Ik typ het even over, laat er wat stukken tussenuit die meer op de leidinggevende slaan en minder belangrijk zijn.
Het accent bij een functioneringsgesprek ligt niet op een achterliggende periode, maar op het functioneren in de toekomst en het oordeel over medewerkers is niet het doel, maar een middel.
De gespreksonderwerpen worden door beide gesprekspartners VOORAF vastgesteld.
Mogelijke onderwerpen kunnen zijn:
- verbetering zwakke punten van de medewerker;
- ontwikkeling sterke punten van de medewerker;
- samenwerking met leidinggevende en collega's;
- arbeidsomstandigheden die persoonlijk functioneren beïnvloeden;
- toekomstperspectieven;
- begeleidings- en scholingswensen.
Net als beoordelingsgespreken worden functioneringsgesprekken afgerond met schriftelijke afspraken en een actieplan. De afspraken en het plan moeten bij aanvang van een volgend functioneringsgesprek geëvalueerd en bijgesteld worden. Zo ontstaat een cyclisch proces. Om met de engelse term te spreken: job planning and review.
overeenkomsten beoordelings- en functioneringsgesprekken
- periodiek gesprek tussen leidinggevende en medewerker;
- functiebeschrijving staat centraal;
- instemming OR is nodig voor het systeem;
- gevolgen voor loopbaan-, scholing-, promotie/demotie- en overplaatsingsbeleid;
- afronding van gesprek met afspraken of actiepunten.
------------------------------------------------------------------------------------
Ik hoop dat ik je met deze info iets heb kunnen helpen om jezelf wat te kunnen voorbereiden.
Vergeet niet dat dit puur voor de manager is geschreven. Er zijn verschillende cursussen en boekjes voor medewerkers om zich voor te bereiden op beoordelings- en functioneringsgesprekken.
Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...
Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!