[OV] Freestyle, rijden met touwtje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[OV] Freestyle, rijden met touwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 23:15

Ik wil jamaica gaan leren om haar puur op een touwtje om de hals te rijden.
Hoe kan ik dit het beste aan pakken, en heeft iemand misschien intressante links voor me? (engels talig mag ook)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:49

eerlijk gezegd heb ik het Lanna niet echt geleerd, ik ben er gewoon op gaan zitten (eerst in de round penn) heb een touwtje aan haar halster geknoopt en ben gaan rijden. (zo hebben we het trouwens met alle paarden gedaan) In het begin heb ik ervoor gezorgd dat het touw altijd aan de binnenzijde hing (voor het sturen), dus dat wil zeggen dat je het touw steeds moet omgooien. Later deed ik ook dat niet meer. Sturen gaat voor 80% op zit en been, het touwtje gaat tegen de hals of van de hals voor sturen. Belangrijk is wel de rem: je paard moet snappen dat het terug moet komen op de zit. Of als je parelli-grondtraining hebt gedaan op het slingeren/wiebelen van een touw. Als je zelfverzekerd door de bak of de round penn stuurt kun je het eens op de wei proberen....Op dit moment ga ik ook zo met haar naar buiten. Wel is het handig op een touwhalster te gebruiken en een wat zwaarder touw. Ik gebruik zelf een parelli-set, daar ben ik erg tevreden over....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:40

je zou Scherps een pb kunnen sturen... zij is hier expert in.....

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:27

Een stalgenoot van mij doet dat ook. Zij gaat op haar paard, zonder zadel (maarja kan ook met zadel eventueel natuurlijk) en dan eerst nog hoofdstel in en tegelijkertijd een halstertouw rond zijn hals geknoopt. Als het paard is losgereden doet ze het hoofdstel af en rijd ze verder met het touwtje.
Ze doet dit nu alleen in de bak...bij ons zij er nogal veel drukke wegen waar je langs moet dus erg verantwoord is het dan niet om dit zo buiten te doen.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:30

Volgens mij is het gewoon een kwestie van gevoel. En van de band met je paard. Als je een goede band hebt en je rijdt veel op je zit, zijn er (bij mij) weinig problemen.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:23

Gewoon tja...
Ik heb tijdje gefluisterd met hem!!
En kan er nu helemaal los mee rijden in normaal formaat bak!!
Zelfs losspringen enzow... Alleen figuren is nog wat moeilijk Haha!
Maar recht afwenden vanaf korte zijde duz c-a of a-c kan al wel!!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:59

Ik reed met Karin ook vaak alleen met een touwtje.
Ik begon ermee dat ik haar stuurde door druk van de teugels op de nek en stoppen op stem.. Dit had ze eigenlijk gelijk door.
Daarna ging ik gewoon met touwtje rijden, maar nog wel met een hoofdstel om, voor in geval van nood. Heb het nooit nodig gehad, dus dat hoofdstel liet ik al gauw achterwege.
Ze was prima te stoppen en sturen met touwtje, kon er ook dressuurproefjes en zijgangen mee lopen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:55

gewoon rijden op je zit zoals je dat gewoon al doet met dressuurrijden.
vervolgens doe je een touwtje om zijn hals voor het geval dat en dan laat je het touwtje achtewege en ridj ej netzo als 'gewoon'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:23

Ik check op die manier m'n neckreining. Heb er eigenlijk nooit iets aparts voor gedaan ofzo, het lukt gewoon.