Er zijn twee belastingbegrippen hier van toepassing nl. de loonbelasting en de inkomstenbelasting. Loonbelasting wordt door je werkgever afgedragen aan de Belastingdienst (BD). Hier hoef jij je dus nooit zorgen over te maken.
Inkomstenbelasting moet je zien als een eindafrekening die je na het eind van het jaar opmaakt. Alle belastingzaken die op jou van toepassing zijn worden hierin meegenomen, denk hierbij aan hypotheek, koopsompolisen, leaseauto's en natuurlijk je jaarinkomen. Hierbij wordt dan ook je inkomen als zelfstandige meegekomen en je premie voor de WAZ (wet arbeidsongeschiktheidverzekering zelfstandigen, = verplicht).
Dit alles doe je door middel van een belastingforumulier of het aangifteprogramma.... Het verstandigste is om vooraf een inschatting te maken van wat je gaat verdienen in het komende jaar en daar ook al de belasting over te berekenen die je af moet gaan dragen, zodat je niet onaangename verassingen komt te staan als je volgend jaar moet betalen en je een groot deel van dat geld al op hebt gemaakt...