Stelling: Bont moet verboden worden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:46

Jawel, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat het niet zeker is dat een paard zich happy voelt als hij glanst....
Vissen in een kom en kanaries in een kooi zou ik ook nooit doen....
Oja, daar bij ons worden ze overigens niet vergast maar geelectrocuteerd...

En wat ik al helemaal niet begrijp: waarom haalt iedereen in godsnaam al die andere vormen van dierenleed erbij??? Daar hebben we het nu niet over en natuurlijk keuren we dat ook lang niet altijd goed!! Ik vind het zo'n raar argument om te zeggen: en de kistkalveren dan?? Dat moet ook niet mogen!! Maar heel vreemd om te zeggen...laat maar want er gebeurt nog zoveel meer....des te meer reden om er wat aan te doen! Als iedereen er zo over denkt gebeurt er nooit wat....waarom zou ik geld geven aan de kinderen in Bangladesh?? In Sri Lanka zitten ze toch ook? Frusty

Sorry hoor, maar dat soort argumenetn kan ik slecht tegen en Supertje, ik zou je graag eens met een spuitbus bewerken! (doe het alleen niet, omdat je dan waarschijnlijk een nieuwe jas koopt, zodat er nog meer vraag naar die dingen is..)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:53

Wat ik ook nog ff wil melden is dat een nerts opdezelfde plaats geboren word dan waar hij ingeslapen word.
Dus geen gedoe met transport.

En in NL zijn er geen bedrijven waar nertsen worden geelectrocuteerd.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:54

Zullen we een keer gaan kijken Kawa? Ben daar 2 jaar geleden geweest en toen lieten ze triomfantelijk zien hoe dat in zijn werk ging...of het moet recent verboden zijn, dat weet ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:57

En over de aktie met spuitbussen.
Deze werden in de nacht uitgevoerd.
Met een zaklampje.
Iedereen weet toch dat een dier in het donker naar het licht kijkt.
Behalve de zogenaamde dieren vrienden.
Dus met de spuitbussen werden alle dieren in de ogen gespoten.
Heel diervriendelijk Frusty

En ook met de loslaat akties zijn de dieren niet gebaat.
Als jij je paard nu ineens loslaat, red hij het ook niet.
Een nerts dus ook niet.
Die is ook gewend zijn natje en droogje op tijd opgediend te krijgen.
ook hebben ze geen verkeersles gehad, dus worden ze aangereden.
Lijden dan een lange en pijnlijke dood.
Ofwel door verwondingen of wel door honger en dorts.
Ook erg diervriendelijk

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:58

Ik ben het weer eens helemaal met Kawa eens *LOL* Die dieren hebben het heus niet zo slecht en als je het gaat verbieden gebeurt het óf illegaal in een achterafschuurtje òf ze worden gevangen òf de fokkerij wordt voortgezet in een ander land, waar de regels en voorzieningen slechter zijn en de dieren het dus ook slechter hebben!
Ik draag zelf overigens geen bont, want ik red het hier in nederland met mijn fleecejack ook prima Haha! Maar als ik nou in Rusland zou wonen, zou het een heel ander verhaal zijn!

BTW Kawa, kijk je wel uit dat je met zo'n mening niet doodgeschoten wordt Tong uitsteken

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:58

EEn bedrijf in Heumen dus.
ik vraag het morgen na.
Als ik het niet vergeet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:02

Citaat:
BTW Kawa, kijk je wel uit dat je met zo'n mening niet doodgeschoten wordt

Ja erg gevaarlijk.
Moet ook zeggen dat alle nertsen fokkers Folkert ook erg goed kennen.
op de niet aardige manier.
maar alle aktivisten zijn zacht aardig en diervriendelijk Verward
werken ook allemaal braaf en hebben daarom tijd om midden in de nacht nertsen bedrijven in de gaten te gaan houden om ze daarna los te kunnen laten.
Laat ik wel zeggen dat er wel al geruchten gaan als ze zo'n aktivist te pakken krijgen dat er dan per hoge uitzondering andere dingen in het voer gaan dan vis en kip Lachen

maar dat zal denk ik wel meer grootspraak zijn geweest Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:10

runningkawa schreef:
En over de aktie met spuitbussen.
Deze werden in de nacht uitgevoerd.
Met een zaklampje.
Iedereen weet toch dat een dier in het donker naar het licht kijkt.
Behalve de zogenaamde dieren vrienden.
Dus met de spuitbussen werden alle dieren in de ogen gespoten.
Heel diervriendelijk Frusty

En ook met de loslaat akties zijn de dieren niet gebaat.
Als jij je paard nu ineens loslaat, red hij het ook niet.
Een nerts dus ook niet.
Die is ook gewend zijn natje en droogje op tijd opgediend te krijgen.
ook hebben ze geen verkeersles gehad, dus worden ze aangereden.
Lijden dan een lange en pijnlijke dood.
Ofwel door verwondingen of wel door honger en dorts.
Ook erg diervriendelijk


HUH??? IK bedoel met een spuitbus haar jas onderkladden zodat ze voor gek loopt...die andere actie ken ik niet en ik ben ook zeker niet vóór het loslaten van die beesten! En ik snap ook wel dat het anders ergens illegaal gedaan wordt, maar dat is de stelling niet! Ik ben altijd tegen bont...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:20

Ik ben TEGEN bont. Ik vind het echt ontzettend zielig hoe ze bv zeehondje doodknuppelen voor hun vacht. En toen ik gister een jasje van Mexx bekeek en zag dat het van konijnenvacht was had ik de neiging om een schaar te pakken en hem in stukken te knippen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:30

Nou ik heb 3 hele mooie bontjassen. Van mijn oma.
Ik wil even niet ingaan op het kopen van bont,
maar als je zulke jassen dan hebt, waarom zou je ze dan in hemelsnaam níet dragen?? Omdat het 'zielig is'? Dan is dat beest dus dood en heeft zn dood helemáál geen zin gehad...
ik vind het heel mooi.. en ga voor de rest met Kawa mee

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:59

Laura schreef:
maar als je zulke jassen dan hebt, waarom zou je ze dan in hemelsnaam níet dragen??


Misschien omdat je daarmee aangeeft lak te hebben aan het feit dat er dieren worden gehouden en gedood voor jouw uiterlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:04

Vraagje
wat voor zadel heb jij
wat voor hoofdstel heb jij?

Die dieren leven ook niet meer hoor Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:11

Please Kawa...kijk even een paar berichtjes terug van mij....tuurlijk, dat is ook leer...maar een andere discussie.
In ben bijvoorbeeld ook vegetarisch, meteen vragen mensen dan: oja en je schoenen dan? Nee, die eet ik ook niet op

Zoals ik al zei: je kunt er altijd andere dingen bijhalen, maar het gaat hier over bont als modeverschijnsel en niet over leren zadels...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:15

Het gaat hier over de dood van een dier.
Zadels zijn er ook in kunst stof, zo ook schoen e.d.
En schoenen zijn ook een mode verschijnsel.
ik zie echt het verschil niet hoor.

En ik heb geen probleem met vegetariers, maar laat andere dan ook in een jas van hun keuze lopen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:19

Wie zegt dat ik dat niet doe?? Ben benieuwd! Laat ze lekker lopen, ík loop er alleen niet in...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:29

het verschil tussen bont en leer is alleen maar de manier van bewerken. ik zou zelf niet snel in een bontjas gaan lopen, maar ook niet in een nepbonte. vindt hat gewoon niet mooi. maar als mensen het mooi vinden ga je gang heb zelf hier een (lilapauze)kalfslerenjasje liggen en die draag ik ook gewoon.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:04

Hmm.. we kunnen in heel interessante dierenleed verhalen verwikkeld raken?

Hier een goeie voor de katten- en hondenliefhebbers: zijn de huisdieren ook vegaan? Gaan we van nu af aan ook alle roofdieren veroordelen? Misschien zouden we ons alleen maar met aaseters bezig houden? De natuur zit nou eenmaal vol met dierenleed. Het leven is geen Disneyfilm met sprekende dieren.

Zeehondjes doodknuppelen: helemaal niet zo mooi. Toch ben ik bang dat zeehondjes en panda's positef gediscrimineerd worden, omdat het zo'n schattige diertjes zijn. Voor een of ander lelijk dier met vieze gewoontes (neem nou eens wat een gier of zo) hebben we al snel wat meer begrip.

Vervangend materiaal: yippie, kunststof! Alsof de natuur daar mee gediend is. Ook niet in alle gevallen.

Bont: is een natuurprodukt. Er moet goed toezicht gehouden worden op de leefomstandigehden van de dieren die erin gebruikt worden. Laten we het wel wezen: iedereen met een huisdier gebruikt dieren, wat dat betreft zijn ze evengoed consumptiegoed. De behandeling is het belangrijkst. Wie zijn dier liefheeft laat het zelfs inslapen om het niet te laten lijden. Doodgaan hoeft niet veel pijn te doen.

Nogmaals: een natuurprodukt: mensen met weinig geld leggen gerust duizenden Euro's voor een goede bontjas op tafel. Waarom: zo'n ding gaat tientallen jaren mee. Daar kan een beetje kunststof jas vaak al niet tegenop. Die slijten nogal wel. Als afval is een bontjas heel wat milieuvriendelijker dan een kunststof skijack. Kijk trouwens maar hoeevel dierenleed er wordt veroorzaakt door zo'n olietanker in Spanje. Olie is een belangrijke grondstof voor kunststof.

Het leven is niet simpel, maar goed: laten we een verschil nemen tussen funktioneel en niet funktioneel. In Nederland en ten zuiden daarvan is bont niet funktioneel...

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:47

Mijn paarden dragen bont, mijn honden ook en mijn poes draagt zelfs heel veel bont. Ik af en toe ook, als ik midden in de winter op dienstreis moet naar Canada. Maar het is wel een rattenvel, van die grote schadelijke die de dijken kapot maken. Ik zou daar dood gaan bij die ijzige kou en dan nog een flink partijtje wind. Bovendien heb ik dan ook nog een nertsjas, die neem ik ook mee voor als we netjes gaan dineren en het onvermijdelijk is om naar buiten te gaan.
Het lijkt me wat je ook van iets of iemand vind, je iedereen zijn eigen keuzes moet laten maken. Zo vreselijk is de pelsdierhouderij hier in NL niet. Weet je wat ik erg vind, dat men die diertjes zogenaamd gaat bevrijden en ze daardoor een zekere en behoorlijk dieronvriendelijke wijze een zekere dood in jaagt afgezien van het feit dat er onwaarschijnlijke vernielingen worden aangericht aan eigendom van anderen, wara ik al helemala geen voorstander van ben. Maar ja, er zijn er altijd die op de meest groffe wijze en koste wat het kost hun gelijk moeten halen. Dit noemt men dus ook fundamentalisme. Wil je geen vlees eten, geen bont dragen om wat voor redenen dan ook, moet je dat gewoon doen. Je kunt mensen alleen ergens van overtuigen door een goed onderbouwde discussie aan te gaan en niet met dit soort acties. En waarom zou je het dragen van leer beperken? Het is juist goed als er al dieren voor de consumptie worden gebruikt, dat men dan ook werkelijk alles gebruikt en niet omdat je tegen leer bent, dat in de afvalverbrandingsoven verdwijnt. Dat is pas slecht voor het milieu.
Maar ik ben het er mee ens met de stelling als je geen vlees wilt eten vanwege de bio industrie dan moet je ook geen leer drage, Er zijn tenslotte kunststofschoenen te koop. Kunststofzadels ook!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 01:32

Vegetariers staan me altijd een beetje tegen,
geen vlees eten maar wel dierproducten gebruiken...
Dat slaat toch als een tang op een varken?

Als je echt wat voor de dieren wilt doen wordt je veganist, dan gebruik je dus niets meer wat van dieren afkomt.
Boter, honing of zelfs het kleinste beetje bijproduct wat ergens in verwerkt zit laten staan.
Dat vind ik echt knap

Persoonlijk eet ik af en toe een lapje vlees, ben niet zo'n enorme vleeseter...

Maar back on topic:
Ik heb het deze week al eerder gezegd,
ik denk dat de gemiddelde nerts in NL het beter heeft als de gemiddelde fokzeug/biokalf/legbatterijkip.
Pak dat dan eerst maar eens aan, maar dan niet over de rug van de boeren!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 01:34

Ik zou zo vegetarier kunnen worden, maar dan puur omdat ik vlees niet echt lekker vind.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 02:22

Waarom is het altijd alles of niks? Het is toch al heel goed dat je íets doet?! Ik ben ook niet tegen het vlees eten zelf, maar tegen de manier waarop...dat kan best anders! En waarom geen dierlijke produkten gebruiken? Zolang het dier er niet onder lijdt.....een koe in de wei die gemolken wordt, vind ik acceptabel, een kalf in een kist zonder ooit daglicht te zien niet. Daarom drink ik wel melk, maar eet geen vlees....

Ik vind het zo flauw om te zeggen: als je geen vlees eet, moet je ook geen leren schoenen dragen....je hoeft je niet te verdedigen hoor, als je wel vlees eet! Beter iets dan niets!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 02:29

ik vroeg als kind weleens waarom ik mijn afval in de prullenbak moest gooien. Anderen mensen gooien het toch op straat Verward Dan kreeg ik eerst het slootverhaal en daarna dat het helpt zelfs als het niet helpt. Als een iemand het netjes doet zijn dat op jaarbasis, toch altijd een paar zakken afval minder in het milieu....(lekker soft verhaaltje Haha!) Bont hoeft van mij niet verboden te worden, als het dier maar niet gemarteld wordt om van zijn vacht een jas te maken.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 03:40

Tja waar trek je de lijn? We fokken ook koeien, kalven en varkens voor de dood. Moet dat dan ook verboden worden? Kunnen we voortaan in plastic gaan lopen. Oh nee dat is milieu vervuiling, krijg je daar weer gezeik om.

Ik denk dat je je er als mens bij neer moet leggen dat je nou eenmaal een vleeseter bent. En we hebben geen wintervacht dus maken we een vacht van de gedode dieren. Voor de vegetariers onder ons: geven jullie je hond dan ook groente ipv brokken?

Wat ik ook krom vind van sommige vegetariers is dat ze geen vlees eten maar wel leren zadels en vaak nog erger, kalfsleren rijlaarzen hebben. Je gebruikt leer dus niet als levensbehoefte maar wel als luxe Verward

Al zolang als de mens op de aardbol rondloopt hebben ze beesten geslacht voor voedsel en kleding, zo leer er maar mee leven. Maar wat ik wel absoluut een vereiste vind is dat ieder dier slachtdier, hoe kort ook op de wereld gewoon goed behandelt moet worden en een fijn leven moet hebben. En ze moeten op een pijnloze manier gedood worden.

Goed, ik heb er nu even objectief tegen aan gekeken. Maar in werkelijkheid heb ik er ook moeite mee hoor. Zit gewoon tussen m'n oren. Zo eet ik ook geen paard, zowiezo al niet gebruikelijk hier, en ik zal mijn paard ook nooit naar de slacht sturen. Gewoon het idee dat een ander jouw maatje zit op te vreten.. Ik zal ook nooit een dier dood schieten, of een bontkwekerij of whatever opzetten. Gewoon het idee..ieks

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:24

marieketencate: je heb in mij een bondgenoot hoor (leuke woordspeling)!

Ik heb al vaker in dit soort topics meegemaakt, dat mensen die daadwerkelijk iets aan het dierenleed in Nederland willen doen, ontzettend veel gezeur over hun kant moeten laten komen. Er worden inderdaad heel de tijd dingen bijgehaald, die los staan van het topic.

Bijvoorbeeld: in Spanje houden ze stierengevechten, in ..... worden beren onder verschrikkelijke omstandigheden gehouden voor hun gal, in Turkije en Griekenland worden beren gehouden om te dansen (vaak blind & kapotte neus), blablabla......

Dat zijn toch geen redenen om de dieren in Nederland dan maar te vergeten! In Nederland worden jaarlijks 500 miljoen, ja 500 miljoen!, dieren op brute wijze in de bio-industrie gehouden. Maar wat willen bovenstaande (sommigen) dan? Dat we massaal met zijn allen de andere kant op kijken Verward Het is verschrikkelijk, ga er een keertje langs en jullie zullen er nooit meer zo lichtzinnig over praten.

En nogmaals voor de duidelijkheid. Het leer van schoenen, jassen, zadels, hoofdstellen enz. komt toch echt van het afval van de geslachte dieren. Hoe hard jullie ook willen beweren dat dat niet het geval is. Ik heb het hier niet over slangenleer hè! Anders gaat de discussie daar dadelijk weer over. Echt hoor bovenstaande reacties raken over het algemeen kant nog wal.

Bont in Nederland kan gewoon niet. Het is zeker niet noodzakelijk en ik zie er de lol niet van in. Daar komt nog bij dat er een aantal diersoorten in Afrika door dit soort dingen in gevaar gekomen zijn. Omdat mensen bijvoorbeeld ook nog graag een tijgervelletje in huis wilden hebben. Misselijk
Als je er mee wilt lopen, moet je dat natuurlijk zelf weten, maar ik kan er geen begrip voor opbrengen.

Citaat:
Zeehondjes doodknuppelen: helemaal niet zo mooi. Toch ben ik bang dat zeehondjes en panda's positef gediscrimineerd worden, omdat het zo'n schattige diertjes zijn. Voor een of ander lelijk dier met vieze gewoontes (neem nou eens wat een gier of zo) hebben we al snel wat meer begrip.

Sinds wanneer worden gieren gedood voor hun vacht dan Verward Feit blijft toch wat er met de zeehonden gebeurd, gewoon niet kan?

Ik begrijp dat eromheen gedraai hier nooit zo goed. Is het dan zo erg om er voor uit te komen dat iets niet kan. Dat iets middeleeuws is? Dat het dierenwelzijn in de loop der jaren hier in Nederland (ja, zelfs Nederland!) keihard teruggelopen is! Iets wat vroeger ook al zo was, is dan toch niet per definitie in orde? Vrouwen mochten vroeger niet stemmen, hadden geen rechten, had dat dan ook zo moeten blijven? Om nog meer voorbeelden te noemen is simpel, maar dat is weer te veel off-topic.

Citaat:
Maar wat ik wel absoluut een vereiste vind is dat ieder dier slachtdier, hoe kort ook op de wereld gewoon goed behandelt moet worden en een fijn leven moet hebben. En ze moeten op een pijnloze manier gedood worden.


En dat gebeurd hier over het algemeen dus niet. Dus doe er dan wat aan, anders heeft je mening ook geen zin!

En: biologische melk is van koeien die op de wei hebben gelopen, daarnaast heb je graseieren van kippen die ook buiten op de wei lopen (wij hebben trouwens zelf kippen, dus ook zelf eieren). En ga zo maar door, er zijn dus genoeg diervriendelijke dierlijke producten, die je gewoon kan eten als je vegetariër bent.

Nou ja zo kan ik nog wel even doorgaan. Gaaaap
Laatst bijgewerkt door Fries op 23-11-02 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:55

Ik ben niet tegen bont al zou ik het zelf nooit gebruiken zo lang ik in deze omstandigheden blijf verkeren. Ik ben ook niet tegen het eten van vlees al eet ik het zelf eigenlijk nooit. In beide gevallen geldt dat het functioneel moet zijn. Het dragen van bont is hier in Nederland/Europa nooit functioneel en daarom zou dat onmiddelijk verboden moeten worden

Waar ik heel erg op tegen ben is de algemeen heersende mentaliteit dat wij als mens denken dat wij alles maar aan kunnen en moeten wenden voor ons eigen geluk. Die hebzucht die leidt tot dierenleed, daar kan ik echt Boos! Huilen om worden. En dat geldt ook voor het eten van vlees. Die hebzucht veroorzaakt ook de steeds grotere kloof tussen arm en rijk.

Dat heeft ook alles te maken met ons respect voor het leven om ons heen. Door afstand te nemen van onnodige luxe die onnodig leed veroorzaakt toon je aan respect te hebben voor het leven en integer om te gaan met alles dat bloeit en groeit.

De Dahlai Lama heeft daar heel mooie verhandelingen over geschreven. Ik heb daarom een groot respect voor hem en zijn volgenlingen gekregen.

Ik ben echt fel tegen pelsdierfokkerijen net zo goed als dat ik fel tegen bio industrie ben. Een jager in Siberie die een nerts schiet en daar een muts van maakt mag van mij bont dragen. En er is ook niets mis met een varken dat lekker heeft kunnen scharrelen op het erf en uiteidelijk op het bord beland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __sanne, Amazonbot, Cerosa, gigil, GoogleAdsense, Lisanne_S, Noor, ogidni, Pantykous, Telpeva, TessaxQuincy, Winna en 187 bezoekers