Brommer/Scooter: Aanschaf, kosten, onderhoud e.d.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Brommer/Scooter: Aanschaf, kosten, onderhoud e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 23:11

Omdat ik misschien een opleiding ga volgen in een dorp dat net te ver is om te fietsen, zit ik erover te denken om een brommer/scooter aan te schaffen. Ik heb hier echter geen enkel verstand van, weet amper het verschil tussen een brommer en een scooter Haha!
Dus zit ik met een aatal vragen:
- Wat zou ik beter kunnen kopen, een brommer of een scooter?
- Wat betaal je nou gemiddeld voor een 2ehands scooter/brommer?
- Waar moet je op letten als je een 2ehands brommer/scooter koopt?
- Hoeveel geld ben je gemiddeld per maand kwijt aan onderhoud, benzine e.d.?
- Kun je een brommercertificaat gewoon aanvragen, of moet je daar ook een theorie/praktijkexamen voor doen?
- Hoe hard kan/mag je ermee? Haha!

Thanks!


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:15

Wij hebben een Vespa'tje die 45 mag, brommercertificaat kon ik gewoon voor 25 gulden kopen maar dat is afhankelijk van je leeftijd.
Je kunt brommers tegenwoordig geloof ik per kwartaal verzekeren.
Wij hebben er een paar jaar geleden 400 gulden voor betaald.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:43

ik heb mijn brommer gekocht voor 275 gulden, een tomos van 98, rijd 55. verzekering gaat per jaar, ik meende 90 euro voor een jaar.
ik heb hem particulier gekocht, eigenlijk niet zo slim, want toen ik hem net had en weg bracht naar de maker om te laten "keuren" was ik wel 100 gulden kwijt aan wat vervangen moest worden.
je kunt dus het beste een brommer kopen bij een brommermaker/handelaar of iets dergelijks
mengsmering (de benzine die erin gaat) kost gemiddeld 1.20 en die van mij rijd 1 op 40, niet duur dus
voor een brommercertificaat moet je een theorie exmanen doen, kost 25 euro.
mijn brommer is eigenlijk nooit iets mis mee, ja laatst werden mijn banden lekgeprikt, dus er moesten nieuwe banden op, maar voor de rest gaat het goed
succes ermee!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:14

Ik heb een vespa si, een snorbrommer die rijdt ongeveer 30.
Ik heb daar toen 100 euro voor betaald. De verzekering was wel duur!

Voor je bromcertificaat moet je examen doen, kostte toen 50 gulden.

Een scooter is wel wat comfortabeler om op de te rijden. Die heb je ook in alle prijsklassen. Qua verzekering maakt het niet uit

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:22

Ik heb een Aprillia Rally LC. In aanschaf een dure scooter maar ik rij er nu al zo een 5 jaar probleemloos op. Door vele gebruik heeft hij wel dure beurten gehad. Zo een 300 gulden per beurt per 3 maanden. maar hij liep toendertijd dan ook bijna 1000 km per maand. Als ik op zoek moest gaan zou ik een simpele drommer kopen, geen scooter meer. Dit ivm de verhoogde kans op diefstal en er af geslagen worden. Verzekering, WA is rond de 90 euro per jaar. Verbruik, bij mij benzine en hij rijdt gemiddeld 1 op 40. Die van mij gaat wel hard. Hij haalt de 90. Helaas is dat nu doordat mijn vering niet meer goed is niet aan te raden. Dan stuiter ik van de weg. Hij heeft nu bijna 60.000 km gedraaid en nu zit ik tegen een hele dure beurt aan te hikken. Vering, remschijven, deel waar uitlaat op het blok gaat, mischien de cilinder(kop) vervangen. Ik stel het maar uit. ben bang voor de kosten.

Fiesta, freiberger, what else?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:30

Wat zou ik beter kunnen kopen, een brommer of een scooter?
Ik ga voor de scooter vanwege betere wegligging
- Wat betaal je nou gemiddeld voor een 2ehands scooter/brommer?
Mijn nieuwe scooter was 3500 gulden, tweedehands heb je een goede voor iets van 700 euro..?
- Waar moet je op letten als je een 2ehands brommer/scooter koopt?
Ik zou hem niet particulier kopen maar bij een scooterwinkel, die hebben ze goed nagekeken en dergelijke
- Hoeveel geld ben je gemiddeld per maand kwijt aan onderhoud, benzine e.d.?
Per week 3 euro, ik rijd er ongveer 40 km per dag mee en heb een 3 liter tank. Onderhoud is één keer in de 6 maanden een beurt van 100 euro.
- Kun je een brommercertificaat gewoon aanvragen, of moet je daar ook een theorie/praktijkexamen voor doen?
Een theorieexamen bij het CBR...
- Hoe hard kan/mag je ermee?
Met een bromscooter mag je 40 en kan je 60 geloof ik. Je moet dan wel op de weg. Ik heb een snor en hoef geen helm op, ik mag 30 en rijd dat ook Lachen Op het fietspad Lachen
Laatst bijgewerkt door Laura op 08-11-02 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:36

Ik zou een scooter nemen voor de betere wegligging. Rijd veel prettiger dan een brommertje(ik heb ze bijde in de schuur staan).
Hangt er van af hoe veel je rijd wat je benzine kost. Ik rijd iedere dag minimaal 50 km. Moet 2x per week een volle tank tanken. Kost ong 5,50 per keer.
Heb ff op m'n verzekerings papieren gekeken, m'n scooter verzekeren kost 91 euro. De kosten van m'n brommertje staan niet op de papieren die ik hier nu zo bij me heb.
Ze gaan bijde ong 50. Je mag officieel 40 en in de bebouwde kom 30.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:50

Dus zit ik met een aatal vragen:
- Wat zou ik beter kunnen kopen, een brommer of een scooter?
- Wat betaal je nou gemiddeld voor een 2ehands scooter/brommer?
- Waar moet je op letten als je een 2ehands brommer/scooter koopt?
- Hoeveel geld ben je gemiddeld per maand kwijt aan onderhoud, benzine e.d.?
- Kun je een brommercertificaat gewoon aanvragen, of moet je daar ook een theorie/praktijkexamen voor doen?
- Hoe hard kan/mag je ermee?


Ik ga voor een scooter. Wel wat duurder dan een rbommertje maar zit toch wel iets comfortabeler.

Heel verschillend. Een scooter heb je vanaf een paar honder eruo tot zo'n 4000 nieuw. Ik denk dat je moet rekenen op gemiddeld 700/800 euro

De leeftijd, kilometer afstand en opgevoerd ed. Een scooter waar een paar 1000 km mee gereden is en niet opgevoerd kun je vast nog een hele tijd mee vooruit. Een scooter die een jaar is en al 100 rijdt die zal het geen jaar meer doen (of iedere week sleutelen).

Bij het CBR kun je je commercertificaat aanvragen. Minimul leeftijd 16 maar dat ben je al wel Tong uitsteken. Kostte toen (2 jaar terug) 56 gulden. Alleen theorie. Kwestie van boekkie leren en slagen (eitje). Praktijk KAn, maar totaal niet nodig... Tenzij je heel onzeker bent op de scooter zelf maar ik kan je zeggen dat het alles meevalt.

Ze mogen maximaal 40 meen ik. Lopen maximaal 45. Al zul jij er niet veel vinden die maar 45 lopen. Ookal zijn ze niet opgevoerd.
Mijne is nu 3/4 jaar oud denk ik, ik heb hem 2 jaar, begon met 52km en rijdt nu zo'n 69.... Niets aan gedaan. Kunnen ze me dus ook niet op pakken want hij is orgineel... Tenzij ik zohard rijdt natuurlijk. Maar dat doe ik noooooit Schijnheilig

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:07

Laura schreef:
ik rijd er ongveer 400 km per dag mee


Bizar...

Doe mij dan maar een auto! En dan nog is het veel.

Of is het een tikfout en moet het 40 zijn Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:46

ben je ruig op jezelf??? Zoja neem dan een brommer, dan maken die paar krasjes niks uit en plastic voor een scoot is zeer duur. Ik heb een Tomos Quadro E-start en das een fijn dingetje. Enne ik merk bijna geen verschil met een scoot en een plof kwa wegligging. Ik rij elke dag ongeveer 40 km en tank 1 tot 2 keer per week (jaja 1 op 20 *LOL* , kun je van auto's niet zeggen, alleen wel een stuk kouwer in de winter......) En jij moet je bromfietscertificaat halen ipv zo kopen..... helaas. Kosten zijn idd 25 euro voor het examen maar je moet ook nog 2 pasfoto's erbij inlevern (tip: ga naar het station en maak daar pasfoto's, stukke goedkoper en word ook geaccepteert Haha! , tenminste mijn kop wel Lips are sealed ) Enne scooters zijn over het algemeen duurder in de verzekering dan een brommer. ik was dit jaar 112.50 euro kwijt (ok ik was te lui om naar de goedkoopste verzekering te zoeken. Maar er zit wel rechtsbijstandverzekering bij) Over de onderhoud, als jij elk jaar heen gaat om dat ding na te laten kijken ben je alleen wat geld kwijt voor een beurt en de olie en eventuele andere vervangingen. En is er niks aan de hand en dan heb je gewoon een fijne scoot/brommer. Enne niks van boekje aantrekken als je een nieuwe gekocht hebt..... gewoon gas opentrekken, anders een oudwijvending..... De mijne liep eerst 50, maar nou de kmteller het begeven heeft gaat ie ietsje harder Schijnheilig Enne ze worden er behoorlijk fel als je niks van het boekje aantrekt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:46

haha tikfout Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:19

wij hebben hier mopeds, die zijn veel cooler Haha!

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 14:19

Wat zijn mopeds dan?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 10:11

Vanaf volgend jaar moet je ook je praktijk examen doen.
Vanaf welke maand weet ik niet precies. Tot die tijd is het gewoon theorie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, YandexBot en 136 bezoekers