Salomon Kalou

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Salomon Kalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-05 22:38

Geen idee of hier veel echte voetbalfans komen, maar in het geval van: hier een eigen geschreven column over de "zaak Kalou":



Het Nederlands elftal plaatste zich door een 2-0 overwinning op de Tsjechen in Praag op overtuigende wijze voor het WK in Duitsland. Met als rechtsbuiten Dirk Kuijt, de helft van het zeer succesvolle spitsenduo van Feyenoord luisterend naar de naam K2. Als het aan bondscoach Marco van Basten, en talloze andere Nederlanders waaronder orakel Johan Cruijff, ligt, speelt ook de andere helft van dat duo, Ivoriaan Salomon Kalou, komende zomer voor Oranje.

Dat zou dan naar alle waarschijnlijkheid wel ten koste van Kuijt gaan, want op de linkerflank is superster Arjen Robben, mits blessurevrij, een zekerheidje. De kwaliteiten van Salomon Kalou zijn onomstreden. Op tip van oudere broer Bonaventura kwam hij terecht bij Feyenoord, waarna hij eerst rijpte in de eerste divisie bij satellietclub Excelsior. Vorig jaar zomer mocht hij meetrainen met het grote Feyenoord, waarna hij tot zijn eigen verbazing mocht blijven en onder de nieuwe coach Ruud Gullit zelfs de voorkeur boven Thomas Buffel in de basiself kreeg.

De rest van het verhaal is bekend. Kalou ontpopte zich tot de revelatie van het afgelopen seizoen, en hij vormde samen met Dirk Kuijt een levensgevaarlijk duo voorin. Coach Gullit vertrok na het eind van het seizoen vanwege gebrek aan resultaten en perspectief, ondanks de vele doelpunten van K2. Kalou flirtte afgelopen zomer openlijk met concurrent PSV, dat het legioen tegen de borst stuitte. Feyenoord hield zijn poot stijf waardoor de Afrikaan ook dit seizoen in de Kuip te bewonderen valt. Zijn pogingen te vertrekken zijn hem inmiddels vergeven, en Feyenoord startte in de competitie voortreffelijk.

In tegenstelling tot Bonaventura, die international is voor Ivoorkust, zou Salomon graag international van Oranje worden. Hij speelde tot dusver geen interlands voor Ivoorkust, dus formeel zou het mogelijk moeten zijn, mits hij een Nederlands paspoort krijgt toegewezen. En daar zit dus de kink in de kabel: minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie weigert Kalou in aanmerking te laten komen voor een versnelde naturalisatieprocedure. Salo meende op basis van een bepaalde regeling daarin (uitzonderingspositie vanwege landsbelang) zich te kunnen beroepen op het versneld Nederlanderschap, ondanks dat hij nog geen vijf jaar in Nederland is.

Ik vraag me echt af hoe die belachelijke regel ooit in het leven is geroepen. Ten eerste is het enorm onduidelijk en vaag wat precies landsbelang inhoudt. Ik kan me eerlijk gezegd geen situatie bedenken waarom iemand uit landsbelang Nederlander moet worden. Iemand zonder Nederlands paspoort kan hier gewoon in aanmerking komen te wonen en te werken, maar wat is de reden dat iemand versneld een Nederlands paspoort zou moeten krijgen?

De regel zelf verschaft ook geen duidelijkheid wat nu precies dat landsbelang is. In mijn ogen is het echter volstrekt onnodig een voetballer (versneld) Nederlander te maken om hem in het Nederlands elftal te krijgen. Kalou is hier niet geboren, kwam pas op late leeftijd naar Nederland en genoot zijn voetbalopleiding in Ivoorkust. Hij heeft geen (bloed)band met Nederland en het feit dat overblijft, dat hij een goede voetballer is, vind ik te slap om iemand dan dus maar Nederlander te maken.

Sterker nog, ik erger me dood aan allerlei naturalisaties in andere landen die hun gebrek aan talent proberen te compenseren met het halen van voetballers uit al dan niet exotische oorden die geen enkele band met het land in kwestie hebben. België bijvoorbeeld had in de aanloop van het WK in 1994 een gebrek aan scorende spitsen, en naturaliseerde de Hongaarse topschutter Josip Weber dan maar tot Belg.

De charme van het voetbal van landenteams is juist de oorspronkelijkheid vind ik, en of iemand nu Marokkaan, Surinamer of Molukker is: als spelers een bepaalde band met Nederland hebben, is het volkomen normaal dat zo´n voetballer wordt opgeroepen voor Oranje. Voor Kalou geldt dit echter allemaal niet, en als hij niet zo´n talentvolle voetballer was, zou er niemand zich in de discussie mengen hem maar Nederlander te maken.

Daarnaast is het in mijn ogen ethisch niet juist, als het steeds moeilijker wordt voor buitenlanders alleen maar ons land binnen te komen, laatstaan Nederlander te worden, als dan een toevallig goede voetballer ineens versneld in aanmerking mag komen voor het Nederlanderschap.

Als aan deze ontwikkeling niet een halt wordt toegeroepen, zal het internationale teamvoetbal in navolging tot het clubvoetbal voortaan gedomineerd gaan worden door het grote geld. Kleine staatjes zonder al te veel talent maar met veel geld kunnen zo hun internationals kopen. Talenten zullen gestrikt worden voor hun land uit te komen, en zeker als de spelers in hun oorspronkelijke land weinig kans maken international te worden. Zo zou Ailton wellicht international kunnen hebben worden van een of ander oliestaatje, omdat de moordende concurrentie in het Brazilaanse ervoor zorgt dat hij weinig kans maakt ooit op het hoogste podium (een WK) zich te etaleren.

Salomon Kalou geeft het argument dat hij niet voor zijn land wil spelen, vanwege de onveilige situatie, maar dat vind ik een vreemd argument, aangezien zijn broer en bijvoorbeeld Chelsea-ster Drogba en Arsenal-speler Touré wel gewoon voor Ivoorkust uitkomen. En wat te denken van Liberiaan Weah, die nooit de kans kreeg zijn talent op een WK te laten zien, maar wel pionierswerk verrichtte door zijn land in de schijnwerpers te zetten. En een talentvolle speler als Ryan Giggs had Engels recordinternational kunnen worden, als hij niet de trots had gehad voor zijn land Wales uit te komen.

De pogingen van Kalou versneld Nederlander te worden lijken tevergeefs, aangezien Rita Verdonk bij haar standpunt blijft. Dat mensen reageren dat ze keihard is vind ik niet relevant, evenmin de uitspraken niet meer op haar partij te stemmen vanwege deze houding. Ik stem zelf absoluut niet op de VVD, maar ik vind juist haar standvastigheid bewonderenswaardig: ze zou heel wat stemmen voor haar partij kunnen winnen door zich in deze zaak populair op te stellen, maar ze verkiest “landsbelang” in deze boven partijpropaganda. Niets dan hulde hiervoor!

Ivoorkust plaatste zich net als Nederland dit weekend voor het WK. Met spelers als de eerder genoemde Drogba, Touré en ook Dindane, zou het land over een schitterend elftal beschikken komende zomer met de broertjes Kalou. Salomon, ben verstandig en kies voor jóuw land. Dan kunnen wij de rest van dit seizoen, en hopelijk nog langer, van je genieten op de Nederlandse velden, en komende zomer trots op je zijn als “één van ons” met Ivoorkust de grote verrassing van het WK gaat worden. Geloof me, in Nederland houden we van je, dus we zullen je met groot genoegen volgen. Ik zou er blijer mee zijn als de mensen in Nederland zulke ophef zouden maken voor een minder getalenteerde landgenoot van je, die uit gebrek aan toekomstperspectief zijn heil zoekt in Nederland. Want dat laatste heb jij natuurlijk meer dan voldoende, waardoor je nog een schitterende carrière tegemoet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, AnneMarijeP, Arlette1991, axel_1997, CharlieVM, femke_harley, Ffion, Marion_, Poekkie, Rox87, s1993, xChanelx en 62 bezoekers