MKZ wat moeten wij nou?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

MKZ wat moeten wij nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 08:40

Gatver ik hoorde het net en ik doe niets anders meer dan trillen.
Laat het alsjeblieft niet waar zijn vorig jaar hebben we het net gered maar dit jaar?

Hoe moet het nou welof niet met de paarden zondag naar ameland ?
Ik weet het echt niet wat zouden jullie doen?

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 08:46

Als ik jou was zou ik wel gewoon gaan, maar ik zou met een zo groot mogelijke omweg naar het noorden rijden zodat je niet te dicht bij dat bedrijf in de buurt komt!

Brrrr.... ik hoop echt niet dat het zich uit gaat breiden. Vorig jaar is de hele crisis zo'n beetje aan mij voorbij gegaan (ik zat toen aan de andere kant van de wereld en daar werd erg weinig aandacht aan de hele crisis besteed)... ik wil het liever niet alsnog meemaken...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 08:54

Ik zal het nooit vergeten: dat was de dag nadat ik terugkwam uit Nieuw-Zeeland. Daar stonden de kranten vol van de MKZ-ellende in Europa, kom je terug, blijkt het in je eigen land ook zover te zijn...

Het was ook het eerste wat door m'n hoofd schoot toen ik het hoorde vanmorgen: ik ga met Ameretto naar Drenthe, wat als er een uitbraak komt en hij mag niet meer vervoerd worden? Dan moet ik hem daar achterlaten... Maar ik ga vanavond al, mocht de dreiging te dichtbij komen, dan doe ik er alles aan om hem op tijd terug te krijgen naar z'n eigen stalletje.

Maarten, waar ligt Nieuw-Schoonebeek eigenlijk? Dat is toch niet zo ver bij jou vandaan?

Kim, ik zou idd een flink eind uit de buurt blijven wat je route betreft. Kan me wel voorstellen dat je er niet zo'n trek in hebt om Lot daar eventueel te moeten achterlaten. Zeker na wat jullie vorig jaar allemaal hebben meegemaakt. Maar er is nog niets zeker, geen uitbraak, slechts één verdacht/besmet geval. Ik zou gewoon gaan, maar dus wel de nieuwsberichten heel goed in de gaten houden.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 08:59

Nieuw-Schoonebeek ligt een kilometer of 15 onder Emmen, tegen de Duitse grens aan. Ik hoop dat het allemaal meevalt, maar ik snap niet dat ze nog een week wachten met nog een test en dat ze niet meteen actie ondernemen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 09:00

Heb net op Teletekst gekeken, maar ik heb er niets over kunnen vinden... Zou het dan loos alarm zijn? Weet iemand een nieuwssite waar wèl info staat?

Het laatste wat ik ga doen is panieken, ik ga gewoon vakantie vieren en ik merk het wel wat er gaat gebeuren.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 09:01

Ja maar wat als het wel echt zo is?
dan is het echt niet dat ene bedrijf vorige jaar hebben we gezen hoe hard het ging dieren waar niets aan te zien was maar wel positief op de test waren en dus besmettelijk.
Ameland is nu een eiland er komen wel toeristen maar de kans van besmetting is wat kleiner dan hier kan ik het maken om van een rundvee bedrijf mijn paard het halve land door te slepen naar dat eiland?
En terug? Wie weet wat ik mee neem naar onze boederij?

Ik ga zo kijken of ik LTO te pakken kan krijgen kijken wat zij zeggen.
als ze die 2de test gaan afwachten en hij is ook positief en je krijgt dan een vervoersverbod dan is het toch al veel te laat.
en natuurlijk overleggen met mijn adres in Ameland (een schapenboer) en met mijn stalhouder.
Bah ik kan wel janken niet weer die elende van vorig jaar toen zaten we er echt midden in.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:08

Er is 1 test gedaan en die is positieg bevonden Frusty Frusty .. Er is nu een uitgebreidere test gedaan, en van die test horen we de uitslag pas volgende week!!
Ik ga morgen naar drente voor een huifkartocht geloof ik, maar hoop niet dat het daar dicht bij in de buurt ligt!!
Ga het toch even navragen!!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:02

Heb net even gekeken en zie hier het resultaat:

Het ministerie van Landbouw gaat ervan uit dat in Nieuw-Schoonebeek in Drenthe geen MKZ is uitgebroken. Bij een routinetest op een bedrijf is een van de runderen positief bevonden. "Vermoedelijk vals positief", luidt het bij Landbouw. Het gaat waarschijnlijk om een vervuild monster of een anderszins mislukte test.

Bedrijven die te maken krijgen met een MKZ-verdenking, hoeven zich in principe geen zorgen te maken, laat het ministerie weten. Jaarlijks testen zo'n vijftig dieren vals positief, gemiddeld één dier per week. Bovendien vertoont het dier op de boerderij in Nieuw-Schoonebeek geen verschijnselen van de uiterst besmettelijke veeziekte.

Op last van de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees is het bedrijf in Drenthe wel van de buitenwereld geïsoleerd. Maar ook dat is vrij normaal: zowat elke week gaat ergens in Nederland een boerderij tijdelijk dicht, totdat definitief is gebleken dat met de gezondheid van het dier in kwestie niets aan de hand is.

Vanmorgen gaf Albert Lanting van de Noordelijke Land- en Tuinbouworganisatie LNTO al aan dat het niet gaat om een "zware verdenking". In maart en april vorig jaar heerste de ziekte op en rond de Veluwe en in Friesland. Er werden toen 26 gevallen van MKZ vastgesteld. Zo'n 280.000 dieren werden geruimd.

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:09

laten we hopen dat het vals alarm is, want anders .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:13

De eerste tests zijn positief.
Wat de paarden betreft, interesseerd me niet zo veel, we kunnen gewoon blijven rijden, alleen niet op wedstrijd ed. Nou lekker belangrijk, vind het voor de directe slachtoffers veel erger. Het enige belangrijke wat betreft paarden is dat ik het niet wil dat zoals vorig jaar, dat je echt niets mocht vervoeren, ook niet naar de klinieken, maar ik geloof dat dat nu geregeld is.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:38

germie schreef:
Jaarlijks testen zo'n vijftig dieren vals positief, gemiddeld één dier per week


Misschien een domme vraag van mijn kant, maar als het dan zo vaak voorkomt waarom is het dan nu wl in het nieuws???

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:37

Het is loos alarm stond net op teletekst...!

gelukkig maar!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 15:01

het is vermoedelijk loos alarm staat op teletekst, das wat anders hoor Tong uitsteken
blijft de vraag door mijn hoofd spoken waarom het nu ineens uitgelekt is terwijl het eigenlijk veel vaker schijnt voor te komen

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:14

Ach jij! Tong uitsteken

Maar dan heb ik het verkeerd gelezen! ik oop echt niet dat het weer komt ik wil niet weer meemaken wat er toen allemaal gebeurd is...als ze nu eens gingen inenten dan is het zo over!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 18:16

Ik hoop heel wat dat het loos is niet alleen om mijn ameland vakantie maar als ik nog een keer door zo'n hel moet als vorig jaar...
grom

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 09:43

Vorig jaar was zeker weten een hel. Wat was ik gelukkig toen ik de eerste koeien weer op het land zag staan zeg.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 22:00

hmmm volgens mij ben ik vandaag met de bus (uit zweden) door die plaats gereden :/ ...... Hoop dat het vals is!