[NH] Freestyle of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

[NH] Freestyle of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 17:33

wat vind jij van de freestyle manier ?

want kijk mijn pony wil niet meer in de trailer en dat vinik niet zo leuk ik ben nu wel een half uur bezig ofzow. maar dat komt omdat ik hem niet dwing...... ik lok hem...
maar nu was ik op de ponyclub en ik ging wer terug naar huis maar toen wou hij weer niet in de trailer en toen gingen ze allemal helpen 10 man ofzow en toen kwamen ze aan met bezems en longeerlijnen en dat von ik helemaal niet leuk en ze probeerde me te helepen maar ik wou het niet zo . tja ardon ging er wel in omdat hij bang was.....

maar wat vinden jullie ervan....? zijn jullie voor of tegen freestyle eerlijk zeggen zeg ook ff wat je vind van de gewone mep en sla en scheld manier...... (overdreven)

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:38

ik vind freestyle manier zeer goed maar je moet onderscheid kunnen
maken tussen angst en "treiteren"

Mijn pony is dus meestal aan het treiteren maar als ik een keer scheld
en een klap op de kont dan stap ze er zonder probleem in!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:15

Die van mij is nu 2 keer op de trailer geweest, en de 2e keer wou ik haar op de manege weer in de trailer zetten, bleef ze op de klep staan!
Ik dacht die vind het vast een beetje griezelig, ze was de vorige keer een beetje van de klep gegleden. Dus ik maar praten en voorzichtig vragen aan het halstertouw, maar ze bleef gewoon staan. Ik even goed kijken, staat ze een beetje op rust in de klep! Ja hallo, dan krijgt ze wel een tik voor de billen, en ze liep er meteen in Haha!

Met bezems en longeerlijnen ben ik helemaal geen voorstander van, er moet ook rekening mee gehouden worden dat een paard licht claustrofobisch is. Maar de 1 is dat meer dan de ander.
Sommige paarden hebben een nare ervaring gehad met de trailer, de ander wil gewoon niet weg van thuis bij de anderen en de ander houdt je gewoon voor de gek!

Wat denk je dat de reden is dat je pony de trailer niet meer op wil?

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:48

Mijn vorige pony wou de trailer ook niet in. Die moesten we half verdoven en anders ging ze d'r echt niet in. Maar dat vind ik best wel logisch. Want ze is een keer met de trailer over de kop geslagen en ja dan is het logisch dat je bang bent! En bij mijn pony nu die wil ook de trailer niet in maar dat is gewoon omdat ze geen zin heeft. Want eerst liep ze d'r zo in. Maar nu hoeft iemand er maar met de longeerlijn achter te staan en ze gaat al...................... Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:24

Ik weet dat Isabeau 9 van de 10 x zonder enig probleem de trailer in loopt. Als ze nou juist die 10e x niet laadt, weet ik dat het treiteren is en ga ik dus niet staan lokken. Ik word gewoon boos en indien nodig krijgt ze een tik op der kont bij....

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:22

ga met je paard oefenen want als het echt uit angst is moet je je paar dduidelijk maken dat hij jou kan vertrouwen. probeer geduld te hebben en niet te gaan slaan (een tik als hij je in de maling neemt is wat anders)
probeer het vertrouwen van je paard te winnen dan kom je waarschijnlijk al een heel eind
wat je ook kan proberen is om je paard in een bak te zetten met een trailer en dan steeds zijn eten en hooi in de trailer te zetten dan krijgt hij vanzelf wel honger als hij dan een paar keer makelijk de trailer is in geweest uit zichzelf zal hij zien dat er niets ergs aan is

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:27

Luna was een keer letterlijk en figuurlijk de trailer in gemept en was een keer over de kop heen geslagen tijden het inladen.

Met veel geduld en vertrouwen moet het lukken.Als je Ardon er nu ook ''inmept'' je ook kans dat ie je niet meer vertrouwd en dan kan je het helemaal shaken.

Je kan het best in het weekend gewoon de trailer op t erf zetten en de hele tijd proberen.Zo heb ik dat ook met luna gedaan en ze gaat er nu ook gewoon in!!!

Good luck!!!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:24

Ik ga voor de 'paard vriendelijke' manier. Je paard krijgt alleen maar een hekel aan de trailer als je hem erin mept.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:09

er is wel een verschil tussen freestyle en je paard de trailer inlokken.
Freestyle wil zeggen dat je met je paard volgens een van de freestyle-methoden (of een combinatie die je goed ligt) bezig bent met grondwerk (en/of rijden). Daarbij gebruik je lichaamstaal om acties van je paard te vragen. Het de trailer inlopen is dan onderdeel van een heel trainingspakket. Maar het lokken van een paard (zoals je dat zelf aangeeft) hoort daar volgens mij niet in. Ik laad mijn paard op de freestyle manier. Dat wil zeggen dat ik zelf naast de trailer ga staan en mijn paard verzoek om erin te lopen. Tegenwoordig doet ze dat zonder problemen...voor die tijd heb ik de 7 games van parelli gebruikt om haar eerst freestyle en NH te trainen en daarbij heb ik de trailer als een van de objecten gebruikt (die stond er gewoon). Na een week of twee liep ze er zonder problemen in en weer uit.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:52

Ik zou de mikki's manier proberen Knipoog Die helpt echt heel goed! de laatste keer liep hij er zo in!!