[LO] Longeervraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

[LO] Longeervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 23:30

moet beginnen met de kleinste te beleren...heb de andere zonder longeren beleert, want die waren erg rustig....nu is brechje heeeeel erg druk en lijkt het me beter om met longeren te beginnen.
alleen het grote probleem met haar is dat ze altijd naar je toekomt en dan je uit gaat zitten dagen...ze wil dan spelen (beest is maf Knipoog ) en ze geeft helemaal niks om de zweep!
hoe kan ik haar op een normale manier leren om netje rondjes lopen bij het longeren??

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 08:23

met zijn tweeen beginnen. 1 ernaast en dan haar rondjes laten lopen. Tot ze goed snapt wat de bedoeling is !!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 12:59

MirandaB schreef:
met zijn tweeen beginnen. 1 ernaast en dan haar rondjes laten lopen. Tot ze goed snapt wat de bedoeling is !!


dan hoop ik dat iemand me kan en wil helpen, want ze is echt een beetje gek Knipoog denk dan nog steeds niet dat ze het wil vatten......ze is een beetje dom en wil alleen maar gezellig doen en gras eten....maar we zullen het proberen.........los rondjes lopen wil ze wel, maar ik denk dat ze dat touw eng vind Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 15:37

vraag iemand met ervaring om hulp.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 23:23

aan ervaring is hier niet tekort( dit wordt het 7e paard wat wordt ingereden en gelongeerd)....maar longeren lukt gewoon voor geen meter , ze snapt het niet ofzo.....ze is veel te afhankelijk en wil alleen maar naar je toekomen. zweep kan haar niet schelen, ze is vreselijk hard! als je er naast loopt gaat het goed, maar ze vat niet dat ze zonder ook rondjes moet lopen........los longeren is geen probleem, ze kan alle stemcommando's, want ze loopt op strand gewoon los.........maar denk dat het geen makkie gaat worden, kan natuurlijk inrijden zonder longeren, maar is wel zo makkelijk als het wel lukt!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:35

Dubbele longe, met tuighoofdstel en een helper die er naast loopt die zich vervolgens in laat halen zodat hij uit beeld verdwijnt. Loopt ze vervolgens goed aan de dubbele longe (alle commando's en band slepen), dan kan je ze in tweespan naast een ervaren paard zetten. Met een extra enkelspanleidsels aan het te beleren paard.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 19:35

bedankt! we hebben op strand een beetje geoefend, ze bleef netjes naast truus lopen.....maar denk dat het geen makkie wordt...........

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:04

Dat zal zeker niet !! maar heb wel geduld .............
Succes!!!

Hoe heb je het nou gedaan dan ?? een paard ernaast ?? lees net in je profiel dat truus een ander paard is.. of heb je haar ingespannen??

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:21

brechje schreef:
aan ervaring is hier niet tekort( dit wordt het 7e paard wat wordt ingereden en gelongeerd)....maar longeren lukt gewoon voor geen meter , ze snapt het niet ofzo.....ze is veel te afhankelijk en wil alleen maar naar je toekomen. zweep kan haar niet schelen, ze is vreselijk hard! als je er naast loopt gaat het goed, maar ze vat niet dat ze zonder ook rondjes moet lopen........los longeren is geen probleem, ze kan alle stemcommando's, want ze loopt op strand gewoon los.........maar denk dat het geen makkie gaat worden, kan natuurlijk inrijden zonder longeren, maar is wel zo makkelijk als het wel lukt!


Je zei in een ander topic dat ze heel bang is voor de zweep en hier staat weer wat anders. Als ze zich niks van de zweep aantrekt mag je er best eens een flinke tip mee uitdelen. Er zijn maar weinig paarden die longeren niet snappen volgens mij weet ze precies hoe ze onder het werk uit moet komen. Ik zou niet precies naast haar blijven staan maar iets erachter er goed de zweep richting haar kont houden. Je moet zorgen dat er voldoende afstand tussen jullie blijft, als ze naar binnen komt, doe jij een paar passen achteruit en gebruik je stem en zweep om haar weer naar buiten te drijven. Suc6 ermee Lachen

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:45

En als je het nou eens probeert op een 'andere' manier, met de freestylehulpen? Dus extra letten op je eigen houding en vooral positie.
Als je hier meer over wilt weten, dan kun je boeken lezen van bijvoorbeeld Klaus Hempfling of Emiel Voest.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 20:49

Citaat:
Je zei in een ander topic dat ze heel bang is voor de zweep en hier staat weer wat anders.
dit gaat over 2 verschillende paardjes, maar dat geeft niet hoor Knipoog Haha!

we hadden dus er een paard naast gezet (nog niet ingespannen, daar zijn we nog niet), zo kon ze het een beetje afkijken en ze liep zowaar al een rondje in haar uppie aan de lijn Haha! het was 1 rondje maar 1 rondje is toch al een begin!
daarna had ik haar losgegooid en dan loopt ze wel gewoon door in rondjes (zonder lijn)....ze wil gewoon een free-style paardje worden.
het probleem als ik bij dit paard een zweep meeneem is dat ze dus totaal niks meer doet dan naar de zweep bokken...ze is gewoon verwend(is mijn flessekindje...), maar zonder is ze zo onwijs braaf Lovers

maar daarna ging Ben die truus aan het rijden was ervandoor, viel eraf en kon ik truus uit de zee gaan plukken, was zeiknat en gingen we maar richting huis, dus nog niet helemaal kunnen oefenen...ga het eens in de wei proberen,misschien heeft ze het onthouden Haha! Verward

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:50

brechje schreef:
Citaat:
Je zei in een ander topic dat ze heel bang is voor de zweep en hier staat weer wat anders.
dit gaat over 2 verschillende paardjes, maar dat geeft niet hoor Knipoog Haha!



Haha! sorry daar heb ik overheen gelezen B)

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 20:56

geeft niet hoor, ik had er geen naampjes bij geschreven, maar we hebben er nu 4 op het moment, dus kan nog allerlei combi's maken ook! de bange is vinessa (4 jaartjes) en de stoere is brechje (2 jaartjes) en dan hebben we ook nog truus(die is al langs geweest, 10 jaar) en marion van 9 jaar!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 21:03

Rieja schreef:
En als je het nou eens probeert op een 'andere' manier, met de freestylehulpen? Dus extra letten op je eigen houding en vooral positie.
Als je hier meer over wilt weten, dan kun je boeken lezen van bijvoorbeeld Klaus Hempfling of Emiel Voest.


ze zijn al volledig free-style beleerd, maar wil haar nu toch meer richting dressuurmatig gaan trainen.......ze doet alles voor me en loopt daarom ook met gemak helemaal los (ook op drukke plaatsen), maar ze moet aan de longe leren lopen, omdat ze ingereden moet worden in zomer en ik dat zelf niet ga doen dit keer....maar dat meisje die me gaat helpen durft er dus niet op zoals ik het doe! en wil er wel op als we aan de longeerlijn lopen, maar ja dan moeten we haar dat even gaan leren, lijkt me handig Haha!
Ze is dus al geheel goed getraind, maar dus op een manier die niet bruikbaar is....wel voor mij, maar niet voor het meisje die er eerst op moet! Scheve mond maar een andere techniek leren aan een paard wat denkt alles al te kunnen, is dus een klein beetje een probleem Verward