Neger is dat een rasistich woord?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Neger is dat een rasistich woord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 13:04

Ik zeg altijd neger. Maar is dat rasistisch want op tv mag je het niet zeggen.
En ik ga veel met ´´negers´´om en dan noem ik ze ook neger.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:08

Dat is iets wat uit Amerika is komen overwaaien. Nigger wordt daar gezien als racistisch woord, wat alleen maar door "Afrikaanse Amerikanen" gebruikt mag worden. Neger komt overigens gewoon van het woord zwart. Als je neger zegt, zeg je dus gewoon zwarte.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:11

Tegenwoordig is neger een racistische term.
Vroeger had je het boek: de negerhut van oom tom.
Nu is dat: de hut van oom tom.....

Tja ik denk dat het er wel aan ligt hoe je het woord gebruikt maar eerlijk gezegd gebruik ik het woord nooit.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:13

Zwarte vind ik eigenlijk ook denigrerend klinken. Omdat je het contrast zo groot maakt met een blank iemand. Want wie is er nou echt zwart? Niemand. Hooguit 'getint' of 'donker'.
Neger gebruik ik ook vrijwel nooit, het klinkt gewoon niet aardig vind ik.
Dat is hetzelfde als dat je elke Nederlander 'kaaskop' noemt.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:14

Nou, ik vind het zelf eigenlijk niet racistisch. Als het ter sprake komt, zeg ik ook neger of blanke. Ik vind neger beter klinken als zwarte. Mijn (half)zus is trouwens ook negroïde, dan kan ik wel zeggen Afro-Nederlands of iets dergelijks, maar dat klopt niet, want ze is half-Surinaams. Ik heb er ook geen moeite mee als ze met blanke mij bedoelen, dus....... ik vind het eigenlijk niet zo'n issue. Tenminste zolang je het niet racistisch gebruikt. Ik denk dat daar het verschil in zit (in de context). Als je het over mensen hebt, kan je voor de duidelijkheid zeggen, dat die en die een neger is (als dat voor de duidelijkheid nodig is, bijvoorbeeld die en die kan goed swingen, dat is vaak zo bij negers ), maar als je op straat loopt vind ik het niet zo gepast om bijvoorbeeld: Hé neger! te roepen. Als iemand 'Hé bleekscheet' tegen mij zegt, vind ik dat ook niet echt aardig overkomen. Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Fries op 06-01-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 13:15

MAAR DAN HEB IK NOG EEN VRAAG!

Wanneer ben je een neger dan.

Gewoon als je een tintje heb, want de surinamers, antilianen noem je ook tegenwoordig neger.
Soms zijn ze net zo donker als een indonees bijvoorbeeld maar die noem je weer geen neger dus hoe zit dat.
Ik ben getint en heb surinaams bloed in me, ben ik nu een negerin???
Laatst bijgewerkt door Miss X op 06-01-03 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:16

Ik vind het niet racistisch, het woord is veel te veel beladen gemaakt dan dat het in werkelijkheid is.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:16

Ik heb altijd begrepen dat als je van Surinaamse afkomst bent
neger een scheldwoord of rasistisch bedoeld is dus daar hou
ik het dan maar op.

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:18

ik vind neger niet racistisch, zwarte weer wel,
maar als je het zo gaat bekijken dan is blanke ook weer racistisch Verward

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:18

Ik vind het geen scheldwoord. Het is toch gewoon een omschrijving van iemand? En daar hoeft toch niet per definitie een waarde oordeel aan te hangen? Het is dus maar net hoe je het gebruikt. Maar als jij een verhaal vertelt en je gebruikt daar het woord neger in om iemand te omschrijven dan zie ik dat absoluut niet als scheldwoord.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:23

marel schreef:
Ik vind het niet racistisch, het woord is veel te veel beladen gemaakt dan dat het in werkelijkheid is.


Daar ben ik het helemaal mee eens!
En MissX, als ik je foto's bekijk dan zou ik jou eerder een halfbloed noemen. Mijn zus is dit officieel ook, maar zij is dus echt niet licht, ze is nog bijna donkerder dan haar vader. Dus mijn zus is weer meer een negerin! Pfffff, lastig allemaal zeg.

Over 100 jaar heeft denk ik iedereen dezelfde kleur, dus dan is dit probleem ook weer van de wereld geholpen! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:25

Cody schreef:
Zwarte vind ik eigenlijk ook denigrerend klinken. Omdat je het contrast zo groot maakt met een blank iemand. Want wie is er nou echt zwart? Niemand. Hooguit 'getint' of 'donker'.
Neger gebruik ik ook vrijwel nooit, het klinkt gewoon niet aardig vind ik.
Dat is hetzelfde als dat je elke Nederlander 'kaaskop' noemt.

zeker afgeleid van negro dan. Maar waarom is zwart dan erg? je hebt mensen die ERG wit zijn, en je hebt echt mensen die ERG zwart zijn, ECHt zwart. Maar de meesten zijn getint of hooguit bruin. MAar wat moet je dan zeggen, als je geen zwarte mag zeggen en geen neger?

Om een neger te zijn moet je dus bruin zijn, getint is niet voldoende. En je moet kroeshaar hebben. Daarnaast hebben de meesten ook een ander profiel, een bredere neus bijvoorbeeld. MIss X is er duidelijk geen, inderdaad, zulke noem ik ook halfbloedjes. Zijn vaak mooie mensen trouwens.

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 13:29

maar licht getinte surinaamse/antiliaanse jongens/meisjes noem je toch neger Haha!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:32

Oke.. Dus als een donker persoon mij witte/blanke noemt is het ook rasistisch?? Terwijl ik iemand zwarte zou noemen?

Ik snap niet waar iedereen toch zo moeilijk over doet, op het moment dat je een kleurtje hebt dan is alles wat een witte/blanke zegt al gauw discriminerend..

Ik bekijk het gewoon zwart/ wit. Hihi, misschien is dat wel handig.

Ik vind Neger dus niet bepaald erg hoor.. Het is immers toch zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:33

Is een hele discussie geweest of het woord Neger nog wel in de Dikke van Dale mocht staan. Uiteindelijk staat het er toch weer gewoon in.
Ik zie ook niet in waarom niet. Laten we de dingen toch gewoon bij de naam noemen, voorkomt een hoop geneuzel. Als je zwart bent ben je zwart, als je wit bent ben je wit. Is slechts een constatering, geen waardeoordeel. Een mens is een mens is een mens is een mens is een mens....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:36

nou, om eens een voorbeeld te noemen: arnold van der Lijde vind ik geen echte neger. Hij heeft wel iets van een negroide, dat wel.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:40

Lijkt mij toch geen racistisch woord. Heb veel negers onder m'n vrienden en als we aan het 'geinen' zijn dan noem ik ze ook zo. Net zo goed als ze mij 'bruine' noemen. So what? Dus als een blanke (ben ik nou ook racistisch??) dat zou zeggen dan zou het opeens 'verkeerd' zijn? Mensen moeten niet zo moeilijk doen.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:43

Ik vind zwarte ook geen scheldwoord, het woord neger evenmin. Maar de invulling van het woord neger is volgens mij bij iedereen verschillend. Eigenlijk net als het woord 'zwarte'. Zo is dat voor sommigen juist bedoeld als scheldwoord, zo zei iemand op een oliebollenbal tegen mij "ik heb het niet zo op zwarten". Dan krommen mijn tenen in mijn schoenen.
Mijn vriend is ook zwart trouwens, en mijn dochter dus een halfbloedje. Inderdaad een prachtig kind, Desiree! Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:48

Misschien komt het ook dat ik het geen fijne woorden vindt omdat 'neger' en 'zwarte' idd vaak in een negatief verband gebruikt wordt/werd. Daardoor krijgt het een andere betekenis, je associeert het gelijk met iets anders en kijkt niet meer naar het woord zelf.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:50

Ik vind van niet, maar het hangt er maar net van af hoe je het gebruikt. Ik ben regelmatig "white man (!)" genoemd, en dat was zeker niet complimenteus bedoeld, net als het voorbeeld van Lis hierboven. Maar al dat politieke correcte gedrag "mensen van afrikaanse afkomst", vertically challenged (kleine mensen *LOL*) Misselijk

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:56

Voor mij hebben de woorden "neger" en "zwarte" geen negatieve bijbetekenis. In America is het woord "nigger" wel rascistisch wanneer het wordt gezegd door een blanke. Voor zover ik weet heeft "neger" een neutrale betekenis, niet beladen volgens mij. Hooguit wordt dat woord beladen gemaakt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:59

lis schreef:
Mijn vriend is ook zwart trouwens, en mijn dochter dus een halfbloedje. Inderdaad een prachtig kind, Desiree! Haha!

Ah Lis, jouw mening is niet objectief hoor! Iedere moeder vindt haar eigen kind prachtig, zelfs als het lelijk is! Maar ik ben gezien de omstandigheden geneigd je te geloven.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:09

Ja maar... iedereen zegt het.. Telt dat dan?? Ik kan me nog net bedwingen om hier een foto te plaatsen Haha!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:10

Neger is zeker geen scheldwoord...Net zomin als blanke dat is...Als woord op zich...Kijk in een andere context kan het best een scheldwoord zijn (negers zijn vies oid) maar ik vind het geen probleem als je neger gebruikt om iemand te beschrijven...En zwarte vind ik op zich ook geen probleem, ik ken iemand en die heeft het voortdurend over "die zwartjes" en dat vind ik dan weer niet kunnen..
Straks moeten we negerzoenen nog "donkere-mensen-zoenen" gaan noemen ofzo..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:10

DAt kunnen mensen zeggen om bij jou in een goed blaadje te komen staan Lis! Lachen maar ik die foto mag je toch wel plaatsen hoor, ik ben nieuwsgierig.

_Scarlet_ schreef:
ik ken iemand en die heeft het voortdurend over "die zwartjes" en dat vind ik dan weer niet kunnen..
..

ja maar dat is ook bewust op een hele denigrerende manier gezegd he.