Actiefoto's maken met digi

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Actiefoto's maken met digi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 12:13

Ik wil graag met mijn digitale camera een paar actiefoto's maken. Het probleem is dat mijn camera altijd een paar sec. bedenktijd nodig heeft voordat hij de foto maakt, maar dan is dex (of iets anders) allang weer het beeld uitgelopen. Dat schiet dus niet op . Als ik met het bewegende beeld meega, dan krijg ik een wazige foto| Frusty . Ik ben nu steeds foto's van foto's aan het maken, maar het was eigenlijk de bedoeling om geen fotorolletjes meer te kopen. Heeft iemand tips over hoe ik het beste actiefoto's kan maken?????

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:17

Meebewegen, dat is het enige.
Ik krijg geen wazige foto's (of ik moet het zelf verkeerd doen). Heb je wel een hoge resolutie (2 megapixel of meer?). Ik heb de 2.2 megapixel van Ricoh (model RR120), en die geeft goede foto's. Alleen met regen wil ie nog wel eens scherpstellen op de druppels
Die vertragingstijd heb je ook met een compactcamera (wel iets minder, maar nog steeds heb je er last van). Wil je het perfect, dan moet je op spiegelreflex over. Het is niet anders.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:19

Niet meebewegen met de camera, maar de camera stilhouden en wachten tot Dex in beeld komt, dus een paar seconden vantevoren indrukken voordat Dex is er is.
Dus het foto toestel zelf heel stil houden!
succes!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:20

Als het niet lukt om op de goede tijd een foto te knippen kun je meebewegen maar als je er maar voor zorgt dat op het moment dat de foto wordt geknipt, de camera stilstaat.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:24

Zorgen dat je een camera hebt met een korte sluitingstijd is de enige manier. En dan timen dat op het moment dat ie klikt het paard in beeld is.
Maar zolang je geen korte sluitingstijd hebt, krijg je nooit scherpe actie foto's.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:25

Kan je de sluitertijd niet instellen? Dan schiet de camera sneller de foto i.p.v. zolang bedenktijd te nemen.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:03

in principe wordt de sluitertijd door de camera zelf bepaald aan de hand van het licht wat in de lens valt. midden op de dag moet dat toch licht genoeg zijn. Houdt er altijd rekening mee dat de camera licht anders registreert dan dat wij het zien. als je nu rond de klok van vier uur foto's gaat maken, lijkt het op de foto of het al tegen middernacht loopt! wat klopt is dat met een digitaal toestel je altijd wat later bent met de foto maken dan met een analoog toestel, dit werkt ook zo met een spiegelreflex, digitaal of analoog. de kunst is om te proberen vast te mikken op de plek waar je je paard op de foto wilt zetten, de ontspanknop half ingedrukt houden en als je paard eraan komt, de ontspanknop doorduwen. dit vergt enige oefening. mijn ervaring is dat je voor je gevoel de foto te vroeg moet maken.....

heel veel succes en veel oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:26

Met mijn digi's ,eerst een sony dsc p1, nu een sonny dsc s-85, kan ik het knopje al half indrukken.
Hierdoor stelt hij al scherp en als je dan het knopje indrukt knipt hij direct de foto.
En in mijn profiel kun je zien dat het op die manier redelijk lukt Lachen
en die zijn allemaal met de p1 gemaakt.

Met de dsc p1 kon ik niet instellen.
Met de s-85 een heleboel, maar aangezien ik die pas heb, moet ik dat nog leren.
Dus als iemand daar nog tips over heeft

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:16

Mijn camera (een Canon A20) kun je zo instellen dat hij een serie foto's achter elkaar maakt, uit zichzelf door blijft gaan, dan heb je 20 foto's en misschien maar 1 goede, maar dat maakt niet uit, wissen is zo gebeurd en kost niks. Wel zorgen voor een beetje fatsoenlijke hoeveelheid geheugen, anders schiet het nog niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:49

Een burst mode heb ik er idd ook nog opzitten.
Waar Margreet het dus over heeft.
Hij knipt dan 3 foto's snel achter elkaar.
Zelfs op de hoogste resolutie.
Er zijn ook veel camera's die verkleinen dan de resolutie en dat vind ik erg jammer als daar nu net de foto tussen zit die je wilt uitvergroten. Lachen

Dus misschien zit er dat bij jou ook op.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 16:24

dank je voor de oplossingen. Ik ga het gewoon proberen. Mijn camera heeft 4.2 mp dus dat moet genoeg zijn en ik kan idd ook meerdere foto's achter elkaar maken. ALs het lukt, zien jullie het resultaat snel terug op bokt.