2e Fase op de middelbare school, Goed of slecht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

2e Fase op de middelbare school, Goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 01:32

Ik vraag me eigenlijk af, wat jullie van de 2e fase vinden of vonden. Het is namelijk geïntroduceerd om de Havo en Vwo leerlingen beter op het HBO te laten aansluiten. Vanwege de vele uitvallers in het 1e jaar van de HBO.

Mij heeft het niet voorbereid op de HBO, ik was altijd al een "stuudje" en maakte mijn huiswerk vaak op school als ik tijd over had, en leerde ook op tijd en alles. 2e Fase was ook niet echt anders voor mij op school, er was wel een wat andere lesvorm en er werd niet zo achter je aan gezeten. Maar verder heb ik toch de indruk gekregen dat het niet zo moeilijk zou zijn.

Echter ik zit nu vanaf september op het HBO en ik vind het compleet anders dan mijn middelbare schooltijd. Er is geen controle van de leraar uit, het maakt niet uit of je aanwezig bent of niet, het maakt niet uit of je wat uitvoert of niet. Als je maar je tentamens voldoende haalt. Ook heb ik toch hier wat meer moeite met mijn zelfdiscipline om op tijd met leren te beginnen. Het betert nu wel vergeleken met vorige periode.

Ik ben dus wel wat teleurgesteld, ik dacht, omdat het op de Havo qua zelfstudie en opdrachten maken en inleveren goed ging, ik voorbereid was op het HBO, niet dus, het valt behoorlijk tegen en het is af en toe behoorlijk moeilijk.

Enfin, wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 02:27

Van de tweede fase weet ik niks te vertellen, dat is van na mijn tijd. Zelf heb ik montessori en dalton onderwijs gehad en dan ben je wel goed voorbereid op de studie. HBO was niks voor mij, echt helemaal niet. Op de universiteit voelde ik me beter thuis, maar dat is uiteindelijk ook niks geworden, maar dat lag aan heel iets anders.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 14:46

Sja, ik kan nog steeds geen beeld vormen bij "tweede fase". Bij ons wordt het door een leraar toegepast wanneer hij of zij er zin in heeft. De ene keer wordt er gezegd dat je voor die en die datum dat en dat af moet hebben, en de andere keer wordt er voor elke les huiswerk opgegeven.
Mij is ooit uitgelegd dat de tweede fase inhoudt dat je min of meer zelf bepaalt wat je doet, en wanneer je het doet, zolang je het maar voor die en die tijd af hebt. Ook legt de leraar zo min mogelijk uit, en doet dat alleen als je vragen hebt.

Klonk mij allemaal goed in de oren, maar het wordt op de meeste scholen zeker niet op die manier toegepast. 3 jaar terug, toen ik voor de eerste keer in HAVO 4 zat, werden wij al voorbereid op de tweede fase, ik merkte er helemaal niets van. Vorig jaar, toen ik de tweede keer HAVO 4 deed werd ons verteld dat er vanaf dat jaar volgens de tweede fase methode les zou worden gegeven. Dat gebeurde dus alleen wanneer de leraar daar behoefte aan had, en hetzelfde geldt voor dit jaar.

Kortom: dit soort regelingen zijn prima, maar houd je er dan ook aan. School is al z'n chaos en het wordt er zo niet overzichtelijker op. Frusty

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:13

Ik zit nu in 4 VWO, in de tweede fase dus.
Aan de manier van lesgeven is niet echt iets veranderd, maar dan verschilt per vak. Bij bijvoorbeeld Scheikunde hebben we gewoon les, de leraar loopt de hele les uit te leggen ( Gaaaap ongeveer 2/3 van de klas heeft vorig jaar slecht les gehad, mijn klas, ongeveer 1/3, heeft wel goed les gehad, nu dat is nogal saai Dromen ), en voor de meeste vakken geldt eigenlijk wel dat de leraren toch gewoon huiswerk op geven, maar bij Engels kwam ik er iets te laat achter dat je alles daar wel zelf moest plannen (bij alles werd huiswerk gegeven, dus ik nam aan dat dat bij Engels ook wel zo zou zijn).
Bij Natuurkunde hebben we verder wel regelmatig "studiehuis", dan mag je gewoon op de gang zitten werken en Natuurkunde mag ook vrijwel altijd in een tussenuur gedaan worden (ik ben volgens mij nu vaker niet dan wel in de les geweest...).
Wel hebben we bij veel vakken een planning, maar die is gewoon door de leraar gemaakt.
Ook vind ik het aantal uur nogal veel (met m'n nieuwe rooster heb ik 35 uur per week, het maximum is 36), maar ja...
Opzich is het allemaal wel aardig, zelf plannen et cetera, maar als dat maar doe het dan helemaal wel of helemaal niet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:13

2e fase werkt niet. De meeste leraren die nog iets om hun vak geven, geven wel gewoon les, de luie leraren niet. Je wordt er lui van, en doet alles op het laatste moment. Behalve degene die het in de eerste tot en met 3e het ook zo deden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:16

Ook wij krijgen planningen. Voor nagenoeg elk vak. Maar op die planning staat gewoon wat je voor elke les af moet hebben. Verward Vervolgens wordt het ook nog eens herhaald in de les.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:30

XoNo schreef:
Mij is ooit uitgelegd dat de tweede fase inhoudt dat je min of meer zelf bepaalt wat je doet, en wanneer je het doet, zolang je het maar voor die en die tijd af hebt. Ook legt de leraar zo min mogelijk uit, en doet dat alleen als je vragen hebt.

Nou zit ik nog maar in de 2e klas, maar wij krijgen februari en maart een 1 of ander experiment volgens dit.
Je krijgt op wat je af moet hebben in 4 weken en moet het zelf inplannen, vragen=uitleg anders niet (behalve als het iets heeel moeilijks is).
Bij Latijn en Grieks gaat het al op deze manier, maar ik ben benieuwd wat het wordt als het met alle vakken zo is..
Vooral, of de leraren zich eraan houden, want een aantal leraren blijven tot vervelens toe uitleggen, benieuwd of dat dan opeens is afgelopen (andere leraren leggen al nooit uit, dus die hebben geen problemen)
Ik weet niet of dit nou zoiets is als de 2e fase, maar van wat ik begrepen heb wel, we krijgen dat ook een maand lang maar 7 à 8 vakken en de andere maand dan de andere 7 à 8 vakken.
(Misschien een beetje off-topic, maar vroeg me af of dit nou op de 2e fase lijkt? Het moet 'een voorbereiding zijn op' zeggen ze op school.)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:36

Ik heb tweede fase gehad, kan niet zeggen dat ik het erg goed vond. Ik deed het meeste huiswerk gewoon niet, alleen wat ik in de les en tussenuren af kon krijgen deed ik, maar thuis deed ik niets... Het enige vak waar ik echt veel tijd aan besteedde was wiskunde, omdat dat mijn moeilijkste vak was...
Nu met hbo gebruik ik ongeveer hetzelfde systeem, ik doe precies zoveel als nodig is om voldoendes te halen en zeker niet meer... MAar nu bereid ik alle lessen in de bus/trein voor, thuis doe ik weer niets... *sjips, moet echt gaan leren nu*
Bij ons zijn op twee uren per week na alle lessen verplicht, maar ik kan niet echt zeggen dat ik veel heb gehad aan die tweede fase, denk dat ik meer had opgestoken met de oude methode van hussiwerk enzo...

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:39

Ik zit nu in 5 VWO, 2e fase. Bij veel vakken hebben we klassikaal les. Bij wiskunde en bio word het afgewisseld (ene les uitleg, andere les zelfstandig werken). Bij wiskunde is het soms zelfs zo dat als je geen uitleg krijgt je weg mag blijven Lachen Tja, ben niet super positief over tweede fase. Ik snap bijv. niet het nut van handelingsdelen. Iedereen vult bij ons gewoon wat in en leest/kijkt dus niets in het echt. Leraar kan het toch niet controleren.. Ook vakken zoals ANW voor de profielen N & G en N&T. Dat is een soort combi van de exacte vakken. Maar wij hebben zoveel dubbel gehad. Zo hadden we vorig jaar bij ANW een periode over afweer, wat we nu ook bij bio hebben etc. Wat ik wel positief vind van de 2e fase zijn de KWT uren (heet zo tenminste bij ons, keuzewerktijden). 8 uur per week, verplicht en dan kan je zelf kiezen waar je heen wilt. Dus als je bijv. moeite hebt met engels, ga je dat uur naar Engels, waar een leraar je kan helpen. Wij hebben trouwens studieplanners, maar in de prakijk volgt 3/4 van de leerlingen ze niet en die doen dus vrijwel geen huiswerk..

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:47

Handelingsdelen vind ik idd ook helemaal niks.
Vooral voor Grieks, dan moet je gewoon wat werkwoordvervoegingen leren, was dus in de 1e t/m 3e een SO zou zijn, maar nu is het opeens een handelingsdeel, nou geef dan gewoon een SO (maar dat mag natuurlijk weer niet)..

ANW zie ik het nut niet in, heb eergistereen SE ANW gehad, dat proefwerk was gewoon lomp, even twee vragen:
* Schrijft een gedicht van zes regels over Alcohol (als de leraar het gedicht niet goed vindt rekent hij het fout, mijn gedicht leek meer op een sinterklaasrijmpje -alcohol is giftig, wees daarom voorzichtig- iets in die trant).
* In één druppel alchohol zitten 6 000 000 000 000 000 000 moleculen, hoeveel moleculen zitten er in suiker van dezelfde hoeveelheid.
Ach ja, ik het het idee dat je bij ANW de details moet leren die je bij andere vakken over moet slaan.

Nog zo'n leuk van is KCV, moet voor volgende week donderdag een A4-tje aan jaartallen leren, plus daarbij nog minstens drie A4-tjes met meer informatie, is een SE, hij vraagt de jaartallen letterlijk terug op het PW.
Mwa, ik zie het nut er niet van in om te weten wanneer Pisistratos aan de pest stierf (ben het nu ook alweer vergeten, dat was een SE van de eerste PWW).

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:13

Hmmz.. ik heb tweede fase HAVO gehad en zit bij Maya in de klas op t HBO. Ik moet zeggen dat ik nergens last van heb, maar idd de tweede fase sluit niet echt aan op het HBO zoals voorspeld. Ik heb ook niet echt zelfdiscipline voor huiswerk etc, zoals nu moet eigenlijk leren voor drie tentamens... Maar vorig jaar Dier en Veehouderij en blok 1 van dit jaar en blok 2 tot nu toe gingen me goed af en heb amper iets uitgevoerd...

Ik heb dus geen tips voor je, Maya, maar ik zou zeggen succes! en blijf proberen je aandacht op t leren te houden?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:54

Ik zit nu in 5 havo, laatste jaar dus *feest Haha! * maar heb d'r weinig van gemerkt, behalve dan stomme extra vakken, ANW, ckv... bleg.. en natuurlijk niet te vergeten.. het profielwerkstuk... *zucht*
2e fase mogen ze van mij wel weer afschaffen, scheelt weer 2 vakken he Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:07

Ik weet niet of ik er iets aan zal hebben, die 2e fase..
Bij ons is de havo al op heel hoog niveau, sommige leraren zeggen zelfs dat er op onze school bijna geen verschil meer zit tussen havo en vwo. volgensmij doen ze dat expres om een goeie naam te hebben, want wij hebben daardoor wel een heeel hoog percentage dat slaagt met de eindexamens.
Van die 2e fase merk ik zelf weinig, ik probeer zoiezo alles eerst zelf 10 keer voordat ik eens naar een leraar ga Haha!
helaas weten de leraren zelf ook niet helmaal wat de 2e fase inhoud... bij de ene gaat alles nog gewoon klassikaal en moet je steeds gewoon je huiswerk afhebben (anders krijg je zelfs strafwerk!!!) en bij de ander is het helemaal onduidelijk wanneer iets nou af moet zijn enzo.

Die tussenuren vind ik toch wel vervelend.. ik heb 6 tussenuren in de week en ik doe dan helemaal niks! Eigenlijk gaat niemand in zijn tussenuren aan het werk, het heeft gewoon geen zin.. dan zit je met je boek voor je neus maar voor je het weet zit je weer met iemand te praten en is je uur alweer om.. ik ben dan veel liever vroeg vrij (zonder tussenuren) en dan heb ik thuis wat meer tijd om iets aan school te doen.

Sommige vakken zijn inderdaad echte onzin.. zoals ANW, maatschappijleer en ckv. Want wat doen we nou allemaal in die lessen, bij anw kijken we bijna elke week video (over kraamvrouwenkoorts, de werking van het toilet, of hoe een casettebandje werkt,... wat heb je daar nou aan???)
Bij maatschappijleer leren we wat er in het nieuws is... en bij ckv moeten we een dansje opnemen of een reclame maken.... Scheve mond Bij levensbeschouwing gaat het alleen maar over god en jezus (ben niet eens gelovig)


Die uren nemen ook veel in beslag, en we hoeven er niet eens examen in te doen! Waarom geven ze dat soort vakken niet gewoon in de onderbouw ofzo, tussendoor?
Zo heb ik op donderdag echt zo'n onzin-dag.. maar ik zit wel de hele dag op school! dan heb ik ckv-mentorles-tussenuur-tussenuur-anw-engels (wat al een paar maanden uitvalt) en natuurkunde. Eigenlijk kom ik dan alleen voor natuurkunde op school, want voor de rest doen we dus helemaal niks!!

Die profielen vind ik trouwens wel goed, ik heb natuur en gezondheid en ik vind alle vakken die daarin zitten wel leuk.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:09

dat profielwerkstuk slaat inderdaad ook helemaal nergens op!! Het is ontzettend veel werk (bij mij dan, we hadden allemaal proefjes erbij enzo) en wat krijg je er uiteindelijk voor..... een krulletje dat je je examen mag doen Scheve mond

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:12

Ik vond het profielwerkstuk eigenlijk juist heel leuk... we hadden t dan ook vrij goed afgerond... nu leden er wel een paar andere saaie vakken onder Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:25

Ik vond profielwerkstuk juist wel leuk, maar ik had ook iets gekozen wat ik helemaal geweldig vond: Romeo and Julliet vertalen...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:35

ja bij ons was het profielwerkstuk helemaal mis gegaan... we deden het over erfelijkheid (vind ik juist een leuk onderwerp van de biologie) en dat deden we door fruitvliegen te kruisen enzo. helaas kregen we van de begeleidster veel te droge voedingsbodems en een verdovingsmiddel waarvan ze niet meer bij kwamen! Het was dus helemaal mis gegaan en dat was nog niet eens onze eigen schuld.. heel jammer maar ik vond er dus niks aan, we hadden niet eens resultaten

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:41

renza schreef:
.
Ach ja, ik het het idee dat je bij ANW de details moet leren die je bij andere vakken over moet slaan.



Helemaal mee eens. Ik vind ANW zowiezo een beetje overbodig. Ik heb C&M, maar mensen met N&G of N&T krijgen alles wat bij ANW behandeld wordt, al bij natuurkunde, bio of scheikunde. Lekker handig...not.

Handelingsdelen vind ik ook niet super. Ik krijg nu meer het gevoel van: ik ga gewoon voor de voldoende. Als ik er nou een cijfer voor zou krijgen, dan zou ik er meer werk van maken.

Ik vind het wel beter dat je zelf wat mag plannen enzo, de ene dag doe ik wat meer dan het ander. Verder ben ik niet zo enthousiast over de tweede fase...

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:01

Ik vind de tweede fase slecht. Ik zit nu in 4 vwo en het enige verschil met vorig jaar is dat we veel en veel meer huiswerk hebben. Mij is verteld dat je in de les de tijd moet krijgen om te werken, maar dat krijgen we eigenlijk nooit, alleen bij bio, gs en du af en toe. Duits is ook de enige leraar die ons echt alles laat in plannen, en net hij maakt een studiewijzer waar ik niets van snap met in plaats van weken contacturen en alles staat door elkaar Verward
ANW vind ik ook nutteloos, gelukkig heb ik nu alleen nog maar 1 uurtje inloopspreekuur, voor de praktische opdracht.
Ik denk dat de tweede fase op zich best wel zou kunnen werken, als je ook echt zelf alles mag plannen (dus niet; maak dit en dat voor de volgende les) en de tijd krijgt om in de les te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:57

Goh, wat een herkenning allemaal. ANW vond ik wel leuk, maar volgens mij ligt dat aan de leraar. Wij krijgen veel over vroeger, geschiedenis van filosofen, ook nog wat DNA-gedoe, en die leraar kon leuk vertellen. Ook waren de SO's vrij simpel, of nou ja, je moest wel opgelet hebben maar als je gewoon flink wat opschrijft en aan elkaar banketstaaf dan was het goed.
Ik deed N&G met eco1 erbij, ik heb op 't Zwin in Oostburg gezeten (vele jaren beste middelbare van NL) en daar kregen we voor de exacte vakken "standaard" les, maar de overige vakken daar kregen we studieplanners, en daar moest je dan mee werken.
Handelingsdelen, die moesten wij wel goed doen, want anders kon je het gewoon overdoen want dan mocht je geen proefwerk of SO maken. Voor Duits moesten we ook altijd een verslag maken, anders werd het niet goed gekeurd.
Maar er denken er dus meer er zo over "Het idee is goed, maar de uitvoering is bagger en het werkt gewoon nog niet"?