[LO] longeren met bijzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

[LO] longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 22:15

ik wil dit gaan doen omdat ik best wel in een dip zit (lees; luie pony)
en een paar mensen hebben mij al een tip g egeven om met bijzet te longeren.
hoe reageren jullie paarden hierop? zijn ze fijner met rijden etc?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:47

wat is precies het probleem? Zo valt er weinig over te zeggen nl. Ik ben niet zo'n liefhebber van bijzets, werk liever met touwtjes, gogue, chambon of pessoa, afhankelijk van mijn doel.

gizmo17
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 02:34

ja mijn oude paard wel hij werd soepeler in zijn nek en ging sneller ontspannen lopen maar je moet wel rustig beginnen als je paard dat niet gewend is want anders gaat hij mischien stijgeren en klapt hij in een keer achterover veel succes er meee
Haha!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:22

het nadeel van bijzet is. is dat je paard alleen van voren in de krul loopt. het gevaar hierbij is dat je vind dat ze zo geweldig loopt met d'r voorkantje. dat je haar achterkant vergeet.. en aan de teugel lopen moet gebeuren vanuit de achterhand......
je kan dus beter een pessoa gebruiken die werkt vanuit de achterkant en door wisselwerking gaat ze met de voorkant ook beter lopen.

groetjes joyce

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:21

longeren is gewoon een uitbreiding van het rijden, mits goed gedaan worden ze gemakkelijker te rijden.

Kim

JoyceNan
Berichten: 237
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:48

HOi,

Maar wat als je een fjord hebt en een gogue, chambon en de pessoa kun je niet gebruiken??? Dat probleem heb ik dus. Ik moet haar achter eronder krijgen met longeren maar de enige oplossing is dus de bijzet voor ons. Een gogue en een chambon zijn te groot. en een pessoa accepteert ze niet Ze is nogal lastig met longeren. En aangezien in altijd alleen ben moet ik het wel veilig houden zowel voor het paard als voor mezelf. Ik heb een gewone longeersingel met vier ringen. Kun je daar ook die touwtjes mee gebruiken en zo ja hoe?

groeten Joyce

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:45

ik longeer meestal met touwtjes, of slofje.
Soms ook wel met niets....

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:30

gewoon met bijzet longeren kan best wel. maar dan zal je je paard gewoon actief moeten laten lopen met de achterhand dus veel zweep erbij. niet slaan natuurlijk maar aanmoedigen...

groetjes joyce

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:47

Gevaar is idd dat hij alleen van voor in de krul gaat, of zelfs helemaal op de kop gaat lopen. Ik longeer zelf alleen met touwtje of elastiek (halsverlenger). En dan over balken, daar wordt ze echt los door haar lijf van.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 01:47

Het enige dat ik gebruik is een halsverlenger, het paard gaat dan ontdekken dat door naar beneden te lopen met z'n hoofd de druk weg gaat, zo ontdekt het paard dit zelf en zal het makkelijker doen dan dat jij hem dwingt.
het ene paard kan in het begin meer verzet tonen dan het andere.
Het paard dat ik nu train....wilde niet toegeven aan de druk (had de elastiek op z'n langst) Toen heb ik deze korter gemaakt, na een paar rondjes had ze het wel door en toen de elastiek weer langer gemaakt en het gaat nu stukken beter.

Ik zou niet van die "hoofd-vast-zet-dingen" gaan gebruiken.
Bovendien zo'n halsverlenger kost maar ca. 10 euro!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:50

René schreef:
zo ontdekt het paard dit zelf en zal het makkelijker doen dan dat jij hem dwingt.

Ik zou niet van die "hoofd-vast-zet-dingen" gaan gebruiken.
Bovendien zo'n halsverlenger kost maar ca. 10 euro!

en wat doet en is een halsverlenger dan anders? Kies een hulpmiddel dat aansluit bij het probleem, niet vanwege de prijs!