag gelongeerd iemand tips+uitleg????



een uur is veel te lang al helemaal voor een 3 jarige!
je kan beter een kwartiertje ofzo longeren.
ik denk niet dat je pony het straks nog zonder tegenzin aan die lijn gaat als je wel een uur longeerd.
elke dag longeren voor een 3 jarige vind ik ook veel...