[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

xSCWx

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:44

Ik snap wel dat je moet bijbetalen als je nieuwe wielen wil, immers zijn ze al gebruikt. Ik zou hem gewoon even bellen en vragen wat het kost met inruilen. En anders misschien zelf verkopen en de 16 inch voor het volle bedrag kopen. Maar vaak is inruil toch het voordeligst

Da’s godverd*mme ene lieve hond jonge!
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:51

Inderdaad strengen een heel stuk korter, broek zou ik 1 gaatje langer doen. Het lijkt alsof er nog behoorlijk wat gewicht op de schoft hangt, kan je je stoeltje iets naar achteren doen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:01

De HCA kan wel aangepast worden naar een bankje, maar dan moet je wel bijbetalen.
De sulky kan op elke pony afgesteld worden, je kan het stoeltje/voetsteunen en dergelijke verder naar voren/achter zetten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:06

qt_shetties schreef:
Dus mocht ik een tweedehands vinden, is dat prima?

Jahoor, al vraag ik me af of er echt winst in te behalen is als je een bankje wil. Ik weet niet hoe duur ze nieuw zijn met bankje en hoe duur het is om ze om te bouwen naar bankje, daar zou je even prijsopgaaf voor moeten vragen. Plus dat je bij een 2ehands ook vaker heen en weer moet rijden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:30

Ik weet wel dat je voor aanpassingen aan een 'bestaande' sulky heel veel betaald...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:40

qt_shetties schreef:
Wat is heel veel?

Als je hem wil ombouwen zoals jij wil denk ik dat je op 500 euro moet rekenen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:27

Lichtogen op het hoogst, even kijken of je inderdaad nog wat met het lamoen kan doen (korter/omhoog) en anders wat extra ballast achter je stoel maken tot hij in evenwicht is

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:46

Inderdaad streng korter, of lamoen langer.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:58

Leuke combi!
De strengophouders zou ik zeker niet zo doen. Dit gaat trekken op je pony zijn kruis maar voornamelijk kan het borst stuk niet meer goed mee bewegen waardoor het kan gaan schuren. Borsttuig mag nog 1 of 2 gaatjes omhoog trouwens.
De lamoenstokken zou ik nog iets naar binnen draaien zodat de lichtogen netjes tegen het schoftje aan liggen, als je nu gaat rijden heb je kans dat je wagen heen en weer gaan 'klapperen'.
Bij de overgang staaldraad/streng had ik een veiligheids hoesje er omheen gedaan. Maar toen ik mijn sulky eindelijk goed had staan kan het draad helemaal niet meer tegen mijn benen aan.
Of de sulky ver genoeg van je af staat (daar bedoel je de voethouders mee neem ik aan?) kan alleen jij zeggen. Ik heb zelf korte benen en had hem op zijn dichtstbij staan.
Je lichtogen kunnen ook nog een gaatje omhoog, dan belemmert het lamoen minder in bochten op de schouders.
Je lamoen kan ook nog een stukje korter zodat hij de lichtogen niet naar voren trekt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:48

Netjes!!
Zelf zou ik het lamoen nog iets korter doen, en de broek juist 1 gaatje langer (lastig, op die kleine billen is 1 gaatje verschil al zoveel :D)
Overigens had ik zelf bij de broek en strengen ook veiligheidssluitingen, dan kan je je pony in een paar klikken los krijgen, mocht er wat gebeuren.
Ziet er verder goed uit!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:18

Ligt het aan mij of heb je geen zweng op je kar?
De lichtogen horen op het hoogste punt van het lamoen te liggen je hebt namelijk een open lamoen en geen gesloten.
En waarom staalkabels gebruiken, zo te zien trekt de veiligheidssluiting het borststuk flink naar beneden dus dan beter de strengen gebruiken. Ik zie alleen even niet waar de zweng is om die aan te bevestigen :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:27

Oh krijg nou wat (ik heb zelf een HCA gehad), ik zie nu inderdaad de katrollen zitten. Ik dacht dat je heel creatief was geweest :+ en de staaldraad gewoon ergens aan vast had gemaakt.
Ik had de staaldraad zo kort mogelijk, en zoveel mogelijk streng, inderdaad ivm het schuren.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:01

Ik had er een fietsketting omheen, en dan ook om een hek heen. Plus een zeiltje erover.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:02

Teveel gewicht op de bomen is sowieso niet goed. Ik heb het eens meegemaakt hoor, ene boom kapot omdat er teveel gewicht op kwam. Dus zo min mogelijk gewicht, zodanig dat ze in stap in de lichtogen rusten, en in draf zweven. Dan heb je het denk ik over een paar kilo op de bomen, zeker niet meer dan een kilo of 5/10.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:37

Afbeelding
Mijn pony van 1.02m voor de 16”.
Ging prima trouwens. Ik had maar heel soms het idee dat ik wat meer overzicht zou willen hebben, maar dat was vooral bij smallere doorgangen (die altijd prima gelukt zijn overigens).

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:53

Ik had bij de 16" mijn stoeltje al behoorlijk naar achteren staan om druk van de voorkant weg te nemen, dus ik denk dat je met 19" dan echt helemaal naar achteren moet. In heb korte beentjes (op de foto staan de voetbeugels op zijn dichtst bij het stoeltje), je ziet dat ik niet nog verder naar achteren had moeten gaan want dan had ik er niet meer bij gekund :+
Ik heb 6 jaar geleden 3 maanden op de sulky moeten wachten. Tip, neem echt het stoeltje en niet de standaard panzadel die erop zit. Ik ging eens perongeluk door een hele diepe kuil en als ik geen rugleuning had gehad, had ik er geheid achter gelegen :')
En het dichte lamoen vind ik ook onwijs prettig, geen zorgen hoeven maken of de boom niet uit het lichtoog schiet...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:05

Ik vond hem inderdaad ook wel lastig in balans te krijgen hoor. Omdat je er zoveel aan kan verstellen. Maar als 'ie dan eenmaal in balans is, heerlijk!
Fennadev, kan je misschien wat gewicht achter je stoel hangen? Bij mij zweefde de sulky perfect in balans in draf, in galop bleef het lamoen op het lichtoog rusten. Hoe ver je de pony van de kar af zet heeft ook veel invloed, en hoe hoog je de lichtogen hebt hangen. Heb je een foto van je combi Fennadev?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:25

Nena_ schreef:
Het stoeltje was ik inderdaad al van plan om te nemen haha.
Ik ben zelf bijna 1.80 dus ik verwacht dat ik wel makkelijk bij de voetsteunen zal komen :+ Is de gesloten lamoen echt een aanrader? Ik heb daar nog nooit mee gemend namelijk, bij mijn lease pony altijd de gewone gehad en nog nooit meegemaakt dat de bomen uit de lichtogen schoten oid. Daarnaast vond ik het zelf ook altijd wel fijn dat ik de kar zo in de lichtogen kon schuiven, vooral als je alleen inspant.
Ik weeg 59kg en als ik het zo lees dan word dat nog een dingetje op de sulky in evenwicht te brengen...

Het is mooi dat je lang bent, ik ben 1.67 met 56kg, maar jij kan je stoeltje dan nog mooi een stukje naar achter zetten. Dan krijg je hem echt wel in balans hoor! Het is wel even zoeken. De eerste keer ben ik ongeveer 2 uur bezig geweest met het grootste gedeelte afstellen, daarna na een ritje af en toe wat "fine tunen".
Over het lamoen; ik had hiervoor een simpele cavaletti en daarvan schoten de lichtogen weleens uit de ogen als mijn pony ineens vaart maakte. Maar dat was in zijn geheel een onding :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:16

xTesske schreef:
Hoi.

Ik wil graag een sulky voor mijn tinker van 1.40 erbij halen. Heb momenteel een zware tweewieler maar ik weet niet echt welke maat ik moet hebben. Ik heb nu een fijne tweedehandse op het oog maar weet niet of dat past. Meneer zegt van wel. Afmeting zijn Hij is 2,70 lang x 1,20 breed x 1,10 hoog. Hoogte is denk ik van de grond tot hoogte rugleuning.

Dat klinkt echt te laag. Als je pony 1.40m is zou ik de zitting (dus niet de leuning!) ergens tussen 1.20-1.40m willen hebben zodat je goed over je pony heen kan kijken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:36

Ik had in het begin ook rugpijn door de HCA, ik had het stoeltje met rugleuning. Het bleek dat het stoeltje teveel naar voren stond. Toen ik het lamoen omhoog had gedaan en de veer wat naar achter waardoor de leuning verder naar achteren stond heb ik nergens meer last van gehad. En was hij ook direct veel beter in balans.

xSCWx

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:45

Bij die van mij zaten er wel oogjes op voor de broek, maar die zaten te ver naar achteren om te werken. Ik deed de broek daarom altijd door het (gesloten) licht oog.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:32

Ik zorgde er voor dat er een lichte druk in de lichtogen zat, anders ging het inderdaad juist klapperen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 23:59

En i.p.v. compleet laten verlassen; 2 gaatjes er in boven (boven en onder) waar je het eind wil hebben, en daar een grote tiewrap strak doorheen trekken? Of door de gaten een ijzeren pin met bv. Een ringetje/verbreding boven en onder in de pin om hem er tussen te houden?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:34

Ik heb een gebroken knie gehad maar heb met de HCA daar nooit last van gehad. Alleen van de hele lange ritten wel een beetje, 1+ uur, maar dat is meer in het algeheel vanwege het lange stil zitten.