Wie woont er anti-kraak?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:26

je moet is kijken bij adhok of adhoc dat is een hele goede.
mijn ex heeft 3 jaar antikrak gezeten en beviel uitstekent hoor.
niks geen kou oid
dus suc6 met zoeken!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:27

Is het niet moeilijk om daarna weer weg te gaan?

Zappa

Berichten: 2740
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:29

katiavl schreef:
Is het niet moeilijk om daarna weer weg te gaan?


als je antikraak gaat wonen (of kraak ) weet je dat je na een bepaalde periode weer weg moet dus stel je je er wel op in
blijft moeilijk meestal maar je hebt je er wel op ingesteld

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:34

maar als je antikraak zit en je moet weg, dan bieden ze jou wel iets nieuws aan. teminste dat was zo bij me ex!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:37

Misschien ook wel iets voor mij,wil graag weg,maar is allemaal zo duur nog!

Maar ik heb echt het idee van die panden,dat je geen bezoek mag ontvangen enzo,heel vreemd,maar hoe zit dat?
Beschouw je het gewoon als je eigen huis?
En kun je daarvoor gewoon je gemeente bellen ofzo?

Rosaa

Berichten: 517
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:47

Wat houd het eigenlijk in als ik mag vragen ?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:51

Ik sta ook al een paar jaartjes ingeschreven bij zo'n antikraakvereniging en krijg ook af en toe een woning aangeboden in en rondom Rotterdam.

Kost echt geen drol inderdaad en het is goed geregeld.
Heb gelukkig zelf al een heel gezellig huurhuisje, maar je weet het maar nooit als je ineens iets tijdelijks nodig hebt.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:55

adoration schreef:
Wat houd het eigenlijk in als ik mag vragen ?

Wikipedia schreef:
Antikraak is een vorm van gebruik van leegstaand onroerend goed, dat voorkomt dat krakers het vastgoed in gebruik kunnen nemen, waarbij een kleine groep mensen een pand 'bewaakt'.

Antikrakers (ook wel kraakwachten) hebben veel minder rechten dan reguliere huurders of zelfs krakers. Dit komt door de juridische constructie waaronder de woon-overeenkomst wordt aangegaan. Een vastgoedeigenaar huurt een antikraakbureau in, welke vervolgens tijdelijke bewoners zoekt. De tijdelijke bewoners krijgen geen huurcontract, en zodoende hoeven de bepalingen inzake de wettelijke huurbescherming niet in acht genomen te worden. Als compensatie voor de korte opzegtermijn (doorgaans 14 dagen) is de woonvergoeding die de kraakwachten moeten betalen veel lager dan de huurprijs voor het pand in het economisch verkeer zou bedragen. Daarnaast spreken de meeste antikraakbureaus de intentie, maar niet de garantie, uit dat ze bij beëindiging van de woonovereenkomst een ander antikraakpand ter beschikking te zullen stellen.

In het contract staat vaak vermeld dat de bewoners niet werkelijk bewoners zijn maar gebruikers van het onroerend goed. Doordat antikrakers geen echte bewoners zijn, kan het pand direct na het vertrek van de antikrakers weer gekraakt worden. Bij reguliere bewoners dient het pand eerst een jaar niet meer gebruikt te worden.

Vaak worden grote leegstaande kantoorpanden in gebruik genomen door slechts een handjevol kraakwachten. Veel ruimtes en verdiepingen blijven leegstaan, iets wat indruist tegen de filosofie van het kraken tegen woningnood. Ook beschouwen sommige mensen antikraak als een ridicule situatie, omdat het antikraakbureau zowel door de eigenaar als door de antikrakers betaald wordt. Een nadeel voor de antikrakers zelf is het veelvuldige verhuizen waar men wellicht mee te maken krijgt.

Vooral studenten en kunstenaars maken veelvuldig gebruik van het woningaanbod van antikraakbureaus. De eerste groep vooral vanwege de lage huren, de tweede groep vooral vanwege de grote ruimtes en de mogelijkheden tot eigen atelier.


Volgens mij verschilt het per organisatie of ze wat nieuws voor je zoeken wanneer je eruit moet. En bij sommige organsiatie kom je ook niet binnen zonder voorgedragen te worden/ een referentie te hebben! Dat was bij mijn broer ook zo. Bij anderen kun je je zo inschrijven (en dan lijkt me logischerwijs dat je ook een langere wachttijd hebt).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:11

Via de woningbouw heb je meestal maar 6 maanden anders val je onder huurbescherming en moeten ze verplicht je iets anders aanbieden. Je kunt er gewoon mensen ontvangen hoor Haha!

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 23:12

Ik heb me ingeschreven bij snelwoonruimte.nl
Je moet je er inderdaad wel op instellen dat je ineens eruit gezet kan worden. Als ze je dan niks anders aanbieden heb je wel een probleem. Gelukkig zou ik dan altijd weer tijdelijk bij mijn ouders terecht kunnen.

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:27

De antikraak bij ons in de omgeving is lastig tussen te komen, je moet al worden "VOORGEDRAGEN" door iemand die al antkraak zit.. Iedere antikraker mag maar 1maal 1 persoon voordragen/binnenbrengen. Supermoeilijk dus, heb hiervoor ook al geinformeerd.

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:51

Mijn vriendin woont ook antikraak Ja
Eerst in een oude basisschool in de buurt van Rotterdam, waar ze een paar lokalen en de wc's tot haar beschikking had.
Idd geen gasaansluiting, maar elektrisch koken kan ook.
Helaas moest ze er binnen een jaar alweer uit.

Nu woont ze in Woerden in een leegstaand kantoorpand waar ze een halve verdieping onder haar hoede heeft (waarvan ze nog niet eens de helft van gebruikt Knipoog ).
Hopelijk mag ze daar wat langer blijven want iedere keer op korte termijn verhuizen is ook geen pretje...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:05

Ik woon ook antikraak en vind t echt ideaal! Heb een eengezinswoning met tuin voor 75 euro.. woon er nu bijna 2 jaar en kan er nog wel ruim een jaar blijven zitten. Er zijn wel wat regeltjes, en ze komen af en toe controleren of je alles netjes houdt, maar that's it!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:14

dat lijkt me dus echt ideaal zeg Ja en zo goedkoop!
Zou dat ook wel willen.. maar voorlopig heb k 't thuis nog wel naar m'n zin Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:03

Jeetje ik heb dit topic even gevolgt en het lijkt mij toch ook echt wel iets.. Hele goede oplossing voor ons iig!!
Maar hoe kom je nou aan zon anti-kraakpand?

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:11

Ik heb me via snelwoonruimte.nl ingeschreven die werken door heel Nederland en je kunt aangeven in welke steden/dorpen je wilt wonen.

Ik heb net het inschrijvingsformulier op de post gedaan dus ik hoop dat ik snel wat hoor.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:40

Mijn vriend zit anti-kraak via Camelot/Kamelot in België, ze doen ook in Nederland wel wat geloof ik. Het is echt ideaal, warm en koud water is er, tv, internet, telefoon, alleen geen gas maar daar hebben ze gasflessen voor, en geen verwarming, maar dat doen ze met elektrische kacheltjes. Ze zitten er nu met z'n 2en al bijna 2 jaar, wonen midden in de stad in een pand uit de 19e eeuw, echt geweldig.
Andere vriendin van me woont ook anti-kraak in Ondiep (Utrecht ja), ook lekker, huisje voor jezelf met alles erop en eraan.

Als je langer zekerheid had dat je er kon wonen zou ik het ook zo doen Lachen

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:55

ik zit er ook hard aan te denken omdat ik hget thuis gewoon puur niet naar mijn zin hebt en hier in rotterdam heb je ze al tussen de 80 en 160 euro ben ook heel benieuwt n aar wat jullie ervan vinden het hier wel zxo je tekent minstens en contracht van een half jaar.

LaraCroft

Berichten: 1624
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:03

Een klasgenoot van mij woonde een tijdje in een anti-kraak pand. Een enorm groot herenhuis wat de deelde met 2 anderen, ze mocht zoveel kamers gebruiken als ze wou zolang ze t maar schoon hield. Enorm veel ruimte dus. En echt niet in slechte staat. Er was verwarming, keuken met gasfornuis, warme douche, echt ideaal.

JuulenJulia
Berichten: 1364
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:12

Maar vinden jullie het niet eng dat er dadelijk ''krakers a.k.a. zwervers'' jullie kraakpandje binnenvallen?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:14

Uh... je hebt er toch een slot op? Tenminste, bij m'n vriend wel hoor. Daar kom je niet zomaar even binnen. En bij die vriendin in Utrecht ook niet. Zijn gewoon normale huizen met een slot op de deur Knipoog

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:18

Wij wonen ook anti-kraak. Er staan hier 5 grote flatgebouwen die eind van het jaar gesloopt worden.. Dus we hebben een leuk 3-kamer flatje. Grote woonkamer, aparte keuken en lekker goedkoop. Binnenkort gaan we verhuizen naar een ander anti-kraakhuis.. Dit is een twee-onder-één kap woning met flinke tuin erbij en daar kunnen waarschijnlijk nog wel 2 jaar zitten! Het is gewoon ideaal als je, net als ik, nog studeert. Een kamer is vaak duurder..

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 00:31

haha als je een anti kraak huisje hebt staat er echt niet ineens een gorte verslaafde junk binnen ofzo hoor.... Cool

kamelot hoor ik idd veel goede verhalen over, ik huur via interim en stond er denk ik 2 maand ingeschreven en kreeg al huisje..!
gewoon inschrijven, je kan aangeven wat je wel of niet wil en als je bezichtiging hebt kan je altijd nog weigeren.. Haha!

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 00:59

tvp!

ik ben hier ook serieus over aan het nadenken...

ik laat jullie woorden eens goed tot me doordringen en ik weet bijna zeker dat ik me ook laat inschrijven!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wie woont er anti-kraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 01:14

hmmm..
Dit laat ik ook even op mij indringen.
Dit zou nog wel eens een mooie oplossing voor mij kunnen zijn!