SpaansePas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

gillian

Berichten: 4383
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 19:59

ik ben op het moment met 2 paarden bezig om ze de spaanse pas te leren.
de ene is een lusitanomerrie van 5 jaar en de andere een friese hengst van 13 jaar.
met de merrie zijn we nu zo'n 2 weken bezig en ze doet al wel eens een pasje goed.
met de fries ben ik nu ook zo'n 2 weken bezig en die heeft eindelijk door dat ie op de tik met de zweep zn voet op moet tillen.
dit ben ik nu aan het uitwerken zodat ie bij een lichte aanraking zn voet optilt.
zo ben ik te werk gegaan:
eerst leer je je paard om op een aanraking/tikje met de zweep, ter hoogte van het pijpbeen, zn voet op te tillen.
zogauw ie ook maar even zn voet optilt uitbundig belonen.
daarbij blijf je het commando herhalen die je wilt gebruiken voor deze oefening bv "op"
zogauw ie dat onder de knie heeft kun je aan de passen gaan werken.
ik gebruik daarbij een kaptoom met longeerlijn of halstertouw.
je gaat langs je paard staan, schouder aan schouder en dan loop je met je paard aan.
zogauw ie zn voet optilt houd je hem een beetje tegen(kaptoom) en geef je het commando en een tikje met de zweep tegen het been wat ie op moet tillen.
ben al tevreden als ie alleen dat been een tikje langer omhooghoud als anders.
wil niet teveel in een keer.
na een paar stappassen later probeer je het opnieuw.
telkens 1 pas en dan weer doorstappen.
werk dit uit naar de zogenaamde polka pas.
dit is een spaanse pas en dan een gewone stappas ertussen.
zogauw ie dat onder de knie heeft kun je verder gaan met de spaanse pas.
dit vergt veel tijd, dus heb gedult en blijf belonen als ie het goed doet!!
gaat er iets verkeerd , gewoon niet belonen en nog een keer proberen. heb je meer vragen pb me ff!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker