Sexe-discriminatie....Mag dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Colga
Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Brabant

Sexe-discriminatie....Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 19:10

Aangezien ons bedrijf over een paar maandjes zijn deuren sluit in Breda ben ik naarstig op zoek naar een nieuwe baan. Zat van de week eens in de krant te kijken en kwam een (dacht ik) aardige baan tegen. Alleen was ik heel verbaasd om in de advertentie het volgende tegen te komen:

Administrateur (m)

Ik dacht eigenlijk dat dat helemaal niet mocht? Wat vinden jullie daarvan?

Sonja

Druif_01

Berichten: 8834
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:15

ik vind het belachelijk! vrouwen en mannen zijn toch gelijk dacht ik zo. Volgens mij mag dat inderdaad helemaal niet meer

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:17

Het mag ook niet meer volgens mij. Wel mogen ze hun voorkeur erbij zetten met de vermelding dat dat beter in het team past.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:34

Idd, ik dacht ook zoiets gehoord te hebben dat dat helemaal niet meer mag. vind het ook belachelijk trouwens!

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:47

ik vind het nergens op slaan! vrouwen kunnen (in veel opzichten) even veel als mannen en mannen (in veel opzichten) ook even veel als vrouwen! verder geen gezeik hoor..

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:20

het mag eigenlijk niet, maar toch kun je er niet veel tegen doen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:56

Nee, officieel mag dat niet. Maar het komt in praktijk wel heel regelmatig voor. En ik denk dat het meestal niet zo zeer te maken heeft met het feit dat een man in zo'n geval een betere administrateur zou zijn, maar er wordt vaak van uit gegaan dat vrouwen vroeger of later kinderen willen. Aangezien mannen nog altijd niet zwanger kunnen worden.......

Ik merk dat ook in mijn werkomgeving. Toen ik een intern sollicitatie gesprek had, voor een hogere functie werd mij ook gevraagd of ik geen plannen had m.b.t. kinderen. Ik vraag me nu eigenlijk nog steeds af of ik die functie ook zou hebben gekregen als ik had gezegd dat ik het liefst zo snel mogelijk kinderen zou willen. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:58

en ook het vragen naar de kinderwens en gezondheid mag niet.
Al doen ze dat wel Lachen
En kan ik ze het niet kwalijk nemen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:59

Het kan ook zijn dat ze ivm met de samenstelling van het huidige team liever een man aannemen om de boel zeg maar in evenwicht te houden. Maar inderdaad discriminatie mag niet.
Ze mogen hooguit aangeven een voorkeur te hebben voor een man.
Maar ja, ook al zeggen ze het niet, je hebt dan als vrouw toch weinig kans om aangenomen te worden....

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:06

Het mag niet, maar ik heb liever dat ze erbij zetten dat ze het willen, dan dat je solliciteerd, en dat ze je op cv afwijzen omdat ze een man willen en het er niet bijzetten. Hun voorkeur houden ze toch wel, en ze mogen het alleen niet hardop zeggen, dus doet het gemiddelde bedrijf het niet meer, maar ze nemen toch aan wat ze uiteindelijk willen.

En over kinderwensen, ik zocht ook 2 nieuwe medewerkers, en moet eerlijk zeggen dat ik ook liever niet iemand heb die over een jaar kinderen wil, want dat kost je gewoon heel veel tijd. En als die kinderen wat hebben, dan heb ik een groot probleem op kantoor, het grappige is alleen dat ik nu een dame aangenomen die een kind heeft, en niet fulltime wil werken. Maar ja, ze was zo goed, dan neem ik dat er wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:57

Kan natuurlijk ook een zetfout van de krant zijn.
Gewoon even bellen of ze idd perse een man willen hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:56

Het kan zijn dat het team al uit veel vrouwen bestaat en dat ze daarom een man prefereren, maar wat Suzan zei, kan ook heel goed. Vrouwen prijzen zich heel erg uit de arbeidsmarkt, het zijn veel te dure werknemers met die zwangerschappen. Vrouwen leven op de eerste plaats toch voor hun kinderen en dat heeft de werkgever niet graag. die heeft het liefst dat een werknemer voor de zaak leeft. En mannen zijn meestal meer bereid om zover te gaan. Ik zelf zit ook niet zo in elkaar hoor. Ik werk om te leven, en ik leef niet om te werken. maar ik zou TOCH solliciteren hoor, laat je niet uitvlakken!!!!!

De hond is de betere mens

Plau

Berichten: 310
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:14

Ilindra schreef:
Kan natuurlijk ook een zetfout van de krant zijn.
Gewoon even bellen of ze idd perse een man willen hebben.


Typfout denk ik niet zo snel, gezien er dan minimaal 2 tekens zijn vergeten meestal is het nl m/v 1 letter vergeten kan voorkomen, maar 2 niet zo heel snel...

Is het niet zo dat het pas sexe-discriminatie is als de selectieprocedure op m/v gericht is ipv de advertentie? Kan me best situaties voorstellen waarom m of juist v gevraagd worden...
Niet zeker over hoe het nou precies zit over de sexe-discriminatie....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, carineken, Esther, HELder, Jara, Jorissie, Kitty_, laran, LiDi, LuCa88, marit34, Poosje81, Vavane, xTammyy, YandexBot en 140 bezoekers