[AR] Mennen, iets voor Tiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

[AR] Mennen, iets voor Tiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 22:51

Het lijkt me leuk als Tiko ook leert om voor de kar te lopen. Niet dat ik van plan ben dat fanatiek te gaan doen, maar als hij het kan, kan het altijd van pas komen. Ik wil het zelf niet gaan doen, heb abs. geen ervaring, maar dan ook ech GEEN. Iemand bij mij op stal heeft tuig dat ik kan gebruiken (en ze had een karretje, maar die valt van ellende uit elkaar). Ik zoek dus iemand die Tiko wil beleren, die misschien(??) zijn eigen karretje daarvoor kan gebruiken.

Maar is het wel wat voor Tiek? En waar vind ik zo iemand? Heeft het wel zin om het te leren, als dat toch niet echt een hoofd doel wordt voormij?

Heb abs. helemaal geen ervaring met mennen, weet niet eens bijv. of ik het wel leuk vind. Dus alle tips/ervaringen en commentaren zijn welkom!

Oja...het rijden onder het zadel wordt toch niet g ehinderd door het lopen voor de kar??

Kus

Myrhte

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:14

wij mennen nu sinds een paar maanden (wat gaat de tijd toch snel Haha! ) met onze fjord en dat gaat prima Cool Lachen
Hij vind het heel erg leuk en het is heel goed als afwisseling voor je paard Party!! (ook omdat hij weer 'andere' spieren gebruikt enzo)
M'n fjord heeft vroeger ook wel eens voor de kar gelopen maar toen ging het niet zo heel goed (hij vond het tè leuk... Haha! ) maar nu hij wat ouder is luisterd hij wat beter enzo... Lachen
Ik heb(had) trouwens ook geen ervaring met mennen enzo hoor, maar iemand die ik ken helpt en das wel fijn natuurlijk Haha!
Je kan het opzich wel een x proberen met 'm Cool alleen moet je idd. wel eerst iemand vinden die er veel van weet enzp...misschien even rondvragen aan mensen op stal ? ben benieuwd of het lukt Pling Cool

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:20

Ik heb dus een tuiger... *LOL* Niet eens zo bewust.. ik heb hem dus niet gekocht omdat het een tuiger was.. Was/ben verliefd Lovers
Ben me er later pas in gaan verdiepen..
Mijn grote voordeel was dat hij net 2 weken weg was geweest om te beleren.. Hij kan het dus...
Vorige week heb ik hem voor het eerst met behulp van iemand anders in het tuig gezet.. Wist echt niet hoe dat allemaal werkte ... Ik heb dus ook nul ervaring met dit..en ben erachter gaan lopen aan de lange teugel om te voelen hoe dat ging.
Super... Begin het zelfs leuk te vinden Haha!. Ik wilde in het voorjaar pas gaan beginnen met een cursus voor mezelf... (kan bij mijn buren) Maar ik was bang dat Sandor het dan misschien weer vreemd zou vinden... Dus ik hou het zo een beetje bij.. Onze grote kar staat in de winterstalling dus die kan ik helaas niet gebruiken. Lips are sealed
Maar ik zou het je zeker aanraden om eens te gaan doen..

En wat rijden betreft. Hoeft het niet veel invloed te hebben...(van horen zeggen) Sandor draagt heel hoog maar onder het zadel is hij heel goed neerwaarts. Zo probeer ik zijn onderhals weer een beetje af te breken..
Succes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:44

Mennen is veel leuker dan onder zadel rijden vind ik zelf, ik heb het voorbije voorjaar m'n brevet gehaald, en het leuke is dat je meteen te techniek bezit zelf je paardje die dingen een beetje aan te leren. Die van mij gaan zeker en vast een maand de menstal in op te beleren door een prof. menner (V. Standaert) - gewoon kwestie van veiligheid en dat hij toch veel meer ervaring heeft dan ik.
Mennen mag met een jonger paardje al dan onder zadel gewoon omdat het heel goed gebruik van de rug en benen vraagt om te trekken, het is heel goed voor je paard. Het ene hoeft zeker ook het andere niet te hinderen - maar al bij al zou ik wel aanraden of lessen te volgen of te groomen bij een menner en zo de techniek af te kijken, want je kan mennen al "trekken" aan de leidsels en je kan mennen al "toegevend" met je leidsels, het grote verschil is de vriendelijkheid naar je paard toe en hoe hij daarop zal gaan reageren ... Verder is het gewoon een eigen vorm van rijden met één hand en met twee, maar ook het leren omgaan met een span en tuig ... want het is echt niet gelijk hoe je die -bij de leek uitziende- spaghetti erop gooit hoor, er zit een volgorde in met een degelijke reden voor alles .... zelfde met je rijtuig en de dingen die je daar moet van kennen om voortijdig fouten te zien (je wil het niet voorhebben dat een wiel afloopt om maar iets te zeggen).

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:39

Waarom stap je niet eerst eens bij iemand anders op de wagen om te kijken of je het mennen leuk vindt? Anders is Tiko misschien straks beleerd en vind jij mennen helemaal niet leuk... Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:26

eej myrthe: zondag ben je de klos, als je dan toch op de wagen zit... en marije even heel lief aankijkt.... mag je misschien wel een stukje mennen Lachen

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:29

ik ga mijn volgende paard ook voor de kar leren

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:47

snowdon schreef:
eej myrthe: zondag ben je de klos, als je dan toch op de wagen zit... en marije even heel lief aankijkt.... mag je misschien wel een stukje mennen Lachen


Da vin'k wel cool hoor Haha!

*gaat alvast oefenen op lieve glimlach*


(Misschien is hij wel lief genoeg voor een rondje op snowdon (zonder w, goed he Koe ) }> )

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:01

Zelf men ik eigenlijk niet. Wel is mijn pony er beleerd voor door mijn kennis. Hij kon er gelijk voor, omdat ik al dingen als tuig en trekken had geoefend. Zelf vind ik het mennen eigenlijk heel leuk, en toch ga ik nooit met Taran. Ik heb er geen ervaring voor en ook de spullen niet.
Wel ga ik vaak met mijn kennis mee met zijn Welshcob voor de kar. Ook wedstrijden, en dat is leuk. Deze pony berijd ik onder het zadel (2-4x per week), dat hij beleerd is met de kar is makkelijk. Hij luistert goed op stem. Daarbij is het afwisseling voor hem. En ik vind hem heerlijk rijden, ondanks dat hij menpony i's. Hij gooit hoog op, maar dat zit in het ras!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:49

Toen wij mijn ruintje kochten was hij alleen beleerd voor het mennen, daarna is hij ingereden maar later zijn we er ook mee gaan mennen. Ik vind het super om te doen, en Mazzeltje, die vind het echt helemaal geweldig.. volgens mij is er niks wat hij liever doet!

Verder ben ik (toen Leon en Snowdon nog in E-L woonde) best vaak mee gaan mennen, en ik baal er ontzettend van dat ik niet meer zo vaak kan mennen (mag niet met Mazzel alleen over straat) maar mijn tinkertje gaat ook nog voor de kar als ze oud genoeg is, en daar kijk ik heel erg naar uit! Lachen
Ik wens je in elk geval heel veel plezier!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 20:07

nu tiko en?? ook al verloren door het menvirus????
wat was hij super he voor de kar???
helemaal modelpaard...
en je deed het harstikke goed op de kar!!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 19:41

THX Marije, voor het uitleggen, uitproberen...en natuurlijk voor het voorbeeldige gedrag van je prachtige super tink! Tjee...wat een bink is het! Lekker veel uitstraling!

Het is heel wat minder 'saai' dan ik dacht (hobbelt wel *LOL*) Om nou direkt te zeggen dat ik 'besmet' ben dat nog niet, maar wil het wel zekers nog es doen Lijkt me echt gaaf, als Tiek het ook kan, denk niet dat ik het leuker gavinden dan rijden, maar zekers erg leuk!!

*is alleen nog bang voor stakingen van Tiko's kant Schijnheilig *

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:37

bloos bloos. wat een complimenten. maar ik stond zelf ook helemaal versteld van baily's gedrag. met uitzondering dan van het feit dat meneer de pannenkoeken en wortels wou jatten....

maar het is idd een bink.. .zucht..........