[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Apple, Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne

Lori

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:06

Ik ben ook gewoon direct voor het ideal eurotech tuig gegaan, niet eerst wat goedkoop. Heb zo iets van je kan iedere euro maar 1x omdraaien en dan beter wat kwalitatief.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:32

Ik wil even benadrukken naar de gebruikers of geïnteresseerden in de sulky pirouette, cavaletti of Oxer dat ze alle naden steviger laten lassen of op zijn minste heel goed controleren op stevigheid. Ik was vandaag onderweg terug naar huis van de spreekbeurt van mijn zusje op school, maar naar huis toe begon ik steeds meer te merken dat mijn tweewieler raar deed (opeens precies naar achter vallen of juist naar voor).... zag opeens dat het voetbankje aan het loskomen was bij de lasnaad.

Moeder reed gelukkig net achter, pony uitgespannen langs de weg. Mocht de tweewieler even bij werkmannen achterlaten die bezig waren aan een huis zodat ik die eerst naar huis kon brengen en dan ophalen. Komt nu straks een kennis kijken of die het kan herstellen... maar had de pony niet zo braaf geweest of het in 1 keer los geraakt had dit slecht kunnen aflopen. Niet enkel eventueel een verwonding maar ook bijvoorbeeld een pony met een trauma. Sowieso geluk dat het zo dicht bij huis was, wil je niet voorhebben als je net 15km van huis af bent...

Ik kraak ze verder niet af, zijn prima karretjes voor het geld op zich maar dit zou niet mogen :n . Goed opletten.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:28

Ik normaal ook niet maar deze kwam 2dehands op mijn pad en vond ik wel handig voor het beleren en later de mini-shet. Nu wordt die gelast en gaat die hopelijk terug bruikbaar zijn...

@Danine, De HCA hoor ik veel goede dingen over :j

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:08

Ik heb er hier nu echt van overtuigd dat de sulky pirouette niet in evenwicht hangt. Nu klappert die in draf in de lichtogen al half zwevend maar kan dat die in slowmotion telkens de onderkant van de lichtogen raakt ook. Gaat te snel om goed te zien. Dan krijg ik mijn ene voorstuk niet goed vast (schroefdraad bout kapot) ga zien voor andere inbus bouten maar het gevolg is dat die verdraaid en al het gewicht dan op de andere terechtkomt waardoor mijn schoftje scheef trekt.

Dus hoe dat ding terug in evenwicht krijgen, voor de gene die bekend zijn met de pirouette hij hangt nu in het voorste gat (verste van de kar af) van lamoenafstelling, bankje volledig naar achteren. Finn is 93cm hoe kan ik hem beter hangen wat is logica qua die lamoeninstellingen ?

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:18

Goh terug in evenwicht, ik merkte gewoon steeds meer dat die niet helemaal goed stond. Kan dat ik kritischer ben geworden ook op dat vlak.

Laatste rit stond die nu wel vrij goed geloof ik, middelste sleuf (lamoenhoogte) en stoeltje naar achter volledig.

Reden dat ik een Pirouette heb is omdat de andere mini van 79cm nu er ook nog zou voorkomen normaal.

Moet wel zeggen dat ik uitkijk voor eventueel een slag kleinere vierwieler die vlot rolt. Stond eentje te koop maar helaas veel te ver weg.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:40

Ik wacht zelf tot 3jaar, tegen dan kennen ze het verkeer al en zo niet doe ik dat eerst. Daarna leer ik ze wat stuur aan en het tuig en begin ik met er achter lopen. Longeren (meer cirkelen eigenlijk) doe ik zelf niet behalve misschien eens een losse keer maar dat is dan meer uit opvoeding. Ik heb er bij mijn ene tussen zijn 3 en 4 enkel achter gelopen of naast gestapt/gefietst. Soms 2 maanden niet en dan terug eens een enkele keer wel. Die is dan zonder problemen ingespannen geweest, alles was routinewerk al ondertussen.

Na het beleren basis kilometers gemaakt, af en toe eens niks gedaan enkele weken en nu staat die sinds november stil. Niet gepland aan de ene kant, maar was niet tevreden met het evenwicht van mijn tweewieler dus op zoek gegaan naar een koets (ook voor tweespan). Deze waarschijnlijk gevonden nu maar het gaat hem alleen maar deugd hebben gedaan hebben. :j

Mijn tip heb geduld ze moeten nog vele jaren mee als het goed is!

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:38

Werkt het met voorstukken? Anders is een extra paar voorstukken misschien een optie?

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:36

Wat raden jullie aan voor mij?

Zoek een tweewieler voor 2 personen, goede vering, in evenwicht te brengen achter mini's van 85cm tot + 1 meter. De grootste die er momenteel voor zou gaan is +- 95cm maar nog in de groei (nog niet beleerd natuurlijk). Sulky cavaletti is enkel interessant als het een koopje is 2dehands anders spaar ik liever door voor wat degelijker.

Dacht zelf aan de excellent sulky maar er zijn vast nog geschikte tweewielers. HCA is geen doen voor ons om de afstand.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:43

@Eefke85 en hoe breng je dit in evenwicht dan? Zelf geen interesse maar dat vroeg ik mij wel af.

@Zamora staat zeker op mijn lijstje, vrij hoog zelfs. Is wel een jaartje sparen dan maar dat maakt niet zoveel uit voor mij. Heb hier nu de vierwieler waar ze voor kunnen al, zou vooral zijn voor uitstapjes dat we dan een tweewieler hebben die meekan. Moeder heeft haar menbrevet maar kan door een rugletsel niet ver meer lopen.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:13

Hier een compressor om alles van banden te blazen, heerlijk ding.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:15

Nynkster, het bedrijf bied toch andere voorstukken voor je u stuk voor? Dan kan je er gewoon kortere opzetten als het lamoen te lang is of zouden die enkele op de cavaletti's zelf passen en niet op oxer?

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:19

Je kan toch bij de dealer zelf wielen bestellen of is het een oude versie? Wat is er kapot het volledige wiel of de binnenband?

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:12

@Zamora, Serieus? Pfft balen zeg want die staat hoog op het lijstje hier maar als ik lees dat jij moeite had met die van 89cm zal ons ukje van nog enkele centimeters kleiner al helemaal een probleem worden.

Snelsluitingen kan je inderdaad op andere plekken wel eens goedkoper vinden :o .

Hier eentje van 81 a 83cm en 95cm die voor 1 sulky moeten kunnen, HCA is echt verleidelijk maar het moet volledig met normaal bankje + voet stuk zijn omdat mijn moeder met rugklachten zit en ook haar benen zo niet kan houden. Al geïnformeerd ervoor eens maar liep toch ook wel aardig op direct qua kosten en dan nog de afstand vanaf ons, zitten tegen de Franse grens helemaal naar daar om een sulky op te halen is ook erg kostelijk direct -O- .

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:11

Welke maat was dit zanakuzies? Als het shet is zou ik voor mini gaan eventueel ja, je grootste was 90cm toch?

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:31

Maat mini dan, hier heeft zelfs deze van 96cm nog maat mini om ook nmprs.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:25

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:18

Ik heb ook eens twee versies naast elkaar vastgehad en die van Zilco is een stuk soepeler in de beweging inderdaad. Gaat er heel mooi door, als hier eentje komt is het ook een van zilco :j .

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:09

@Iselda, Ik persoonlijk raad echt een hca aan voor zo een kleintje van 82cm. De sport staat er toch om bekend dat die moeilijker in evenwicht te zetten is.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:33

@Mirjam, Ik zou pirouette sowieso er tussen uit halen, kregen wij onmogelijk in evenwicht achter een pony van 95cm en bij eentje van 90cm ook al niet 100%. Persoonlijk zou cavaletti en traverse ook afvallen om de bouw kwaliteit. Ik zou eerder opteren voor een excellent sulky dan in het lijstje. Stond eentje te koop op de bokt markt maar is misschien al weg nu.

Edit: Advertentie link https://www.bokt.nl/markt/ad/488847/moo ... shetlander

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:31

Al deze die met staalkabel systeem mennen, hebben jullie je kabel laten doorlopen tot het borsttuig of hebben jullie de staalkabel ingekort en gebruik je nog strengen? Deze die nog strengen gebruiken hoeveel laat je je kabel nog doorlopen na de katrol, hoeveel is er nodig zodat die nog genoeg kan bewegen?

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:21

Bedoelde eigenlijk voor deze met strengen dan hoe lang je staalkabel nog is dan. Bedoeling is dat hij werkt als een zweng maar hoe lang houd je hem dan na de katrollen.

Heb een tweezitter Hca maar wel met katrol systeem ipv zweng (had achteraf makkelijker geweest)

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:10

Zijn er nog andere opties van sulky's/tweewielers met een bankje waar een pony van 80/81cm voor kan? Ik vrees dat met mijn moeder haar rug en zelf een knie die soms blokkeert dat een eenzitter model zoals hca niet gaat lukken maar wat gaat dan wel?

Ik heb eigenlijk liefst vierwielers en van plan een 16" marathon model te kopen met een bokhoogte van 90/95cm maar die pony is daar eigenlijk ook al terug net te klein voor, het had anders een gemak op zich geweest iets waar ze allemaal voor kunnen. Mijn andere 2 pony's zijn 95cm en 1m01, de kleinste zou er maar af en toe voorgaan eigenlijk maar het moet op zo een moment wel kunnen.

Misschien zijn er opties waar ik niet aan denk nu?

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:37

@Lotje, Ik vrees dat het erg lastig gaat worden om deze volledig zwevend te krijgen. Ik heb deze zelf ook gehad en ik kreeg 'm ook net geen 100% in balans bij geen enkele pony. Hoe groot is je pony?

Laat de lasnaden even verstevigen als je kan ook, bij mij is zo het deel van het voetbankje eens letterlijk in 2 geklapt.
Laatst bijgewerkt door Lori op 22-05-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:21

Lotje, Dan zou ik deze sulky eerlijk gezegd weer verkopen. Die is echt bedoeld voor onder de 90cm stokmaat. Voor jou stokmaat kijk je beter naar hca, excellent sulky, ... als je wat goedkoop wil cavaletti maar goed opletten met de kwaliteit ook. Hier 'm gebruikt bij 90 en 93cm stokmaat en niet in balans te krijgen.

Cupcijk (19-01-2017)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:13

@Cinniz, Ik heb meerdere keren een vierwieler gehad en sinds kort een 2dehands hca en moet zeggen ondanks ik de rem regelmatig gebruikte op de vierwieler en op een gewone tweewieler al snel miste heb ik hem nog geen seconde op de hca gemist.

Ik heb de dag van ophalen op zowel die van Tj*u als op die van hca gezeten en ik had ook de indruk dat die van hca net een tikkeltje smaller zit. Die paar centimeter kunnen wel verschil maken natuurlijk.

Zou deze niet ook wat zijn? https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... i2atiASKlM

Cupcijk (19-01-2017)