s

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:36

Dimple schreef:

Gijsenkim, als medewerkers zich om dringende reden niet kunnen ziekmelden voor 9.00 uur?? Als je zo ziek bent of in het ziekenhuis ligt noem maar op??




Tuurlijk zijn er gevallen dat het niet mogelijk is, je kan een ongeluk krijgen op weg naar je werk. Maar dan bestaat er nog iets als een beslissingsbevoegde (ik) en die kan dat beslissen dat de regeling in dit uitzonderlijke geval niet uitgevoerd hoeft te worden

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:14

Ja, oke dat lijkt me niet meer dan normaal.

Maar dan nog kan een werkgever niet zomaar besluiten om dagen in te houden.
Wat als een medewerker veek ziek is? Er bestaat een aantal wettelijk vakantiedagen waar een medewerker per jaar absoluut niet onder mag komen. Naar mijn mening zijn dat minimaal 20 vakantiedagen per jaar o.b.v een 40 urige werkweek.

Er kunnen medewerkers zijn die er misbruik van maken, maar mense met een chronische ziekte zijn daar de dupe van.

Waar trek je een grens???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:21

Het gebeurt ook niet zomaar. Het moet wel in de arbeidsvoorwaarden staan. Het is niet zo dat een werkgever dit zomaar eens even gaat doen. Zeker bij de grotere bedrijven zal dit eerst door de OR goedgekeurd moeten worden. Het moet dus wel in je arbeidsvoorwaarden staan

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:10

Dat snap ik, maar waar wordt dan ergens de grens getrokken??
Ik ben daar wel eens benieuwd naar.

Als je dit soort maatregelen neemt staat er dan ook tegenover voor de werknemers die nooit ziek zijn?

Als ik het goed begrijp uit het verhaal van Janna is zij niet bekend met de procedure. Dat lijkt me ook heel erg vaag.

Maar goed, in sommige bedrjiven zou het wel eens positief kunnen werken voor het ziekteverzuim Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:34

Silvia schreef:
Wat wij wel hebben is een max. aantal uren wat je mag versnipperen aan kort verzuim (tandarts, fysio, huisarts enz)
Er waren nl. collega's die om 10.00u 's ochtends een afspraak maakten voor controle bij de tandarts en dan vervolgens pas om half 1 voor het eerst die dag op het werk verschenen. Scheve mond

Om daar even op terug te komen, bij ons gebeurt dat regelmatig zo niet dagelijks.
In een vorig bedrijf waar ik heb gewerkt, stond er per gebeurtenis (tandarts, ziekenhuis, huisarts) 2 uur voor. De rest kon je zelf bijleggen. Vind ik een goede zaak. Je kan je best aanpassen aan je werktijden.
Zelf heb ik ook regelmatig collega's gehad die altijd ziek, zwak of misselijk waren. Na hun vakantie steevast nog een weekje bijkomen/uitzieken.
Het is inderdaad erg rot dat de goeden onder de kwaden moeten lijden...