Geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 16:52

Hallo Bokkers,

Mijn vriend en ik gaan 21 oktober een geregistreerd partnerschap aan <3 . We gaan er een hele leuk dag van maken. En ik dacht er zijn vast Bokkers die dit ook gedaan hebben of gaan doen.

Hoe zag/ziet jullie dag er uit? En waarom hebben jullie gekozen voor geregistreerd partnerschap en niet voor trouwen?

Wij gaan vrijdag 21 oktober om 11.00 uur naar het gemeentehuis met een klein clubje familie en vriendin, in totaal zijn we met 11 mensen. Daarna gaan we naar Villa De Beuk om daar met zn allen gezellig een high tea te doen. In de avond geven we nog een BBQ voor vrienden, dan zijn we ongeveer met 20 mensen. De tent en kacheltjes zijn geregeld {:} :brr:

Ik heb al een mooie jurk gevonden, mijn vriend moet nog kleding shoppen. Ik neem een ring en hij een armband, waar we de datum in laten graveren. En natuurlijk neem ik zijn achternaam aan *\o/*

Ik heb erg veel zin in deze dag en geniet dus ook volop van de voorpret

Kom maar op met jullie verhalen!

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:19

puur uit interesse, waarom dit en niet trouwen? ( dus eigenlijk je eigen vraag beantwoorden :) )

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:22

En ook puur uit interesse, waarom neem je "natuurlijk" zijn achternaam aan? Waarom hij niet die van jou? Of waarom hou je niet gewoon je eigen achternaam?

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 17:28

Trouwen hoeft voor ons beide niet. Maar we vinden het wel leuk om de liefde te vieren en met een geregistreerd partnerschap is alles gelijk goed geregeld. 2 vliegen in 1 klap dus, voor ons :D

O ja, natuurlijk is dat niet zo natuurlijk. Maar voor mij wel. Dat is puur mijn gevoel :j

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:29

Gefeliciteerd! *\o/*

Toen wij een jaar of 8 geleden gingen samenwonen, wilden we ook graag dat er "iets" op papier zou staan. Gekozen voor geregistreerd partnerschap. We hebben het klein gehouden (naaste familie en vrienden als getuigen) met in gedachten dat we later nog wel eens wilden trouwen voor het feestje ;)

Toen het budget er eenmaal was, en een koophuis (dat had prioriteit gekregen), kwam covid en mocht er even niet zoveel. Inmiddels hebben we er een kindje bij en zijn we zoetjes aan toe aan het maken van concrete plannen :j Wij hebben en houden trouwens allebei onze eigen naam.

Die partnerschapsregistratie voelde voor ons meer als een formaliteit dan als een mijlpaal. We hadden gewoon (relatief nette) kleding uit de kast geplukt en zijn na het ondertekenen gaan lunchen met de gasten. Onze ouders hadden een taart geregeld, want schijnbaar hoorde dat erbij Y)(^)

Ik merk dat ik het toch wel onprettig vind soms om aan anderen uit te leggen dat we partners zijn, en wat dat dan inhoudt. Kijk er daarom wel naar uit om mijn partner straks mijn man te noemen - maar daar was ik 8 jaar geleden nog helemaal niet aan toe :')

Veel plezier alvast volgende maand!

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:32

Wij hebben dit in 2014 gedaan.
Mijn partner is al eens getrouwd geweest (en dus gescheiden) en had er moeite mee om nog eens iemand trouw tot de dood ons scheidt te beloven.
En aangezien dit wettelijk min of meer hetzelfde is (in Nederland) kwa verantwoordelijkheid naar elkaar, hebben we hiervoor gekozen.
Voor ons voelt het verder hetzelfde als getrouwd zijn. We hebben ook een feestje gegeven dat niet anders zou zijn geweest dan wanneer we wel "echt" getrouwd zouden zijn. We hebben ook ringen met naam en datum erin gegraveerd. En ik heb speciaal een jurk laten maken en mijn partner had ook nieuwe kleding, afgestemd op dat van mij kwa kleur (en met stropdas van dezelfde stof als mijn rok).


Ik heb bewust niet zijn naam aangenomen, ik vind mijn eigen achternaam mooier. Ik heb hem nog uitgedaagd om mijn naam aan te nemen, maar hij vond het gek als zijn kinderen (uit het huwelijk met zijn ex) een achternaam hadden die geen van beide ouders niet meer gebruikten. Vond ik ook wel weer logisch. Dus hij heeft ook zijn eigen naam aan gehouden.

Ook dit zou verder geen verschil gemaakt hebben met echt trouwen.

Ik heb het overigens doorgaans over mijn man of mijn echtgenoot, ik noem het niet mijn geregistreerde partner.

nardxash

Berichten: 4001
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:42

Ten eerste gefeliciteerd! *\o/*

Hier heb ik samen met mij partner(inmiddels verloofde) ook lang over nagedacht maar bij ons speelde trouwen wel een grote rol dat we hebben besloten hebben om dit echt te gaan doen en hij mij midden juli heeft gevraagd.
<3

Ga enorm genieten van jullie mooie dag

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:43

Hier ook geregistreerd partnerschap, alles vastgelegd bij de notaris en op maandagochtend naar de gemeente. Mijn familie was tegen m'n relatie, dus een collega gevraagd om te getuigen. Daarna gezellig koffie gedronken op een stationnetje vlakbij.

En ik heb mn eigen naam, want ik zie geen reden om die van hem te nemen, hij neemt toch ook niet die van mij aan?

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:47

WinSel schreef:
Trouwen hoeft voor ons beide niet. Maar we vinden het wel leuk om de liefde te vieren en met een geregistreerd partnerschap is alles gelijk goed geregeld. 2 vliegen in 1 klap dus, voor ons :D

O ja, natuurlijk is dat niet zo natuurlijk. Maar voor mij wel. Dat is puur mijn gevoel :j


Niet alles is gelijk goed geregeld.

Misschien dat het op dit moment nog totaal niet speelt / er helemaal geen kinderwens is, maar zodra er kinderen komen dan zit er wel degelijk verschil tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap.
Erkenning van de ongeboren vrucht, en nog wat "dingetjes" (ben er niet helemaal in thuis) die wel degelijk dan alsnog goed geregeld moeten worden. (als in: zijn niet automatisch geregeld door het geregistreerde partnerschap)

In elk geval een hele fijne dag gewenst op 21 oktober!

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 17:51

Bedankt allemaal. Leuk om jullie verhalen te lezen :))

Kinderwens is er niet, dus dat is niet aan de orde. De belangrijke zaken zijn voor ons goed geregeld met een geregistreerd partnerschap :)

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:54

Erkenning van een kind hoeft niet meer apart bij een geregistreerd partnerschap. Dat was toen wij het aangingen nog wel 1 van de verschillen, maar dat is gelijk getrokken aan het huwelijk.

Wij hadden (en hebben) geen kinderwens, dus bij ons was dat verder geen bezwaar.

Maar is het nu dus sowieso niet meer.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:43

Gefeliciteerd alvast :)

Hier februari 2021 een geregistreerd partnerschap aangegaan omdat ik weigerde te trouwen tijdens m'n zwangerschap. Ik wilde absoluut niet met een zwangere buik in een trouwjurk maar ivm t werk van m'n partner en de kleine die op komst was was t wel handig om alles geregeld te hebben.

Inmiddels hebben we t partnerschap in mei dit jaar om laten zetten naar een huwelijk en hebben we ook een trouwerij gehad ;)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:56

Geregistreerd partnerschap = trouwen voor mensen die het woord 'trouwen' eng vinden :+.

Je achternaam verandert niet, je kan wel een andere achternaam gebruiken. Maar op officiële documenten wijzigt niets, dus de vraag is hoe relevant het is om vast te leggen hoe je het doet. Je kan het ook altijd nog/weer wijzigen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:02

hier ook geregistreerd partnerschap i.v.m. een koophuis en in de toekomst de erfenis.
Mijn man is al 2 x eerder getrouwd geweest, dus dat wilde hij niet meer.
Wij zijn op dinsdagmorgen om 9 uur op het gratis moment gegaan met 2 collega's van mij als getuigen, familie was er niet, ik had alleen nog een moeder van in de 90 en die zag de relatie niet zitten.

Ik heb wel zijn achternaam genomen, wilde ik ook es meegemaakt hebben, maar ik gebruik nu overal alweer mijn eigen achternaam. Op mijn werk was het wel lekker ingewikkeld in allerlei computersystemen die nieuwe achternaam :):)

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:21

Wij hebben dit vorig jaar zomer gedaan. Het was toen midden Corona naar wij wilden toch iets regelen ivm komst van onze zoon.

Er waren max 4 mensen welkom naast ons op het gemeente huis dus onze ouders waren mee. Het was een enorm droge saaie bedoening lol. Geloof dat we met een kwartier weer buiten stonden. Daarna geluncht met zn zessen en wat fotos gemaakt. Was prima zo. Mijn wens was toen heel sterk het ooit echt over te doen als groot trouwerij maar die wens is compleet weggeëbd.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:01

Wat leuk! Alvast gefeliciteerd! *\o/*

Wij hadden gepland staan in 2020 om re trouwen, helaas gooide Covid roet in het eten. Besloten om te wachten totdat we het weer zouden kunnen vieren zoals we willen (ong. 70 gasten).

En toen werd ik vorig jaar zwanger. Vooral om voor de kleine alles in orde te hebben zijn wij in april voor een geregistreerd partnerschap gegaan. Het komt eigenlijk neer op trouwen, maar dan zonder poespas.

Wij hebben dit ook gratis gedaan bij het gemeentehuis met onze ouders erbij (mochten maar 4 man bij zijn). Daarna zijn we bij een landgoed gaan lunchen en kwamen mijn broers en de vriendin van 1 van mijn broers ook. En dat was het eigenlijk.

Bij het gemeentehuis was het vrij simpel, al maakte de ambtenaar het erg leuk en speciaal voor ons. Bleek ook dat ze onse buurvrouw destijds (95 jaar oud) kende en ze ook had verteld over onze katten. Dus nog even gezellig daarover gekletst! Buiten ook nog even simpel wat fotootjes gemaakt samen.

Ik heb ook mijn man zijn achternaam aangenomen, maar ook de mijne aangehouden. Wel zijn achternaam eerst.

We willen nog steeds graag trouwen (al zijn we officieel natuurlijk al getrouwd) maar dan met feest erbij.

Eerst de tuin hier opknappen (in april verhuisd en het is een oerwoud haha) en dan willen we het feest/de receptie thuis houden na een ceremonie op een andere locatie. Dit zal gok ik nog wel een paar jaar duren :')

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:07

veerledec schreef:
Geregistreerd partnerschap = trouwen voor mensen die het woord 'trouwen' eng vinden :+. .

Wat een vooroordeel.

Wij moesten elkaar als de sodemieter erfgenaam maken ivm de koop van een huis waarbij ik niet op het koopcontract mocht (heel verhaal: iets met loting) maar wel een hypotheek mocht.
Dit was sneller, makkelijker en goedkoper dan een samenlevingscontract én het leverde net zo veel vrije dagen op als een huwelijk _O-

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:36

veerledec schreef:
Geregistreerd partnerschap = trouwen voor mensen die het woord 'trouwen' eng vinden :+.

Je achternaam verandert niet, je kan wel een andere achternaam gebruiken. Maar op officiële documenten wijzigt niets, dus de vraag is hoe relevant het is om vast te leggen hoe je het doet. Je kan het ook altijd nog/weer wijzigen.


Op welke documenten verandert het dan niet?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:44

Gnome schreef:
veerledec schreef:
Geregistreerd partnerschap = trouwen voor mensen die het woord 'trouwen' eng vinden :+.

Je achternaam verandert niet, je kan wel een andere achternaam gebruiken. Maar op officiële documenten wijzigt niets, dus de vraag is hoe relevant het is om vast te leggen hoe je het doet. Je kan het ook altijd nog/weer wijzigen.


Op welke documenten verandert het dan niet?

Je rijbewijs, id-kaart, paspoort om maar wat te noemen

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:52

Calanddra schreef:
Het komt eigenlijk neer op trouwen, maar dan zonder poespas.


Welke poespas hoort dan bij trouwen?
Wij zijn op vrijdagochtend met 2 getuigen getrouwd omdat het goedkoper was dan geregistreerd partnerschap :D
Heb mijn eigen naam gehouden.

Gefeliciteerd TS!
Ik wens jullie een fijne dag. Kwa naam moet gewoon iedereen doen waarbij diegene zich prettig voelt.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 21:02

Bedankt voor de felicitaties. Ik neem mijn vriend zijn naam aan en daarna mijn eigen. Iedereen moet inderdaad doen waar diegene zich goed bij voelt :)

Leuk om de verschillende verhalen te lezen waarom jullie voor een geregistreerd partnerschap hebben gekozen. En trouwen eng? Nee hoor, sommige mensen willen het wel en sommige niet. Gelukkig is iedereen daar vrij in ;)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:03

Gnome schreef:
veerledec schreef:
Geregistreerd partnerschap = trouwen voor mensen die het woord 'trouwen' eng vinden :+.

Je achternaam verandert niet, je kan wel een andere achternaam gebruiken. Maar op officiële documenten wijzigt niets, dus de vraag is hoe relevant het is om vast te leggen hoe je het doet. Je kan het ook altijd nog/weer wijzigen.


Op welke documenten verandert het dan niet?


Op alle officiële documenten. Voor de wet en in de burgerlijke stand blijf je altijd je voornaam(en)+ geboortenaam. Je neemt dus ook geen naam aan, zoals in sommige landen wel gebruikelijk is, ik dacht bv Duitsland.

De naam van je partner gebruik je alleen als je zelf aangeeft hoe je genoemd wilt worden.

veneri
Berichten: 876
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:09

Is dat bij GP anders dan bij trouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:09

Op paspoort/ID kan je wel de naam van je partner laten zetten. Die komt dan onder je eigen naam te staan.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:12

Maar het wel of niet gebruiken van een naam is voor trouwen precies hetzelfde als voor geregistreerd partnerschap.

Bij beiden mag je elkaars naam gebruiken en je kunt je voorkeur aangeven over hoe je aangeschreven wil worden, maar op alle officiële documenten blijf je altijd met je geboortenaam geregistreerd staan.