Heeft bokt ook moeders/jonge moeders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:35

Je mag wel af en toe naast onze Shetlander rennen Lis Haha!

Ik vind het onzin om te stellen dat jonge mensen nog niet klaar zouden zijn voor kinderen. Het is een keuze die je maakt. Als je jong begint met kinderen heb je even een zware tijd maar daarna nog zeeen van tijd (als het meezit) om leuke dingen te doen. Als je er op latere leeftijd mee begint dan heb je die leuke tijd eerst gehad. (Niet dat kinderen niet leuk zijn natuurlijk maar je komt wat minder aan jezelf toe).
Als je eerst een studie hebt gedaan en daarna een carriere op moet bouwen ben je natuurlijk vanzelf al wat ouder wanneer je aan kinderen kan beginnen. Dat is niet altijd per definitie gunstig, denk aan vruchtbaarheidsproblemen en geboorte-afwijkingen bij de baby.


kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:38

He hallo
Ik ben 2 weken geleden naar de gyneacoloog geweest, nou het heet vevo dat is voor als je kinderen wil en het lukt maar niet zeg maar.
Ik was dus verkeerd doorgestuurd, ik heb een bloedziekte en er moest uitgezocht worden of ik wel kinderen kan krijgen.
Nou jah de dokter vertelde mij dus dat je als je jong moeder word minder kans hebt op borstkanker, en dat je minder kans hebt op afwijkingen bij je kindje, dit kan je ook allemaal lezen in het boekje moeder worden voor je 25ste.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 22:08

monty schreef:
Ik ben 20.
Je weet op je 30e idd ook niet wat het krijgen van een kind inhoudt, maar op je 30e ben je geestelijk wel rijper en heb je doorgaans een stabieler leven. Hoe volwassen je als 19 jarige ook mag zijn, levenservaring compenseert dat niet. En financieel zal het ook allemaal niet meevallen.
Waarom zo'n haast? Een paar jaar langer wachten kan toch geen kwaad? Ieder heeft recht om eigen keuzes te maken voor zichzelf, maar als een kind daar de dupe van wordt vind ik het niet correct. Als ik onderzoekjes lees van kinderen van jonge ouders (tussen de 15 en 20) komt er toch duidelijk naar voren dat het het kind niet ten goede komt.


Ik ben het niet helemaal eens met jou stelling hier boven.
Jij zegt dat wanneer je op je 19de een kind krijgt dat min of meer het kind er de dupe van is. Je kan mij daar absoluut niet mee vergelijken.
Ik heb een studie genoten heb een lange relatie en heb het financieel heel goed.
Ik heb het zelf voor elkaar gebokst.
Mijn kind zal dus zowiezo een zeer "luxe"leven krijgen.
Mijn man is een stuk ouder en heeft ook tevens de kinderwens.
En het is een wens van mijzelf.
Ik was op mijn 16de zo'n beetje volwassen.
je mag daarom absoluut niet iedere 19 jarige met elkaar vergelijken wat je nu wel lijkt te doen.

Als er voor mij niet de mogelijkheid was om mijn kind een goed leven te bieden, dan ga ik er nog niet eens over nadenken om aan een kind te beginnen.
je moet een kind immers bepaalde zaken moeten kunnen bieden, kan je dat niet, dan gaat dat niet.

Over dat boek, moeder worden voor je 25ste, ik heb het besteld bij Bruna en heb het volgende week woensdag in huis, ben zeer benieuwd.

Annelies

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:45

Ik ben vorige week 23 geworden en mijn zoontje Damian is geboren toen ik 20 was.

En monty jou reactie slaat kant nog wal, barst van de vooroordelen. Ben je ooit klaar voor kinderen? Nee volgens mij niet of je nou 16 26 of 36 bent.
Laatst bijgewerkt door obsession op 10-11-02 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 01:08

Monty is zelf nog een kind maar weet wel hoe een vrouw zich van 30 voelt ..

Mensenkennis ofzo ?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 08:48

Als je je eerste kind krijgt weet je lijkt mij nooit of je er wel klaar voor bent?? Ik vind baby'tjes super schattig, vind het ook leuk om op de kinderafdeling te werken in het ziekenhuis. Had ook een oppaskindje en ga er opzeker binnenkort weer 1 zoeken.

Ik ga hierna de pabo doen, dan pas kinderen! En wat meerdere al zeggen ik vind dat vroeg zwanger zijn ook veel voordelen heeft.

M'n moeder kreeg mij ook op der 24e en ik vind het ook wel leuk voor haar als ze nog een lange tijd kan genieten van der kleinkind.
En ALS ik nog bij me vriend ben (wat ik wel verwacht en hoop) zijn, zijn ouders al iets ouder omdat hij een nakomeling is om het zo maar ff te zeggen. Ik vind het ook belangrijk dat zijn ouders ook ons kindje kunnen zien opgroeien. Vooral, voor zijn moeder dat is dan haar eerste kleinkind en van zijn vader waarschijnlijk zijn 2e.

Ik weet zelf dat het niet leuk is als je geen oma heb. Me oma was alles voor me, me andere oma ging dood toen ik 2 was. Dus daarom vind ik het wel belangrijk dat hij/zij 2 oma's en opa's heeft. Ik kan niet in de toekomst kijken maar het zal wel leuk zijn, voor zijn ouders, mijn ouders, ons kindje en ons zelf.

Financiel zal ik het wel redde als ik 23-24 ben.
Ik vind het ook reuze handig dat ik dan de pabo heb afgerond, klein beetje basis om het zo maar ff te zeggen.

22 Januari verwachten we ons kleintje

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 11:13

Ik was nog net 21 bij de geboorte van de eerste. Kan niet zeggen dat ik mijn kind niets te bieden had, barstte toen al van de levenservaring, was voor de geboorte al de hele wereld over geweest, had mijn opleiding af, had werk, we hadden daarnaast nog 2 grote eigen bedrijven. Mijn man is trouwens bijna 10 jaar ouder en dat was voor ons een goede reden om een gezinnetje te stichten. Hij wilde geen ouwe papa zijn......maar goed, je hebt 20 jarigen en 20 jarigen....
Weet je wat ook een grooooot voordeel is als je jong moeder bent? Opa en Oma zijn zelf lekker jong en kunnen heel veel 'aan' met je kids.....weet je wat een grrrrrrrooooooot nadeel is?? Opa en Oma werken dan zelf nog en kunnen niet vaak overdag oppassen, hihihiii Schijnheilig

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 13:35

Liesje_1 schreef:
Monty is zelf nog een kind maar weet wel hoe een vrouw zich van 30 voelt ..

Mensenkennis ofzo ?


Minder kind dan jij vermoed ik.
Ik heb geen idee hoe een vrouw van 30 zich voelt, ik weet wel dat de meeste mensen van 30 verstandelijk gezien verder zijn een een georganiseerder leven hebben dan mensen van 19. Ik woon al vanaf mijn 15e op kamers, dus wat dat betreft ben ik misschien ook wel verder dan de gemiddelde 20 jarige. Een kind is een zeer zware taak en daar bestaan vaak vergissingen over. Maar oke ik heb ook niet veel geld, geen rijke partner die jaren ouder is, dus waarom zeg ik dit eigenlijk? Hartstikke stom van mij, voortaan zal ik iedere tiener met moedergevoelens maar aansporen om aan kinderen te beginnen. Het is zo leuk namelijk, alleen maar voordelen, fantastisch!

(jammer dat ik in de praktijk zoveel psychiche problematiek ziek bij jonge moeders)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:07

Ik denk dat je ergens wel gelijk hebt monty, maar je moet niet alle jonge moeders over één kam scheren, wat jij dus duidelijk wel doet. Tuurlijk zullen er een hoop jonge moeders bijzitten die het kind niet gepland hadden, en er iets minder mee om kunnen gaan omdat ze het financieel niet geweldig hebben. Maar er zullen er ook plenty tussenzitten die er wel over nagedacht hebben, het financieel wel goed hebben (of in ieder geval voldoende). Ik denk nog altijd dat het opvoeden van kinderen meer liefde met zich meebrengt dan geld...ik weet niet hoe jij er over denkt...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:38

Xono, liefde en opvoeden staan voorop. Ik probeer mensen niet over 1 kam te scheren maar duidelijk te waarschuwen. Ik heb meer tienermoeders gezien dan wie dan ook hier op bokt dus ik ken maar al te goed de andere kant van de medaille. Ik heb nog maar 2 mensen gesproken die blij zijn dat ze vroeg zijn begonnen aan de kids, de rest had gewild dat ze waren gewaarschuwd. Weet je waar de jonge moeders het meest tegenop liepen? Onbegrip door hun omgeving. Het is niet meer van deze tijd om zo vroeg aan kinderen te beginnen. Moet je daar in meegaan? Nee natuurlijk niet, maar feit is dat je daar ontzettend onder kunt gaan lijden. En hoe jonger je bent, hoe moeilijker je dat soort dingen naast je neer kunt leggen. Dat heeft weer te maken met geestelijke rijpheid. En dáár kan het kind dus de dupe van worden, van ouders die niet lekker in vel zitten, geisoleerd raken enz. Want het gros van de bevolking begint later aan kinderen, dus opeens behoor je tot die groep. En dat valt velen zwaar, terwijl je vrienden en vriendinnen uitgaan, studeren, werken, zit jij thuis met de kids of moet na het werk weer gelijk naar de kids. Een groot voordeel wat de jonge moeders mij vaak vertelden was: je leert je vrienden kennen. Nou wees daar maar blij mee.
Verder aan de starter van dit onderwerp, uiteraard wens ik je veel succes met de beslissing, hoop ik dat je bevalt van een gezonde baby en dat je voor 100% blij kunt zijn met je keuze. Mijn advies is goed bedoeld, dus verder no hard feelings.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 16:12

monty schreef:
Hartstikke stom van mij, voortaan zal ik iedere tiener met moedergevoelens maar aansporen om aan kinderen te beginnen. Het is zo leuk namelijk, alleen maar voordelen, fantastisch!

(jammer dat ik in de praktijk zoveel psychiche problematiek ziek bij jonge moeders)


Nogmaals, de ene 19 jarige is de andere niet. 1 op de 10 vrouwen die bevalt (ongeacht leeftijd) belandt in een ppd (post partum depressie(=letterlijk "na bevalling depressie") voor degenen die niet weten waar die letters voor staan). Dus de psychische problemen waar jij op doelt, komen in alle leeftijdsgroepen voor.

זכור

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 16:27

Lis ik spreek niet over postnatal depressien, dat is puur hormonaal en veroorzaakt veelal geen lange termijn depressies. Ik heb het over sociale problematiek.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 20:40

Ik denk dat het er maar heel erg aan ligt in wat voor milleu een kind terecht komt. Ik zie wel eens mensen van in de dertig met jonge kinderen en dan denk ik ook wel eens "dat zulke mensen kinderen kunnen krijgen, dat zou verboden moeten worden"maar dan gaat het puur om de leefstijl. Drank, drugs, crimineel etc. Dan zou ik liever zien dat er een kind geboren wordt bij iemannd van 19 die er met zijn voolle verstand voor gáát, dan bij iemand die zichzelf niet eens fatsoenlijk kan verzorgen. Het is dus niet altijd niet te doen om op jonge leeftijd kinderen te krijgen.

Persoonlijk vind ik wel dat je minstens 18 'moet' zijn. dan ben je per slot van rekening voor de wet ook pas 'volwassen'. Niet dat dat altijd iets zegt, maar die leeftijd hebben ze toch niet voor niets gekozen. Dan mag je immers ook gaan stemmen.

Ik moet wel zeggen dat ik een jaar of 6 terug (ik was 21) ook een kinderwens had. Maar die groeide omdat het verder met mij niet zo liep. Mijn baan was knudde, ik was net verhuisd (ver van mijn ouders af), voelde me dus erg alleen. (hoewel ik toch al samenwoonde, maar mijn vriend (toen nog) werkte wel fulltime en had daar hobbies e.d ). Ik ben blij dat mijn vriend (nu echtgenoot) me daar toen op wees.
Nu heb ik een pracht van een dochter (en de tweede op komst) en heb ik eerst kunnen ervaren dat je geen kinderen 'neemt', om je eigen leegte op te vullen, maar om je leven áán te vullen. Te verrijken. Ik heb nu eerst gezien dat ik zèlf ook iemand ben. Vóór ik 'moeder van...' en 'vrouw van...' werd.

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 21:21

Ik ben ook mams, ik heb een heel lief zoontje van 3.5 maand oud, ik ben zelf 28.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-02 02:32

ik zelf was met mijn 13de de deur uit, heb zelf moeten studeren en moeten leven helemaal zelf moeten doen ik weet dus ondertussen hoe zwaar het leven is.Ik heb gestudeerd (40 uur) en 20 uur ernaast gewerkt. Bij een postorderbedrijf aan de telefoon ( haha Babywalz)
Ik ben het voor een deel eens met Monty hoor dat je niet moet denken dat moeder zijn rozengeur is. Nee er zitten ook zeker nadelen aan.
Alleen wat ze hier boven neerzet is in mijn ogen :"ik ken mensen die jong moeder zijn, die het niet goed redden/kunnen "dus met andere woorden iedereen is zo, die jong moeder is.
Dat is niet waar.
Op het moment dat jij een groot deel leven achter je hebt, en al heel wat klappen van deze harde rot wereld hebt opgevangen dan besef je dat heeeeeeeel goed hoor. Je weet dat je moet vallen en opstaan, dat weet je niet op het moment dat jij tot je 20ste thuis zou wonen.

Dus ik zou zeggen, oordeel per persoon als je er voldoende vanaf weet, weet je dat niet hou dan je mond of vraag. Op deze manier is het voor niemand leuk.

Daarbij ben ik het nogmaals eens met Lis over oudere vader,..
Mijn vader is 72 ik 19 dus reken maar uit.
Ik heb min of meer nooit een vader gehad die was al te oud.
Ben dus ook vroeg op eigen benen gaan staan om er iets van te maken.
Aan mijn moeder heb ik wel altijd wat gehad want die is een stuk jonger.

Ik wil ook dit voorkomen.
Hierover kan je ook alleen weer oordelen als je het zelf meegemaakt hebt, anders weet je niet wat het is.

Liesje

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 03:43

Hoi, hoi, hoi! Ook ik ben een moeder van een acht jaar dochtertje!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 22:48

Ik denk dat je zowiezo niet weet waar je aan begint. 16, 20, 25 ,30 wat voor leeftijd ook. Hoe gepland ook, je leven verandert zo drastich dat je je dat niet van te voren kan voorstellen. Hoeveel plannen je ook hebt om nog van alles te blijven doen, het pakt meestal anders uit. Ze worden op de onhandigste momenten ziek b.v. Knipoog
Ikzelf was op jonge leeftijd nog niet aan kinderen toe, wilde ze zelfs niet. Maar als het toen gebeurt was, had ik me er vast prima mee gered. Moederinstinct heet dat en maak je geen zorgen, dat komt vast wel!
Ik heb er twee, een meisje van 11 en een jongen van 8. De oudste helpt al flink mee met de paarden en de jongste wordt motoragent. Ik probeer dat nog te veranderen in politie te paard Haha! .
Trouwens, moet het krijgen van een kind afhangen van de luxe waarin het moet opgroeien? Gamecube, eigen tv en ga zo maar door. Wij zijn toch ook groot geworden zonder!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:00

goed ik denk er zelf niet aan om over 1.5 jaar met een koter rond te lopen... Vind ze leuk zolang ze van een ander zijn.
Wel vind ik .. dat je rond je 20 ste jong bent, maar zeker niet te jong..
30 vind ik aan de oude kant, tussen de 20 en de 27 vind ik zelf wel een leuke leeftijd... Of het klopt dat hoe jonger je bent des te kleinder de kans op borstkanker... daar geloof ik echt niet in....

maar goed al krijg je een kind op je 15 en je hebt er voor gekozen of op je 50 ste, liefde is toch het aller belangrijkste ?? !!

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:28

Carys schreef:
Trouwens, moet het krijgen van een kind afhangen van de luxe waarin het moet opgroeien? Gamecube, eigen tv en ga zo maar door. Wij zijn toch ook groot geworden zonder!


Nee, je kind hoeft zker niet in (overbodige)weelde te leven,maar we weten allemaal (zeker de moeders onder ons) hoeveel de luiers (e.d.) kosten. en dat is best veel.
Alsje dan ook nog een paard hebt (wat veel bokkers toch hebben) is het wel fijn om wat geld te hebben gespaard, voor 'het geval dat'.

Wij hebben zelf ook even 'gewacht' tot in ieder geval één van ons een vaste, fijne baan had. Dan heb je toch wat meer zekerheid. Gaat dus niet om extra luxe, maar om niet aan te moeten kloppen bij anderen, om geld te lenen om een nieuwe wasmachine te kopen bijv.

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

diara
Berichten: 107
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 22:02

Hai,
stuur me ff een geboortekaartje als t zover is!
See you at monday!

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 00:15

He Diara, rustig aan he Lachen

diara
Berichten: 107
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:26

k zat proberen. Schijnheilig
ps keb je mail ontvangen.heb trouwens ook nog een leuke draver gezien op marktplaats,ingereden,1750 euro......

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:00

Hoi, ik ben ook mem (da's fries voor mams) van een zoon van 6 jaar. Ik ben dit jaar (schrik niet) 40 geworden. Ik was er dus niet erg vroeg bij. Volgens mij maakt het niet uit hoe oud je bent als je moeder wordt, je weet pas wat het is als je je kindje op de wereld hebt gezet!!! En ervaring krijg je al doende......

Om terug te komen op paardrijden....tijdens de zwangerschap ben ik gestopt.Ik had een jonge groene KWPN-er,dus dat leek mij niet verstandig. Toen kreeg ik zwangerschapsvergiftiging en na de geboorte bleek ik reuma te hebben.Dus rijden is eigenlijk HELAAS voorbij.Maar ik heb een "alternatief"gevonden...ik MEN!
Helaas gaan niet alle zwangerschappen en eerste levensjaren van je kind over rozen,maar laat je niet ontmoedigen!!!!!!!!Over het algemeen komt alles goed!

fryslân boppe

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:01

Hoi, ik ben ook mem (da's fries voor mams) van een zoon van 6 jaar. Ik ben dit jaar (schrik niet) 40 geworden. Ik was er dus niet erg vroeg bij. Volgens mij maakt het niet uit hoe oud je bent als je moeder wordt, je weet pas wat het is als je je kindje op de wereld hebt gezet!!! En ervaring krijg je al doende......

Om terug te komen op paardrijden....tijdens de zwangerschap ben ik gestopt.Ik had een jonge groene KWPN-er,dus dat leek mij niet verstandig. Toen kreeg ik zwangerschapsvergiftiging en na de geboorte bleek ik reuma te hebben.Dus rijden is eigenlijk HELAAS voorbij.Maar ik heb een "alternatief"gevonden...ik MEN!
Helaas gaan niet alle zwangerschappen en eerste levensjaren van je kind over rozen,maar laat je niet ontmoedigen!!!!!!!!Over het algemeen komt alles goed!

fryslân boppe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Zoe, Asvinia, BingBot, Duhelo, Dunkeedoo, Foreverkliek, Googlebot, IASCrawler, Irma77, laran, Lisanne_S, pony33, rocky_1995, YandexBot en 190 bezoekers